Review: F.E.A.R. 3 Xbox 360

Geplaatst: 3 juli 2011 17:00

FE.A.R. 3 is de eerste game uit de serie die ik heb gespeeld. Normaal hou ik niet zo van horror, maar voor deze titel heb ik toch maar een uitzondering gemaakt. Aan de ene kant komt dat omdat ik anders op een dieet van water en brood gezet zou worden door de baas, maar aan de andere kant toch ook door de lovende kritieke die vooral het eerste deel heeft gekregen. Of er dan nog een verhaal in zit boeit me eigenlijk niet zo. Ik heb gehoord dat het gaat over ene hoogzwangere Alma die koste wat het kost gestopt moet worden. Tja, zal wel, het is tijd voor horror en actie!

Oerdegelijke shooter

De meeste gamers kopen F.E.A.R. 3 waarschijnlijk omdat ze ooit onder de indruk zijn geraakt van het eerste deel en wel van een beetje horror houden. Toch is ook de andere grote troef van de game, de actie en het schieten, niet onbelangrijk. Daarom is het mooi dat dit onderdeel uitstekend in elkaar zit. Ok', er zijn misschien niet veel features die het schieten in F.E.A.R. 3 echt uniek maken, maar de gameplay die wordt geboden is oerdegelijk en werkt als een trein. Vijanden neerschieten gaat zonder enige moeite, de camera loopt soepel mee en het schieten zelf voelt vertrouwd aan. De slow-motion die je in kunt zetten is misschien ook niet meer zo origineel als het ooit was, maar toch is het handig om de klok wat langzamer te laten draaien als je in een uitzichtloze situatie terecht komt. En wat te denken van vijanden die net hun hoofd om de hoek steken. Met de slow-motion doen ze dat nog net even langer, waardoor jij alle tijd hebt om een mooi headshot te maken.

Challenges

De singleplayer van F.E.A.R. 3 bestaat in uit acht levels (Intervals genaamd), waarbij het mogelijk is om elk level meerdere keren te spelen. De eerste keer dat je een level doorspeelt kan dit alleen met de bekende Point Man en zijn arsenaal aan brute wapens. Als je echter eenmaal door het level bent gelopen, is het mogelijk dat level nog eens met broer Paxton Fettel te doorlopen. Dit is de moeite waard, aangezien Fettel over krachten beschikt die Point Man niet heeft. Denk hierbij aan het optillen van een vijand, om deze daarna met veel kracht tegen de muur te smijten. De leukste kracht van Fettel is echter zijn mogelijkheid om bezit te nemen van andere lichamen. Heb je zin om het wapen van die soldaat voor je eens uit te proberen? Ga je gang. Of heb je bijna geen health meer en kun je alleen blijven leven door het lichaam van iemand anders over te nemen, dan is dat ook geen probleem. Het zorgt in ieder geval voor de nodige variatie in de gameplay en het verhoogd de replay waarde van het spel.

Co-op: horror met z'n tweeën

Het feit dat je met twee verschillende personages een level kunt doorlopen, verraad natuurlijk al de aanwezigheid van co-op. Het mag dan wel leuk zijn om met enkel Point Man of Fettel door de levels te schieten, maar met allebei tegelijk is natuurlijk nog veel leuker! De mogelijkheden om samen te werken zijn in ieder geval eindeloos. De ontwikkelaars hebben goed gekeken hoe je de krachten van beide personages kunt combineren en dat is ze goed gelukt. Als je even goed nadenkt, kun je altijd wel een paar brute tactieken bedenken, waardoor het verslaan van de vijand eigenlijk een eitje wordt. En samen van de horror genieten is natuurlijk leuker dan in je eentje. Mocht het je dan even teveel worden, kun je altijd nog achter de rug van je medespeler kruipen.

En de horror?

Alhoewel er in dit derde deel heel wat meer nadruk is komen te liggen op het schieten, blijft F.E.A.R. 3 de horror-game die het altijd is geweest. Tenminste, het probeert die game te zijn. Of het de ontwikkelaars gelukt is de horror-feel weer over te brengen vraag ik me een beetje af. Natuurlijk, er zijn continu van die gangetjes waarin Alma opeens om de hoek kan kijken en er wordt op zo'n manier met het geluid gespeeld dat je steeds een schrikmoment verwacht te krijgen. Toch is het uiteindelijk meer een shooter dan een horror-game geworden, al zullen de echte fans zeker niet teleurgesteld zijn.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Met F.E.A.R. 3 hebben de ontwikkelaars een horror-shooter afgeleverd die vooral op het gebied van de schietactie staat als een huis. Er zijn geen unieke features te vinden in de gameplay (behalve dan misschien de slow-motion), maar het schieten met de wapens voelt gewoon natuurlijk en vetrouwd aan. De horror van de game is op een iets lager pitje komen te liggen vanwege al die actie, maar toch zullen de fans van de serie niet van een koude kermis thuiskomen. Nog steeds wordt je af en toe de stuipen op het lijf gejaagd door Alma en haar vrienden en kan achter elk hoekje opeens een enge gedaante opduiken. Conclusie: F.E.A.R. 3 is gewoon een prima game.

• Prima shooter
  • Slow-motion
  • Co-op met Point Man en Fettel