Review: FIFA 18 PlayStation 4

-

De zomer is een heerlijke periode. Toch ben ik altijd blij als de herfst langzaamaan zijn intrede maakt. Dit betekent namelijk dat het voetbalseizoen weer van start gaat, zowel de echte competities als de digitale. Electronic Arts heeft weer een jaar hard gewerkt aan een nieuwe FIFA en deze is nu klaar om zijn voetbalkunsten te vertonen. Het is tijd om FIFA 18 even stevig aan de pols te voelen.

The Worlds Game

Electronic Arts noemt FIFA 18 The Worlds Game en gaat er wederom voor om de digitale voetbalwereld dichter bij de echte te brengen. Dit wordt onder andere gedaan door de bewegingen van topspelers vast te leggen waardoor deze er niet alleen levensecht uitzien, maar ook zo bewegen. Zo zie je Ronaldo sprinten en een aanloop nemen bij een vrije trap zoals hij dat in het echt doet, en zit ook de typische dribbel van Arjen Robben in de game. Wat belangrijk is voor de sfeer is natuurlijk het gevoel in de stadions. Nu was dit altijd al prima in FIFA, maar nu voelt het nog meer dan ooit of je een echte wedstrijd zit te kijken. De supporters komen dichter in beeld, er zijn meer vlaggen en spandoeken aanwezig, en de toekijkers reageren en zingen nog luidruchtiger op acties die gaande zijn op het veld. Een andere leuke toevoeging is het vieren van een doelpunt bij de reclameborden waar supporters de spelers omarmen of schouderklopjes geven.

Grafisch ziet FIFA 18 er beter uit ten opzichte van vorig jaar, alhoewel er geen grote stap wordt gezet. Het grootste verschil zit hem in de verbeterde belichting, wat de stadions en spelers ten goede komt. Helaas is dat laatste alleen van toepassing op de ingescande gezichten. De spelers die niet ingescand zijn, zien er nooit bijzonder goed uit, maar het lijkt wel alsof hoe beter FIFA eruit komt te zien hoe slechter deze gezichten worden. In de Eredivisie lopen een aantal spelers voorbij waarbij het lijkt alsof ze de veertig ruim gepasseerd zijn. Ook spelers uit grotere competities, zoals Dries Mertens van Napoli en Stefan de Vrij van Lazio Roma, lijken nog steeds niet op de werkelijke personen. En dan over Bas Dost, al jaren én van de topscoorders van Europa, nog maar te zwijgen.

Scorebord maakt overuren

Alhoewel het geweldig is dat een voetbalgame qua aankleding steeds realistischer wordt, is het belangrijkste onderdeel nog altijd de gameplay. De grootste verandering die fans gaan opmerken is het dribbelen met de bal. Voorheen ging het draaien met de bal nogal traag, maar nu gaat het een stuk soepeler en sneller. Hierdoor zien bewegingen er natuurlijker uit en komt dit ook het tempo ten goede. Electronic Arts had verder als doelstelling dat er meer gescoord zou worden in FIFA 18 en dat is absoluut gelukt. Dit komt door twee dingen. Ten eerste zijn de aanvallers een stuk gevaarlijker, soms zelfs tegen het overpowerde aan. Ze zijn moeilijker van de bal te zetten en de sprintknop is dit jaar zeer effectief. Tel daarbij op dat vleugelaanvallers meer ruimte krijgen en er meer variatie in de voorzetten zit, en het scorebord draait overuren. Dat aanvallers gevaarlijker zijn, hoeft niet uit te maken zolang de verdediging zijn werk doet, maar helaas ligt daar het probleem. De A.I. van verdedigers laat nog weleens te wensen over. Verdedigers reageren vaak net te laat waardoor je keer op keer achter de feiten aanloopt om zelf in te grijpen. Helemaal bij steekballetjes in combinatie met snelle aanvallers ontstaan er grote gaten in de achterhoede. Hierdoor is de verdediging de absolute zwakke plek van FIFA 18.

Een groot minpunt tijdens een match was altijd het wisselen van spelers. Vooral als de tegenstander dit deed kon dit voor de nodige frustratie zorgen. Tijdens de wedstrijd kun je nu gebruik maken van snelle wissels. Bij een dode spelsituatie druk je de R2-knop in waarna je ziet welke speler op dat moment het beste gewisseld kan worden, en je ziet ook meteen welke wissel de beste keuze is. Het is ook mogelijk om maximaal drie vaste wissels toe te wijzen. De optie om deze snelle wissels te maken is een welkome toevoeging, die ervoor zorgt dat er meer tempo in een wedstrijd blijft. Mocht je toch wat willen aanpassen via het menu, dan kan dat nog steeds. Het is heel fijn dat de wedstrijd niet plotseling verder gaat wanneer beide spelers klaar zijn in het menu. Er komt nu namelijk in beeld dat de wedstrijd na drie seconden wordt hervat. Naast de toevoeging van snelle wissels worden de penalty's nu weer op de ouderwetse methode genomen, in plaats van de ietwat omslachtige manier van vorig jaar. Nieuw is de mogelijkheid om tijdens de aanloop vaart te minderen of juist te versnellen, wat voor de nodige verrassing zorgt.

Subtiele vernieuwingen

Op het gebied van modi is FIFA altijd koning geweest en dat is nu ook weer niet anders. Online draait het, zoals we van FIFA gewend zijn, weer geweldig. Binnen no-time zit je in de match en de verbinding is stabiel. Dit jaar staat in het teken van subtiele vernieuwingen aan de bestaande modi. De meest populaire modus van FIFA blijft natuurlijk FIFA Ultimate Team en ook dit jaar is deze weer enorm verslavend. Nieuw is de toevoeging van Icons. Dit zijn legendarische spelers in verschillende fases van hun carrière, waaronder Diego Maradonna en Ruud Gullit. Voor spelers die FUT liever spelen tegen de computer worden Squad Battles geïntroduceerd. Hierbij neem je het op tegen teams samengesteld door andere spelers en verdien je flink wat coins, waarmee nieuwe spelers kunnen worden gekocht.

De Career-modus heeft dit jaar een zeer toffe vernieuwing in de vorm van real-life tranferonderhandelingen. Waar je normaal via een e-mail een bod uitbrengt op een speler, doe je dat nu in een kantoortje. Zo kan dus zomaar Zinedine Zidane of Ronald Koeman binnenlopen voor een gesprek. Deze toevoeging zorgt voor wat extra realisme en maakt de transfers ook een stuk persoonlijker. Een andere modus die terugkeert is The Journey, die in FIFA 18 de subtitel Hunter Returns heeft. De modus was vorig jaar een originele toevoeging, alhoewel niet iedereen hier op zat te wachten. In The Journey speel je wederom als Alex Hunter, die het probeert te maken in de voetbalwereld. Nieuw is de mogelijkheid om zijn uiterlijk aan te passen en de introductie van co-op, wat het nog makkelijk maakt om van Hunter een ster te maken.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Met FIFA 18 levert Electronic Arts weer een uitstekende voetbalgame af. De game komt weer een stapje dichterbij de echte voetbalwereld dankzij de verbeterde sfeer, de bewegingen van topspelers en de real-life transferonderhandelingen in de Career-modus. Wel blijf ik het jammer vinden dat er buiten de Premier League weinig gebruik wordt gemaakt van het inscannen van spelersgezichten. Het belangrijkste blijft uiteraard de gameplay, die een beetje twee kanten heeft. Het dribbelen en aanvallen voelt heerlijk aan, maar de soms twijfelachtige A.I. van de verdedigers kan voor wat frustratie zorgen. Ondanks dit speelt de game heerlijk weg en kunnen fans weer heel wat uurtjes in alle modi van FIFA 18 stoppen.

  • Goed
  • Meer sfeer
  • Dribbelen
  • Snelle wissels
  • FUT
  • Real-life transferonderhandelingen
  • A.I. verdedigers
  • Niet ingescande gezichten

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FIFA 18

Ontwikkelaar:

EA Vancouver

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

29 september 2017

Gameliner Awards:

Beste game van 2017

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
PS4
XONE
NSW
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord