Review: Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below PlayStation 4

Geplaatst: 19 oktober 2015 12:00

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below is eigenlijk het tweede deel binnen de Dragon Quest Heroes-serie. Dragon Quest Heroes: Rocket Slime verscheen tien jaar geleden voor de Nintendo DS, maar zoals vele Dragon Quest-games is deze game nooit in Europa verschenen. Gelukkig wordt Dragon Quest ook hier steeds populairder en mogen ook wij binnenkort de nodige remakes verwachten, maar nu eerst deze nieuwe Dragon Quest Heroes-game.

De helden

Na een lange periode van vrede tussen monster en mens, breekt de hel los. De monsters beginnen namelijk in grote hordes overal ter wereld steden en dorpen aan te vallen. Simpel gezegd is het aan jou de taak om erachter te komen hoe het komt dat de monsters opeens zo agressief zijn geworden. Er zit echter veel meer achter dan het lijkt. De game bevat dan ook een veel diepgaander verhaal dan ik had verwacht van een hack 'n slash-game.

Deze missie begint met een klein groepje van drie karakters. Allereerst natuurlijk jijzelf, hierbij kan je kiezen uit de karakters Luceus of Aurora. Beide bevatten dezelfde skills, alleen beschikt Luceus over vuurelementaanvallen en Aurora over ijs. Ikzelf heb natuurlijk gekozen voor Aurora en kreeg Luceus, koning Doric, een koning met een enorm irritante harde lach, en de schattige Healslime Healix erbij. Dragon Quest is natuurlijk geen Dragon Quest zonder de schattige Slime-monsters. Naarmate de game vordert, komen er steeds meer karakters uit andere Dragon Quest-gamedimensies bij. Zo kun je jouw eigen team samenstellen, welke maximaal uit vier karakters bestaat plus Healix. Elk karakter heeft natuurlijk ook weer zijn eigen specialiteiten. Heel af en toe staan ze er alleen een beetje stom bij te kijken terwijl jij aan het vechten bent. Dan kun je beter even switchen tussen karakters en alle speciale aanvallen los laten tot de mp van dat karakter op is.

Dragon Quest-elementen

Dragon Quest Heroes is natuurlijk anders dan andere Dragon Quest-games. Deze nieuwe aanwinst bevat namelijk een hack 'n slash-gameplay, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de game niet de nodige bekende Dragon Quest-elementen bevat. De game bevat een vrij diepgaand verhaal voor een hack 'n slash-game en daarbij wordt de homebasis steeds verder uitgebreid met nieuwe wapens, quests en verschillende faciliteiten, zoals The Alchemist, Orb Shop, King Flaminio, welke bijvoorbeeld recepten verkoopt die kunnen worden gebruikt om accessoires te creëren.

Mede door een diepgaand verhaal, verschillende Dragon Quest-karakters en de nodige RPG-elementen voegt Dragon Quest Heroes echt alle Dragon Quest-games samen tot een nieuwe game. Zo bevat de game ook elementen uit de Dragon Quest Monster-games. In deze spin-off is het de bedoeling om monster te vangen en te trainen om zo te kunnen gebruiken in gevechten. Wanneer je een monster verslaat in Dragon Quest Heroes, verschijnt er zo nu en dan een monstermedal. Op deze manier kun je, net zoals in de Dragon Quest Monster-games, Monster Minions gebruiken. Wat erg handig kan zijn, aangezien de vijandige monsters vaak van alle kanten komen en je niet op alle plekken tegelijk kan zijn. Wanneer het object dat je moet beschermen wordt aangevallen, kun je deze Monster Minions loslaten en er zelf op uitgaan om de bron van deze monster waves uit te schakelen, oftewel de Nightmaws: monsters gelinkt aan een portaal waaruit talloze monsters verschijnen.

Challenges en sidequests

Door alleen een slag in de rondte te gaan slaan, kom je niet door de game heen. Je zult ook de nodige tactiek moet handhaven om het object dat je toegewezen krijgt te beschermen. De kans dat al je partymembers dood gaan is erg klein, maar bij elke challenge krijg je een object toegewezen om te beschermen, wat het al een heel stuk lastiger maakt. Wanneer je faalt dit object te beschermen, zal je weer opnieuw moeten beginnen. Gelukkig bevat de game een aantal handige foefjes hiervoor. Zo kun je gebruik maken van de Monster Minions, maar ook van de ability zoom, welke ervoor zorgt dat je tussen bepaalde punten kunt teleporteren. Het allermooiste moet echter nog komen. Elk karakter bevat namelijk een ultimate attack. Tijdens de High-Tension Mode doe je niet alleen extra damage, maar wordt deze ook afgerond met een toffe spectaculaire afsluitende aanval.

Mocht je echter nog steeds niet slagen, kun je levelen door sidequests te doen. Jammer genoeg zijn deze sidequests niet zo tof als verwacht. Tijdens de afgelopen gamescom kon je bijvoorbeeld een T-shirt winnen door van een boss gehakt te maken binnen tien minuten. De game zelf mist echter zulke uitdagende sidequests. Sidequests waarbij je bijvoorbeeld ingrediënten moet verzamelen noem ik nou niet echt bepaald uitdagend. Daarnaast kun je bossfights ook altijd opnieuw doen. Mocht je dus willen levelen en de sidequest zat zijn, dan kun je ook opnieuw een boss uitdagen.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Na het spelen van de game op de gamescom had ik iets meer uitdaging in de sidequests verwacht, maar dat neemt zeker niet weg dat de game toffe bossfights en speciale aanvallen bevat. Vanaf het begin was ik al helemaal weg van de High-Tension ultimate attack. Daarbij bevat de game ook nog eens een vrij diepgaand verhaal en de extra RPG-elementen maken het helemaal af. Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below is dan ook zeker een aanrader voor de JRPG-liefhebbers die even lekker los willen gaan met een hack 'n slash-gameplay.

• Bossfights
  • Diepgaand verhaal
  • RPG-elementen