Review: F1 Race Stars PlayStation 3

Geplaatst: 18 november 2012 21:30

We kennen Codemasters allemaal van de serieuze racegames, zoals DiRT, Race Driver: GRID en natuurlijk van de Formula 1-games. Het was tijd om even van die jaarlijkse sleur af te stappen en daarom komt Codemasters met de game F1 Race Stars op de proppen.

F1, maar dan minder serieus

F1 Race Stars is een ontzettend leuke en bovendien vrolijke game. Je speelt met grappige karikaturen van echte coureurs uit de F1. De gelijkenissen zijn sterk en zien er ook nog eens goed uit. De presentatie van de game is ook nog eens grappig, zoals dat de coureurs naar elkaar knipogen of wijzen op de startgrid en hun belachelijke grote helmen oproepen, zodat de race kan beginnen.

Je komt in de hele wereld terecht

De banen waarover je heen scheurt liggen net als in het echt over de hele wereld verspreid en zijn enorm kleurrijk. Ze zijn allemaal ietwat over de top en zijn soms aan de wat lange kant. Er gebeurt van alles op de baan en langs de kant van de baan. De baan wringt zich in allerlei vreemde bochten en loopings en toch herken je veel van de originele circuits. De landen waar de races plaatsvinden worden op een leuke manier op de baan verwerkt. Zo zal je op de baan van Japan twee sumoworstelaars tegenkomen die met elkaar worstelen, terwijl je er met volle snelheid langs raast.

De game brengt je flink in de verwarring

De game is in zijn soort misschien niet bepaald uniek, maar toch heeft het enkele elementen die de game wel bijzonder maakt. Zo hebben we de F1-licentie die de game in het bijzonder al anders maakt. Je racet namelijk niet in een kart, maar gewoon in een F1-wagen. Net als in de originele F1-games, moet je remmen op het juiste moment en het vinden van de ideale race-lijn, en dat is best frustrerend als je je bedenkt dat het aanvoelt als een kart-game.

Vooral in de hoogste klasse (3000cc) merk je dat het meest. De game heeft net als de originele F1-games het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System). Het KERS-systeem maakt het mogelijk om recuperatief te remmen en hierdoor kun je tegenstanders inhalen. Het biedt helaas niet echt voordeel in F1 Race Stars.

De power-ups zijn niet zo origineel

Net als in Mario Kart heeft F1 Race Stars vergelijkbare power-ups. De power-ups zijn niet zo heel uitgebreid en lijken bovendien veel op die van Mario Kart. Zo heb je een power-up waarin je een soort bubbel wegschiet die je voorganger moet vertragen. Ook heb je een ballon met confetti erin die het zicht moeten belemmeren van de bestuurder. Je hebt een power-up die het weer doet veranderen, waardoor het glad op de weg wordt. Dan heb je ook nog de safety car-power-up die je voorgangers op de baan flink ophoudt. Op die manier kun jij de opgelopen achterstand inhalen.

De standaardbesturing vond ik ietwat vervelend. Het werkte een beetje onhandig allemaal. Zo geef je gas met de R2-button en met de R1-button gebruikte je de power-up. Dat kon dus op die manier bijna nooit tegelijk. Je kunt het gelukkig allemaal instellen, maar ze hadden misschien beter een andere standaardinstelling kunnen gebruiken.

Elk team heeft zijn eigen 'unieke' power-up. Zo kunnen Massa en Alonso een rode bubbel naar achteren afvuren, terwijl Hamilton en Button hun power-up kunnen uitwisselen. Maar buiten dat maakt het niet uit voor welk team je kiest, ze zijn namelijk allemaal hetzelfde.

Je F1-wagen kan beschadigd raken door de power-ups die op je zijn afgevuurd, maar door een bezoekje te brengen aan de pitstop, is je wagen zo weer hersteld. Er zijn twee pitsen per baan aanwezig.

Het is een lege bedoeling

De game voelt, buiten dat de banen gevuld zijn met het nodige spektakel, een beetje kaal aan. Zo zijn er maar weinig opties aanwezig in de game. De game heeft een aantal thema-kampioenschappen, zoals Refuel Racket waarbij je tijdens het racen voortdurend je tank moet bijvullen door het verzamelen van gas op de baan, maar ook is er een career-mode aanwezig.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Je kunt de game met maximaal vier spelers co-op spelen. Dat maakt de game nog een stuk leuker dan het misschien al was. Met wat maten op de bank met een biertje erbij. De cynische humor van de game, de drukte op en rondom de baan en de manier waarop de game in elkaar steekt maken de game een prima game voor tussendoor. Wel zijn de banen net iets te lang, de power-ups niet echt uniek en er zijn niet zoveel modi aanwezig in de game.

• Banen zijn sfeervol en leuk...
  • F1-games zijn gewoon cool
  • Co-op is echt de moeite waard
  • ... maar iets te lang
  • Frustrerende gameplay
  • Power-ups niet echt uniek
  • Weinig modi
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot F1 Race Stars

-

Codemasters