Review: Everybody's Golf PlayStation 4

Geplaatst: 3 september 2017 15:30
Aangepast: 17 maart 2024 21:15

Bij first-party series van Sony denk je al snel aan Ratchet & Clank, Killzone, Gran Turismo of inFamous, maar er is nog een andere serie die al heel sinds 1997 meedraait en dat is Everbody's Golf. Deze serie heeft het casual golfen naar elk denkbaar Sony-platform gebracht en daar hoort natuurlijk ook de PlayStation 4 bij!

Casual golf

Zodra je Everybody's Golf opstart, weet je al precies wat je kunt verwachten. Een leuke casual golfgame vol vrolijkheid en Japanse invloeden. Zo zijn de personages typisch Japans en zijn er veel tekstballonnetjes aanwezig. Je start de game vanuit een kleine hub-wereld waar je toernooien kunt starten, de online-wereld induikt en kleding kunt kopen. Het eerste wat opvalt bij Everybody's Golf zijn de graphics, en dan niet in de positieve zin. Het ziet er gedateerd uit en het lijkt wel of de PlayStation 3- of PS Vita-versie als basis is genomen, en vervolgens licht geupdate is. Gelukkig is het belangrijkste gedeelte, het golfen zelf, goed uitgewerkt.

De gameplay van Everybody's Golf is behoorlijk casual, maar dat betekent ook weer niet dat het heel makkelijk is. Er wordt aan het begin een hoop uitgelegt, alhoewel dit vrij standaard informatie is. Er is zeker een learning curve en des te meer je speelt, des te beter je word in het golfen. Ook gaat de vaardigheid van jouw personage omhoog en word je steeds beter in het gebruik van de vele clubs. Voor elke slag bepaal je de richting en houd je rekening met de wind. Hierbij zie je een meter in beeld die aangeeft hoe hard je slaat. Het vullen van de meter en het slaan van de bal vraagt wat timing, door drie keer gebruik te maken van de X-knop. Met name het putten is aan het begin wat lastig, doordat je goed moet letten op de omgeving rondom de hole. Door uiteindelijk toernooien te winnen en VS-personages te verslaan, speel je nieuwe items vrij, waaronder kleding en golfbanen. Het is jammer dat er maar vijf golfbanen in de game zitten, wat een beetje karig aanvoelt. Er zijn nog twee DLC-golfbanen verkrijgbaar, maar eigenlijk hadden deze gewoon standaard in de game moeten zitten.

Pimp my Golfer

Everybody's Golf bevat een uitgebreide Character Creator, waarmee je een eigen golfer aan kan maken of kiest voor een standaard personage. Het customizen van een golfer gaat behoorlijk diep en bevat honderden opties. Van verschillende hoofden, ogen, neuzen, haarstijlen tot wenkbrauwen aan toe. Alles is aan te passen om een unieke golfer te maken. Dit kan zowel op een serieuze manier, maar het is ook mogelijk om een heel klein personage met een grote neus en een vreemd kapsel te creëren. De game zit tevens vol met kledingstukken om het nog wat persoonlijker te maken.

Turf War

De wereld van Everbody's Golf zit vol met toernooien en uitdagingen om je vele uren zoet te houden. Het winnen hiervan is niet alleen een prestigestrijd, maar geeft je ook toegang tot nieuwe items, kleding en muntjes. Hiermee kan in de winkel exclusieve kleding, haarstijlen en golf-attributen worden gekocht. Naast deze toernooien en uitdagingen is het ook mogelijk om het offline tegen een vriend of vriendin op te nemen wat altijd een leuke toevoeging is. Op het gebied van online-modi is er ook het nodige aan de serie toegevoegd, waarvan Turf War het meest leuke is. In deze modus nemen twee teams het tegen elkaar op, op 'n van de golfbanen. Het doel is om binnen de tijd de meeste punten te behalen op de verschillende holes. Het team met aan het eind de meeste holes in hun bezit wint. Deze modus is zeer verslavend en op een positieve manier chaotisch, doordat er overal golfers over het veld rennen of rijden met een golfkarretje.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Everybody's Golf is een leuke en verslavende golfgame, die zowel fans van het eerste uur als nieuwkomers weet te vermaken. Het is helaas geen hole in one, doordat de game grafisch gedateerd is en er maar weinig golfbanen aanwezig zijn. Gelukkig maakt Everybody's Golf dit goed met zijn uitstekende gameplay en de mogelijkheid om naar smaak een golfer te creëren. De online modi zorgen ook voor de nodige vernieuwing, waarvan het chaotische Turf War mijn persoonlijke favoriet is.

• Goede en verslavende gameplay
  • Customization-opties
  • Turf War