Review: Gears of War Ultimate Edition Xbox One

-

De Gears of War-serie is mijn favoriete gameserie allertijden. Ik kan dan ook niet wachten op Gears of War 4, welke eind volgend jaar zal verschijnen. Ontwikkelaar The Coalition probeert het wachten makkelijker te maken dankzij de remake van het eerste deel, dat alweer bijna negen jaar geleden verscheen. Heeft Gears of War Ultimate Edition de tand des tijds doorstaan, of had The Coalition de game beter kunnen laten voor wat het is?

Revolutie

Gears of War was in 2006 voor mij een revolutionaire third-person shooter. De game heeft het coversysteem op de kaart gezet, wat later door veel andere games is overgenomen. Met een druk op de knop duik je achter cover, waarna je met dezelfde knop en in combinatie met de analoge stick gemakkelijk naar een andere cover kan switchen of over de cover heen kan springen. In latere Gears of War-delen is dit coversysteem steeds beter geworden. Gears of War Ultimate Edition mag dan wel een remake zijn van het eerste deel, toch heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om sommige dingen uit latere delen in deze remake te stoppen. Zo kan je nu acht kanten op rollen, terwijl dit in het origineel vier kanten was. The Coalition wilde echter niet t' veel aan de gameplay veranderen, waardoor sommige dingen toch wel een beetje verouderd aanvoelen. Je plakt soms bijvoorbeeld iets te snel in cover terwijl dit niet je bedoeling was, of je komt er moeilijker uit. Daarnaast komen de kogels, net als in het origineel, vanuit het midden van je scherm, en dus niet uit de loop van je wapen (behalve als je wapen tegen een muur staat). Het is allemaal een beetje wennen als je net als ik veel uren in Gears of War 3 hebt gestopt.

Look at all that juice!

Wat zeker niet verouderd is, zijn de graphics. De game draait, zoals je mag verwachten van een remake, op een resolutie van 1080p met zestig frames per seconde. En nee, Gears of War Ultimate Edition is geen luie port waarbij alleen de resolutie en framerate omhoog zijn gekrikt. The Coalition heeft namelijk alle visuele assets opnieuw gemaakt, inclusief de cutscenes. Hierdoor ziet het er echt uit als een game van nu.

Verder zijn exclusieve pc-chapters uit de campaign van het origineel nu ook speelbaar in Gears of War Ultimate Edition. Hierin moet je het onder andere tegen een grote Brumak opnemen. Ook vond ik dat de checkpoints veel beter waren geplaatst dan in het origineel. Voorheen zaten de checkpoints bijvoorbeeld vlak voor een cutscene of moest je nog een flink stuk lopen voordat je bij de actie kwam. Bij moeilijke stukjes kon je de cutscenes al vrij snel meepraten. De checkpoints staan nu gelukkig een stuk beter, zodat je snel weer in de actie bent. Wel blijft de AI van je teamgenoten waardeloos, en sta je er eigenlijk alleen (of samen met een vriend) voor. Ze reviven elkaar bijvoorbeeld niet of zoeken geen dekking terwijl ze behoorlijk overhoop worden geknald door een Troika, en jij ze dus keer op keer moet redden.

Dedicated hybride

Met de campaign ben ik bij alle Gears of War-games na én of twee keer uitspelen wel klaar mee. Voor mij is de multiplayer altijd het belangrijkste. Voor de release van Ultimate Edition probeerde ik de multiplayer van het origineel nog een keer, en ik was verbaasd dat ik dit vroeger tof vond. Het speelde namelijk voor geen meter door de lag! Je kogels komen een halve seconde later pas uit je wapen, waardoor je moest inschatten waar je tegenstander naartoe zou gaan. Echter had de host van de game hier helemaal geen last van, dus was die altijd in het voordeel. Gelukkig heeft de Ultimate Edition wel dedicated servers, en ligt lag dus vooral aan je eigen verbinding. Dat maakt de multiplayer veel prettiger om te spelen en geeft niemand een voordeel.

Naast de dedicated servers zijn er ook enkele multiplayercomponenten uit Gears of War 3 in Ultimate Edition gestopt. Zo kan je nu enemies spotten en je teamgenoten makkelijker vinden dankzij de Tac-Com. Verder kan je weer XP verdienen om te levelen en nieuwe characterskins vrijspelen. Daarnaast zijn er ook wapenskins aanwezig. Ook zijn enkele gamemodes uit voorgaande delen in de game verwerkt, waaronder Team Deathmatch en King of the Hill, en zijn er ook een paar nieuwe modes, zoals 2v2 Gnasher Execution op een kleine map. Uiteraard zijn alle maps en DLC-maps uit de Xbox 360-versie aanwezig en ook drie maps die exclusief voor de pc-versie waren.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Gears of War Ultimate Edition voelt zeker in het begin wat verouderd aan. The Coalition heeft geprobeerd om zo veel mogelijk van de originele gameplay intact te houden, wat ik kan begrijpen, want anders is het natuurlijk ook geen remake meer. Gelukkig raakte ik hier na verloop van tijd wel aan gewend, en blijft er een erg goede Gears of War-game over. Grafisch is de game volledig vernieuwd met nieuwe assets en cutscenes, waardoor het er schitterend uitziet. De dedicated servers zijn een welkome toevoeging die ervoor zorgen dat de multiplayer vele malen beter speelt dan negen jaar geleden. Hierdoor weet ik zeker dat ik de game nog wel blijf spelen totdat Gears of War 4 volgend jaar verschijnt. Met een adviesprijs van veertig euro biedt Gears of War Ultimate Edition waar voor je geld, zeker als je ook nog eens alle Xbox 360-delen met backwards compatability krijgt en toegang tot de Gears of War 4-bèta begin volgend jaar. Wat verwacht je nou nog meer van een remake?

  • Goed
  • Grafische make-over
  • Mooie cutscenes
  • Checkpoints verbeterd
  • Dedicated servers
  • Multiplayercomponenten uit voorgaande delen
  • Sommige dingen wat verouderd

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Gears of War Ultimate Edition

Ontwikkelaar:

Microsoft Game Studios

Uitgever:

Microsoft Game Studios

Release:

28 augustus 2015

Reviewscore:

Platforms:

PC
XONE
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord