Review: Frontlines: Fuel of War Xbox 360

Geplaatst:

De kritische kijk op de hedendaagse oorlogvoering wordt steeds groter. Terwijl president Bush massavernietigingswapens dacht te vinden in het Midden-Oosten, zal het hem ongetwijfeld te doen zijn om de olie. De toenemende schaarste van deze grondstof is nu al een heikel punt, en Frontlines: Fuel of War lijkt ons een blik te geven in een mogelijke toekomst.

Olie op het vuur

Frontlines: Fuel of War is een oorlogsimulatie die deze oliecrisis als thema neemt. De strijd tussen twee fictieve grootmachten, genaamd de Western Coalition (Amerika en Europa) en de Red Star Alliance (Rusland en China) om de olie vormt de basis voor het spel.

D'jà  vu

Dat Frontlines: Fuel of War niet ontkomt aan een vergelijking met de Battlefield-serie is logisch, gezien het feit dat ontwikkelaars van Dice achter het roer staan. Dice was eerder verantwoordelijk voor de Desert Combat-mod voor Battlefield, en dat zorgt ervoor dat er veel gelijkenissen zijn te vinden tussen beide. Het spelprincipe draait namelijk ook hier om het overnemen van bepaalde punten op de map. Battlefield-fans zullen dus regelmatig een d'jà  vu krijgen tijdens het spelen, wat overigens niet in de negatieve zin van het woord is bedoeld.

Waar Frontlines: Fuel of War zich volgens de ontwikkelaar echter onderscheidt van genregenoten is op het gebied van de singeplayer. Er is namelijk gekozen voor een ditmaal volwaardig verhaal met bijbehorende missies; deze zijn voor de verandering nu eens w'l leuk om te doen. Vooral door de toevoeging van tussenfilmpjes wekt Dice de indruk dat er wel degelijk aandacht aan is besteed. Helaas is dat in de praktijk anders. Ten eerste lijkt het erop dat je veel vrijheid krijgt in het afwerken van de doelstellingen tijdens missies. Maar in feite leiden alle wegen naar hetzelfde punt, welke je ook kiest. Ten tweede is het gevoel dat je werkelijk betrokken raakt bij de strijd tussen de twee fronten ver te zoeken. Dit is niet alleen te wijten aan het gebrek aan uitwerking van de personages die in de filmpjes naar voren worden gebracht, maar ook het feit dat het verhaal maar van 'n kant wordt bekeken. Dit zorgt ervoor dat de multiplayermodus, waarin je w'l met beide partijen kunt strijden, enige connectie met het verhaal dreigt te verliezen.

Dynamisch

Gelukkig neemt dat niet weg dat de multiplayermodus erg goed in elkaar steekt. Het zijn grotendeels dezelfde ingrediënten die in Battlefield ook te vinden zijn, welke het Frontlines zo vermakelijk maken om te spelen. Het gevoel van de grootschalige gevechten is alom aanwezig, zeker wanneer je op 'n van de vele grote speelvelden met meer dan 32 spelers aan het vechten bent. Dankzij het prima functionerende frontlinieprincipe verplaatst de actie zich continu, en ben je samen met je team voortdurend in beweging.

Een aspect dat dit teamverband nog meer vergroot, is het uitgebreide klassensysteem. Zoals je zou verwachten van het genre zijn de bekende klassen weer aanwezig waaruit je een keuze kunt maken, maar iedere klasse wordt in Frontlines ook nog eens opgedeeld met meerdere functies. Zo kun je kiezen voor een luchtondersteunende functie, waarmee je eens in de zoveel tijd een luchtaanval kunt inzetten, en een grondondersteunende functie, waarmee je bijvoorbeeld een radar kunt opvragen. Maar de meest opvallende en interessante functie is wel die van de drone-specialist. Hiermee ben je in staat om onder andere een minihelikoptertje te besturen. Het leuke van al deze functies is dat ze beter worden naarmate je aan het spelen bent. Wanneer je namelijk punten behaald door bijvoorbeeld kills te maken of objectieven over te nemen, worden deze functies geüpgrade. Op deze manier wordt je beloond door goed te presteren op het slagveld.

Verloren veldslag

Waar al het bovenstaande zijn steentje bijdraagt aan het oorlogsgevoel, laat Frontlines op het grafische aspect soms toch een steekje vallen. De beelden die op je scherm tevoorschijn komen zijn namelijk erg wisselvallig. Terwijl de explosies geweldig zijn te noemen, zijn sommige texturen ronduit lelijk wanneer je te dicht bij een voertuig staat. Ook zijn de huidige grafische maatstaven erg hoog gelegd door andere online games, zoals Call of Duty 4. Hier kan Frontlines helaas niet aan tippen. Gelukkig zijn de geluiden die tijdens het spelen uit je speakers knallen dan weer helemaal top. De explosies, geweerschoten en simpelweg alle oorlogsgeluiden om je heen zijn overweldigend en zuigen je helemaal in de oorlogssfeer.

Het eindoordeel van Eelco Hanou

Zo lijkt Frontlines: Fuel of War toch een zeer geslaagde poging van ontwikkelaar Kaos Studios om de Battlefield-feeling op de consoles te brengen. Hoewel de singleplayer grotendeels de plank misslaat, is deze wel leuker dan die van welke Battlefield-game dan ook. Bovendien brengt de grootschalige multiplayermodus, die de nodige diepgang levert in het genre door middel van het uitgebreide klassensysteem, genoeg vernieuwing voor liefhebbers van het genre.

    Goed
  • Sterke multiplayer
  • Overtuigend slagveldgevoel
  • Geslaagd frontlinieprincipe
  • Uitgebreid klassensysteem
  • Wisselvallige graphics
  • Singleplayer boeit weinig
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Frontlines: Fuel of War

Series

-

Uitgever

THQ Nordic

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360

Releasedatum

29 februari 2008

Ontwikkelaar

Kaos Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord