God of War: Ragnarök

  • Ontwikkelaar Santa Monica Studio
  • Eerste releasedatum 9 november 2022
  • Platformen PlayStation 4 , PlayStation 5
  • Genre Actie , Avonturen
  • Gameliner score

Review: God of War: Ragnarök - Een episch en waardig vervolg - PlayStation 5

Gelukkig is het bijna tijd voor het einde der tijden en over zes dagen is het zover. De weg daarnaartoe werd gestart in 2018 met de release van God of War. In deze herstart is de nadruk op het verhaal en personages groter. Kratos heeft het oude Griekenland achter zich gelaten en is een nieuw leven in Scandinavië begonnen. Ook is de gameplay enigszins aangepast wat invloed heeft op het verkennen en de gevechten. Deze veranderingen aan de serie zijn door de gamers en critici goed ontvangen. Je kunt hier lezen wat Patrick vond van God of War (2018) in zijn review. Ik heb alle drie originele delen gespeeld en vond deze zeer vermakelijk, maar toen ik God of War opstartte, werd ik weggeblazen door het verhaal, de personages, de gevechten en de prachtige Realms. Eigenlijk alles. Hierdoor werd ik zeer enthousiast, toen het vervolg door Santa Monica Studio werd aangekondigd. Of ze zijn geslaagd in het afleveren van een waardig vervolg kun je lezen in de review van God of War: Ragnarök. Pas wel op deze review bevat spoilers voor diegenen die God of War (2018) nog niet (uit)gespeeld hebben.

We gaan even terug

Na het opstarten van God of War: Ragnarök kun je meteen in de game duiken, de Story Recap starten of snel wat aanpassingen maken om de game zo toegankelijk te maken als je zelf wilt. Dat is een fijne toevoeging, zodat bijna iedereen de game kan oppakken. Zelf vind ik de optie om de lettergrootte aan te kunnen passen erg prettig. Vervolgens is de Story Recap handig om je geheugen weer op te frissen en weer in het verhaal te komen. Dus bij dezen. Kratos moet na de dood van zijn vrouw, Faye, zijn zoon Atreus alleen opvoeden. Hij heeft haar beloofd dat ze samen haar as op de hoogste berg van de Nine Realms zullen uitstrooien. Kratos denkt dat Atreus hier nog te jong voor is en stelt de reis zolang mogelijk uit. Op een dag staat opeens Balder voor de deur die Kratos en zijn zoon bedreigt. Na dit gevecht besluit Kratos ondanks zijn twijfels dat het tijd is om het verzoek van zijn vrouw in te willigen.

Dit neemt hen mee op een reis door verschillende Realms alleen valt de rol van vader Kratos zwaar. Het is ook niet makkelijk voor Atreus, want hij kent zijn vader niet echt en is nog verdrietig over de dood van zijn moeder. Kratos doet weinig moeite en noemt hem niet eens bij zijn naam, maar blijft hem “Boy” noemen. Tijdens hun avontuur leren ze elkaar beter kennen en verandert zijn houding langzaam. Zo begint hij eindelijk op een vader te lijken, maar dat gaat niet zonder horten of stoten. Tijdens hun avonturen ontmoeten ze kleurrijke personen en het tegenovergestelde. Ze raken zelfs bevriend met Freya, maar omdat Balder haar probeert te verwurgen, heeft Kratos hem gedood om haar te redden. Helaas, was ze hier niet blij mee en zwoer ze wraak. Als Kratos en Atreus uiteindelijk de hoogste berg bereiken, vinden ze een muurschildering die de gebeurtenissen van de afgelopen periode correct weergeven en aanvullende informatie geven. In God of War: Ragnarök zien we eindelijk of deze voorspelling wordt vervuld.

God of War Ragnark2

Hoe gaat het tussen vader en zoon?

In principe ga je verder waar je bent gebleven, al ben je een aantal jaren verder. Kratos en Atreus zijn na de gebeurtenissen in het eerste deel weer terug naar hun huis in Midgard gegaan. Het verslaan van Balder heeft geleid tot Fimbulwinter die volgens de overlevering drie jaar duurt en uiteindelijk tot Ragnarök zal leiden. Het landschap is bedekt met sneeuw die sinds de dood van Balder niet meer is opgehouden. Kratos is gegroeid in zijn rol als vader, maar er zijn nog steeds af en toe conflicten. De voorspelling op de muur maakt dat Kratos zich zorgen maakt, maar Kratos wil zich eigenlijk niet met Ragnarok bemoeien. Hij wil zolang mogelijk blijven trainen met Atreus, mocht het noodlot toch toeslaan.

Atreus is ook gegroeid en heeft een drang naar kennis. Hij wil weten meer te weten komen over de voorspelling en wat zijn rol als Loki is. Ook probeert te begrijpen waarom zijn moeder hen naar de hoogste berg uit de Nine Realms heeft gestuurd. Daarnaast wil hij meer over haar weten en wil hij weten welke vermogens hij als zoon van een god en Jötnur bezit. Hierdoor staan de verhoudingen soms op scherp. Alleen is Atreus een tiener en heel wat mondiger dan in het eerste deel. En dat is verfrissend. Hij is ook wat bijdehanter en reageert soms met geplaatst sarcasme op de uitspraken van Kratos. Al toont hij ook het nodige respect, maar het is nog geen koek en ei. Het is interessant om te zien hoe deze relatie zich ontwikkelt en waar deze uiteindelijk naar leidt. Kloppen de voorspellingen van de Jötnur over Kratos en Atreus. Zijn ze gebonden door hun voorspelde geschreven lot of kunnen ze hun eigen lot schrijven?

God of War Ragnark3

De goden stellen wederom niet teleur

Balder, Freya, en Modi en Magni speelden in het eerste deel een grote rol en droegen met hun persoonlijkheid veel toe aan het verhaal. In God of War: Ragnarök is het niet anders en zijn ze misschien nog wel sterker aanwezig. Natuurlijk zijn we allemaal benieuwd naar de nieuwe goden die we in ons avontuur gaan tegenkomen. We hebben al snel een oude bekende achter ons aanzitten tijdens de rit door de sneeuw. Zo als je misschien wel in de trailers hebt gezien, is Freya haar wraak niet vergeten en belaagt ze Kratos en Atreus. Dit is het begin van een spannende verstandhouding en daarom moeten Kratos en Atreus altijd achterom kijken. De relatie tussen deze drie ondergaat een interessante ontwikkeling die je misschien zal verrassen. Daarnaast vond ik God of War Týr een bijzonder personage die veel te delen heeft, maar ook voor opschudding kan zorgen. Vooral zijn persoonlijkheid is misschien anders dan je zou verwachten.

Odin, Thor en Heimdall zijn geweldig. Odin speelt zijn rol goed als vriendelijke, oude man, maar we weten ook dat hij Balder achter Faye heeft aangestuurd. Hij wil het beste voor iedereen en daarmee bedoelt hij het beste voor Odin. Toch is hij erg charmant en wordt hij door de stemacteur geweldig vormgegeven. Hetzelfde geldt voor Thor. Hij is gecompliceerder dan je denkt en heeft overeenkomsten met de Kratos uit het verleden. Hij lost de vuile klusjes voor zijn vader op en heeft al zijn twee zoons, Modi en Magni, moeten opofferen. Eigenlijk wil hij niet naar zijn vader luisteren, maar hij moet ook zijn vrouw en dochter beschermen. Hierdoor grijpt hij naar de fles en is hij aardig onvoorspelbaar. Heimdall is misschien wel de meest arrogante god die Asgard herbergt en is nog irritanter dan Thor of Odin. Het zal je een genoegen doen om hem een paar klappen te geven. De goden zorgen voor drama, opschudding, verraad, rouw en soms zelfs humor. Het was een genot om hen hun rol te zien spelen.

Technisch gesproken was, Faye, de vrouw van Kratos geen god, maar een Jötnur. Tijdens een paar flashbacks leer je iets meer over hun relatie en hopelijk ook iets over haar intenties. Je krijgt ook enig inzicht in hun manier van denken. Zij is iemand die niet wil wachten tot de problemen voor je deur staan. Zij is meer geneigd om dingen op te lossen, voordat het een probleem wordt dat op je deur staat te kloppen. Kratos wacht liever op de klop op de deur. Opposites attract, moet je maar denken. Faye komt over als mysterieus en intrigerend persoon, en laat een wijze indruk achter. Niet alleen kunnen de goden en Jötnur interessant of vermakelijk zijn. De NPC’s zorgen voor een komische noot en vooral Mimir, Brok, Sindr en Ratatoskr helpen in dit apocalyptische verhaal de sfeer verlichten. Daarnaast geeft Mimir vaak nuttige achtergrondinformatie door de vele verhalen die hij vertelt. Toch zorgen ze niet alleen voor een komische noot of nuttige informatie. Ze zijn ook deel van het verhaal en hierdoor komen er ook serieuze zaken op je pad, maar dat zorgt voor een goede balans tussen het serieuze verhaal en de grappige momenten. Niet alleen de goden waren geweldig alle stemacteurs hebben geweldig werk afgeleverd.

God of War Ragnark4

Negen prachtige Realms te verkennen

Toen Santa Monica Studio aankondigde dat het geen trilogie zou worden en dat Ragnarök het verhaal in de Noorse wereld beëindigd, was dat goed nieuws. Er zijn genoeg losse endjes en die hoop ik allemaal beantwoord te krijgen. In God of War (2018) hebben we maar zes van de negen Realms gezien en nu krijgen we ze eindelijk allemaal te zien. Alleen is niet alles meteen toegankelijk. Je kunt namelijk niet meer via Týr’s Temple en de Yggdrasil Tree naar de andere Realms reizen. Dit is namelijk sinds de Fimbulwinter door Odin buiten werking gesteld. Hierdoor zitten onze helden vast in Midgard. Gelukkig kunnen Brok, Sindri of Ratatoskr je helpen. Zij hebben beschikking tot de Realm Seeds waardoor je naar een andere Realm kunt reizen. De Seed activeert maar één portaal in een Realm. De rest moet je vaak zelf activeren door ze te vinden.

In welke Realm je ook bent, het ziet er allemaal fantastisch uit. Dit begint al als je door de sneeuw schiet op je slee. Je ziet prachtige bergen in de verte, terwijl je tussen de bomen doorschiet. Het ziet er niet alleen goed uit. Het geluid speelt ook een rol, want soms waarschuwen de omgevingsgeluiden je voor vijanden. Daarnaast hebben ze ook aandacht besteed aan de kleine geluidjes de je bijvoorbeeld maakt als je met een ketting naar boven klimt. Je hoort de schakels een zacht geluid maken. Je kunt weer terug naar Alfheim het mysterieuze thuis van de dark en light elves om te zien of jouw acties in het verleden de elven geholpen heeft. Ook kun je je vaardigheden weer testen bij de trials in het verstikkende Muspelheim. Niet elke Realm is even interessant, maar er is altijd wel wat te vinden. Eindelijk kun je Swarthallheim met zijn diepe mijnen en pittoreske huizen van de dwergen bezoeken. Dat geldt ook voor de jungle van Vanaheim, de woonplaats van de Aesir goden, en de plaats waar Freya oorspronkelijk vandaan kwam. Asgard is natuurlijk niet zomaar te bezoeken en het duurt even, voordat je deze Realm zal zien. Ook kun je nog niet overal in de Realms komen en worden deze later toegankelijk als je aan een voorwaarde hebt voldaan.

God of War Ragnark5

Beduidend groter dan vorige deel

Het is weer prettig om de Realms te verkennen voor Lore, Artefacts, Nornir Chests, Legendary Chests, Odin’s Ravens, Yggdrasil Rifts, Draugr Holes, Dragon Hunts en Berserker Gravestones. De Realms zitten vol met genoeg Lore en Artefacts die onder andere bestaan uit gedichten, memento’s, offers aan goden en de geschiedenis van het land. Ze vertellen iets over de mensen, de goden en de cultuur. Het is als vanouds weer even puzzelen om de drie gongs te vinden die de Nornir Chests openen. Het is vaak wel de moeite waard, want meestal vind je Idunn's Apples of Horns of Blood Mead die je health en rage meters vergroten. Ook vind je Treasure Maps en speciale bloemen waarvan er maar eentje in elke Realm bloeit. De Treasure Maps spreken voor zich, maar wat de bloemen opleveren is nog een mysterie. Odin’s Ravens zijn weer terug en hebben zich goed verstopt. Al zijn ze makkelijker te vinden dan in het origineel.

De Valkyries lijken vervangen te zijn door de Berserker Gravestones, maar ik heb nog lang niet alles ontdekt. Mocht dat het geval zijn dan zijn het waardige opvolgers, want ik heb bij sommigen aardig lopen te vloeken. Hun timing is soms perfect en hierdoor lijken ze onverslaanbaar. Je kunt net zoals in het origineel op de map van de Realm of een deelgebied daarvan zien wat je al ontdekt hebt en de delen met een vraagteken verbergen nog een voorwerp, vijand of missie. Dit helpt enorm als je echt alles wilt vinden. Zo weet je zeker dat je alles uit het gebied en de game hebt gehaald. Daarnaast zijn er Labours waar je bijvoorbeeld vijftig specifieke vijanden moet verslaan om de bronzen tier te halen en wat experience te verdienen. Als je de gouden tier hebt bereikt, heb je de Labour voltooid.

De Favours oftewel side missions zijn echt een verrijking. Het zijn betekenisvolle quests die het verhaal verrijken. Je kunt dit zonder problemen overslaan, maar dan mis je toch verdieping in het verhaal. Zo heeft Mimir ooit in opdracht van Odin de dwergen benadeeld en vraagt als je tijd hebt om dit ongedaan te maken. Het is één van de dingen waarvan Mimir spijt heeft, maar het is ook één van de redenen dat Mimir en de dwergen elkaar niet liggen. Zo kun je zijn leed en dat van de dwergen enigszins verlichten. Zelfs al is het een Fetch Quest dan verdien je niet alleen een item, maar ook meer informatie. Er zijn namelijk zielen die geen rust kunnen vinden, omdat iets nog niet afgemaakt hebben. Door het voorwerp voor de persoon te vinden, kunnen ze eindelijk rust vinden. Het interessante is dat ze hierdoor nog wat informatie geven over de toestand die tot de verwoesting van het land heeft geleid, over Thor en Odin of misschien nog iets kunnen vertellen over het verleden van Faye. Na het beëindigen van God of War: Ragnarök heb je nog genoeg te doen, maar dat moet je zelf maar uit gaan vinden.

God of War Ragnark6

Gevechten als vanouds, maar dan beter

Naast het verkennen van de Realms, het volgen van het interessante verhaal, besteed je een groot deel van je tijd aan het vechten tegen de vijanden. Dit is voor een fans een feest van herkenning, want het gevechtssysteem is vergelijkbaar, maar lijkt nog soepeler te lopen. Je krijgt naast je vertrouwde Leviathan Axe meteen beschikking tot je Blades of Chaos. Het is ook weer mogelijk om skills toe te voegen met Light en Heavy Rune. Natuurlijk kun je je skills, wapens en Runes weer upgraden met experience of voor Hacksilver en components bij de gebroeders Huldra. Atreus assisteert je weer tijdens de gevechten en tijdens de puzzels. Hij is nu wel actiever en richt zelfs enige schade aan. Spartan Rage is ook weer beschikbaar en komt in drie varianten die je kunt levelen. Als je de zwakkere vijanden verdooft door ze veelvuldig aan te vallen, kun je weer gebruikmaken van je finishing move waarbij je voorheen de vijanden uit elkaar trok. Nu gebruik je meestal het wapen dat je in je handen hebt, maar er zijn wel verschillende variaties. Daar hadden nog wel meer van in mogen zitten, want het geeft veel voldoening om de vijanden zo af te straffen.

Het grootste deel van de tijd speel je met Kratos en Atreus, maar er zijn momenten in het verhaal waarop je met één van hen speelt. Soms word je begeleid door een NPC die dezelfde functie als Atreus heeft. Het is zeker leerzaam om kleine stukken met Atreus te spelen. Tijdens je avontuur worden Kratos en Atreus gepaard met bijzondere NPC’s, maar die moet je zelf maar ontdekken. Het schild is als vanouds je vertrouwde vriend, maar je kunt ook andere aanschaffen en ze zijn te levelen. Naast de gele aanvallen die je kunt pareren, zijn er soms zeer, schadelijke aanvallen die aangekondigd worden door blauwe cirkels. Deze kun je alleen onderbreken door twee keer je schild te gebruiken. Hierdoor onderbreek je de aanval en creëer je een opening. Sommige schilden laten je echt op de vijand af stormen, maar bij andere moet je zelf in de buurt van de vijand zien te komen.

De gevechten zijn als vanouds en de besturing is vergelijkbaar met het eerste deel. De gevechten zijn afwisselend door de verschillende vijanden zoals Dark Elves, wulvers, draugrs, Berserkers en draken. Zelfs de gewone vijanden kunnen voor problemen zorgen, zeker als met z’n allen tegelijk komen. Gelukkig zorgt Atreus voor genoeg afleiding. De grotere vijanden vereisen wat meer strategie, maar als je genoeg experimenteert met je skills dan moet dat uiteindelijk te doen zijn. De vijanden zorgen meestal voor genoeg uitdaging, maar als je echt uitgedaagd wilt worden dan zijn er Berserker Gravestones, Draugr Holes en Dragon Hunts. Sommige gevechten doen herinneren aan de Valkyries en dat is heerlijk (frusterend). De gevechten tegen de goden zijn weer episch, maar dat moet je echt zelf maar gaan ervaren. God of War: Ragnarök is een waardige afsluiting en het smaakt naar meer. Mocht je nog meer over God of War: Ragnarök willen weten dan kun je in Alles wat je moet weten over God of War: Ragnarök informatie over edities en grootte vinden.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

God of War: Ragnarök is een volwaardige opvolger van God of War (2018). Het verhaal neemt je door de prachtige Realms en biedt genoeg humor, drama en wat verraad om het interessant tot het einde te houden. Het was verfrissend om kleine stukken met Atreus en zijn helpers te spelen. Mimir, Brok, Sindr en Ratatoskr zijn als vanouds grappig, maar ook Kratos en Atreus zijn op zijn tijd grappig. Tijdens dit serieuze verhaal zorgt dat even voor ontspanning net zoals de verhalen die Mimir vertelt als we rondreizen. Het voelt nooit geforceerd aan en het wordt goed gedoseerd. Týr en Frey verrassen met hun bijzondere rol en Odin, Thor en zelfs Heimdall zijn geweldig als bad guys. Meestal wil je ze gewoon slaan, maar soms wekken ze enige sympathie op waardoor je misschien net even minder hard slaat. Er zijn weer genoeg skills voor je wapens om mee te experimenteren. Ook is alles bijna te upgraden met experience points of bij Brok en Sindr met Hacksilver en componenten. De gevechten zijn als vanouds alleen bieden ze net wat meer mogelijkheden. Het enige wat ik slecht aan God of War: Ragnarök vind is dat het afloopt en je niet nog meer krijgt. Al is er genoeg post-game content.

  • Pluspunten
  • Geweldig verhaal
  • Betekenisvolle side missions
  • Serieus, maar toch grappig
  • Odin en Thor zijn geweldig
  • Uitdagende gevechten
  • Genoeg te upgraden
  • Genoeg skills om te experimenteren
  • Vertrouwde besturing
  • Veel verschillende vijanden.
  • NPC's voegen iets toe
  • Geen laadtijden
  • Negen prachtige Realms te verkennen
  • Post-game content
  • Minpunten
Gameliner Score
Perfect

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?