Review: Goat simulator 3 - De geit zegt ‘meh’ Pc

Een dikke acht jaar geleden kwam het eerste deel uit van Goat Simulator. De game stak toen de draak met veel onderwerpen die destijds speelde in de gamingwereld met grappige onderbroekenlol. Sinds de eerste game zijn er genoeg nieuwe dingen gebeurd om grappen over te maken met een glitchy geit. Goat Simulator 3 belooft veel, maar weet het die beloftes waar te maken?

Goat simulator 3

Een geit in nieuwe kleren

In het hart is Goat simulator 3 niet veel veranderd want het draait nog steeds om dezelfde soort humor. Natuurlijk is niet alles hetzelfde gebleven. Vergeleken met het debuut komt Goat Simulator 3 met een paar welkome verbeteringen. De belangrijkste verbetering is de basisstructuur van de game. In het eerste deel werd je vrij willekeurig in een open wereld gegooid en moest je het maar uitzoeken. Er was alleen een ruwe lijst met taken die je kon doen. Er werd toen duidelijk gezocht naar een duidelijk doel, maar tevergeefs. Het plezier en het succes kwam toen van gewoon zoveel mogelijk chaos creëren. Het voelde eigenlijk een beetje hetzelfde als wanneer je op veel te jonge leeftijd Grand Theft Auto voor de eerste keer aan het spelen bent. Je maakt dingen kapot, slaat voorbijgangers in elkaar en steelt auto's, alleen nu als een geit.

De enige echt motivatie kwam van de score bovenaan het scherm. Die zou de hoeveelheid chaos een beetje moeten meten. In Goat Simulator 3 is dat volledig overboord gegooid. In plaats van het enkel en alleen creëren van chaos, is er in dit nieuwe deel een klein achtergrondverhaal toegevoegd. Dit verhaal geeft wat sturing en betekenis aan de game. Je begint met een kleine intro cutscene die de spot drijft met Skyrim. Na een ritje met andere geiten in een wagen word je afgezet voor een geitentoren.

Goat simulator 31

Beklim de geitentoren

Deze torens staan centraal tijdens het verkennen van de wereld in Goat Simulator 3. Ze dienen als fast travel punten om snel door de wereld te reizen. Ze onthullen activiteiten in het gebied wanneer je erop klimt zoals in de Assassin’s Creed games. Ook zijn ze een basis. Binnenin de toren vind je een enorm kasteel met een troonzaal, een plantafel, een portaalkamer en een enorme mysterieuze houten poort die is beveiligd met zeven sloten en dikke ijzeren kettingen. Wat daar achter zit kun je de komende uren gaan uitzoeken.

Hoewel ook deze sandbox game redelijk doelloos aanvoelt, brengen de catalogus van minidoelen en speurtochten toch nog een soort van ruggengraat in de gameplay. Hoewel taken grofweg kunnen worden onderverdeeld in het verplaatsen van dingen van de ene plaats naar de andere, het verzamelen van spullen of het likken aan dingen, is er afwisseling en creativiteit te vinden in de verschillende missies. Goat Simulator 3 bevat veel meer dingen die je kunt dan in de vorige game, dus er is genoeg te doen. Nou, vooruit met de geit.

Goat simulator 32

Deze geit kan goed herkauwen

Veel van deze missies zijn gericht op het gebruiken of ontgrendelen van uitrustingen en bruikbare items voor onze geit. Er zijn meer bekende items, zoals een deltavlieger om op volle snelheid de wereld rond te reizen of een krachtige bliksemschicht die alles om je heen doet ontploffen, maar er zijn ook veel gekkere items. Je kunt bijvoorbeeld een oude vrouw in een schommelstoel op je rug dragen terwijl je projectielen schiet met een granaatwerper. Je hebt een gadget dat dieren laat regenen of een zaadje waarmee je gigantische bomen over de hele wereld kunt creëren. De game heeft veel items, waarvan sommige enorm grappig. Daarnaast zijn er andere aanpassingen die je kunt ontgrendelen, zowel cosmetisch als interactief. Je kunt zelfs nieuwe dieren ontgrendelen met hun eigen krachten die de manier van spelen kunnen veranderen.

Ondanks dat de game bomvol zit met nieuwe dingen, gaat alles uiteindelijk een beetje op elkaar lijken. Het voelt alsof de game in herhaling valt en zelfs de beste grappen worden niet beter wanneer je ze vaker hoort. Dit is wat er gebeurt met Goat Simulator. Het eerste geitengame liet me hardop lachen, maar bij Goat Simulator 3 is het nog maar af en toe een lachje. Dat komt vooral doordat de belangrijkste bron van humor nauwelijks is veranderd. De game haakt ook nog veel in op oude onderwerpen in de gamingwereld zoals Skyrim. Nieuwe onderwerpen zitten er veel minder in. Ik heb zelfs geen verwijzing kunnen vinden naar de nu al twee jaar oude Cyberpunk 2077. Een game met zoveel glitches dat ik toch had verwacht dat die een spotlight zou krijgen.

Goat simulator 33

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Goat Simulator 3 heeft een beperkte aantrekkingskracht en is niet voor iedereen. Je moet van de specifieke humor houden. Goat Simulator 3 hield mij in ieder geval een paar uur goed bezig met het verkennen van de mooie omgevingen en het uitproberen van de gameplay-opties. Het is zelfs heel prettig om zomaar een wereld zonder doel te verkennen, maar op een gegeven moment wordt het gewoon saai. Als je bij de vorige game nog lang niet was uitgekeken op de geit dan blijft Goat Simulator 3 misschien langer leuk, anders blaat ik een luide ‘meh’.

Aardig
  • Veel opties
  • Meer structuur