Review: FAST Racing NEO Nintendo Wii U

Ik stam nog uit een tijd waarin F-Zero en WipeOut de enige futuristische racers waren, dus erg veel keus was er niet. Hoewel beide games erg populair waren, heeft het erg lang geduurd bij Nintendo voor er een nieuwe futuristische racer kwam. Uiteindelijk heeft ontwikkelaar Shin'en na al die jaren een heuse futuristische racer gemaakt in de stijl van F-Zero en WipeOut: FAST Racing NEO. Een wens van mij gaat daarmee in vervulling, maar geeft het ook voldoening? Dat zullen we zien.

à€ la Mario Kart

Het idee is natuurlijk een F-Zero-achtige racer neer te zetten en dat is aardig gelukt, maar ondertussen vallen een aantal dingen uit andere Nintendo-games op. Zo is de opbouw van de game bijzonder simplistisch, zijn er drie moeilijkheidsgraden om uit te kiezen en bestaan er vier cups met elk vier banen. Klinkt dit al als Mario Kart of moet ik nog meer voorbeelden aanhalen? Bijzonder is het niet, maar bij games van dit genre is dat ook niet echt nodig. Het voelt dan ook wel weer vertrouwd en je weet snel je weg te vinden in de menu's en voertuigkeuzes.

Beginners, beware!

Bij het downloaden van de game in de Nintendo eShop zag ik staan dat de meeste gamers die FAST Racing NEO hebben aangeschaft de game niet geschikt vonden voor de casual gamer, maar dat de game voor hardcore en ervaren gamers zou zijn. Meestal is de classificering in de eShop niet accuraat, maar voor deze game klopt het toch zeer zeker wel. In het begin krijg je alleen de mogelijkheid om de laagste moeilijkheidsgraad te selecteren, zodat je niet in het diepe wordt gegooid. Dit blijkt dan ook een goede instapper te zijn, want het begin is al bijzonder lastig. Om alleen al in de top drie te komen, zal je erg precies en bedacht moeten racen. De kleinste stuurfouten zorgen er al voor dat je zonder pardon vier plekken verliest en zo in de hoge cijfers belandt. Neem daarbij de briljant ontworpen banen die elk om chirurgische precisie vragen. Obstakels, sprongen en snellere stukken, daar staat de game strak van.

Precisiewerk

Stuurfouten worden dus zwaar bestraft. De game draait dan ook om precisie. Snel bijsturen is er niet bij, want voordat een bocht begint, zal je er goed in moeten duiken. Bij het 'n keer aantikken van de wand of de beukerige AI, loopt de snelheid behoorlijk terug en is het niet meer mogelijk om zonder boost naar voren te kruipen. Het gaat er dus om zo precies mogelijk de banen door te komen, gebruik te maken van de turbo-boost, die je kan vergaren door orbs te verzamelen, en door de boost-strips op de baan te misbruiken. Alleen zit daar een klein puntje aan. Zo'n boost-strip heeft een blauwe of oranje kleur en afhankelijk van welke kleur jouw schip is, krijg je een boost. Met 'n druk op de knop kan je de kleur van het schip wijzigen en zo dus gebruikmaken van een boost-strip. Gebruik je echter de verkeerde kleur, dan remt het schip enorm af en begin je weer van voren af aan. Weer een element om rekening mee te houden. Naast de enorme snelheden is dit dus een game waarop je de volledige aandacht moet vestigen.

Hero-mode

Naast de gebruikelijke championship- en multiplayer-modi is er ook een Hero-mode. Daarin is het praktisch niet denkbaar een enkele fout te maken. Het juist timen van bochten en goed gebruikmaken van de boost is een vereiste en zal zeker beloond worden. Zodra je verkeerd omgaat met de boost en het klakkeloos gebruikt, zal je er geen profijt van hebben. Je zal dan nog eerder een plaats naar achter gaan en nog meer moeite hebben naar voren te komen. Een modus voor de echte die-hard dus. Dat zal dan ook de reden zijn dat de modus alleen beschikbaar wordt als je alle vier de cups op plaats 'n behaalt.

Splitscreen is back!

Als een van de weinige games van tegenwoordig ondersteunt FAST Racing NEO splitscreen. Lekker met z'n vieren op 'n scherm racen en naar elkaar blèren. Doet me denken aan de goede oude tijd, toen iedereen standaard vier controllers in huis had. Al zit er helaas voor de Wii U wel een nadeel aan. De game oogt best goed en vergt aardig wat van de console. Je zal dan ook niet raar opkijken dat het vier keer renderen van hetzelfde plaatje de framerate een schop omlaag geeft. Daarmee heeft de splitscreen wel een klein minpuntje gekregen. Multiplayer online is echter wel perfect en geeft dezelfde sensatie als de singleplayer, alleen niet met die irritante beuk-AI.

Het eindoordeel van Boy Apfel

F-Zero is back, alleen heet het dit keer FAST Racing NEO. De game doet zijn naam eer aan en oogt ook behoorlijk snel. De gameplay is onvergeeflijk en elk foutje wordt bestraft. Vooral in de Hero-mode, want daarin wordt geen enkele fout gepermitteerd. De splitscreen is een welkome toevoeging, hoewel de daling in framerate een klein doorn in het oog is. Daarbij is de online multiplayer dan wel weer een groot succes. Al met al moet ik zeggen dat de game aardig in de buurt van F-Zero komt, maar dan net even wat mooier.

• Mooie graphics
  • Strakke gameplay
  • Erg uitdagend