Review: Halo Wars 2 Xbox One

Geplaatst: 22 februari 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:06

Over het algemeen denk je bij Halo aan vet veel schieten en rondrennen. Dit is echter niet helemaal het geval met Halo Wars. Er is daarbij wel een weelde van geschiet en rondrennen, maar in dit geval laat je het anderen doen. Het is een RTS-game, welke eindelijk een vervolg heeft gekregen, want nu is er dan na acht jaar Halo Wars 2. Zelfde laken en (Mjölnir-)pak? Nou en of. Is dit erg? Neen.

Wis- en Warsachtig

Persoonlijk had ik niet verwacht dat Halo Wars mij dermate zou bekoren als dat de game uiteindelijk heeft gedaan. Michelle was in haar review gematigd enthousiast, maar vond het ook beslist geen slechte game. Ik stond zelf ook te kijken van de verrassende diepgang die de game had qua verhaal, afwisseling en tactische gameplay. Het leek mij eerlijk gezegd onmogelijk om een RTS-game bestuurd met een controller fatsoenlijk speelbaar te maken. Wat bleek echter, Halo Wars speelde echt heerlijk. Inmiddels is dit eerste deeltje al meer dan acht jaar oud, en nu is er dan eindelijk Halo Wars 2. De eerste Halo Wars is ontwikkeld door Ensemble Studios, maar deze studio is inmiddels niet meer. Vandaar heeft Creative Assembly, de RTS developer-eindbaas van de Total War-games, zich over de game ontfermt samen met de huidige Halo-ontwikkelaar 343 Studios.

Splinters en Spirits

Halo Wars 2 draait weer om hetzelfde supergrote ruimteschip, genaamd: The Spirit of Fire, en zijn crew, net zoals in het eerste deel. Nu zijn we echter wel 34 jaar verder (net na Halo 5), wanneer de oorlog met de Covenant voorbij is. De crew komt vers vanuit hun stasis-slaapje van tientallen jaren bij een gigantische forerunner constructie aan, waar ze een soort splinterfactie van de covenant aantreffen. Deze noemen zichzelf the Banished, en zij gaan het leven van onze hoofdpersonen eens flink zuur maken. Het begint misschien al te dagen dat het een geïsoleerd verhaal is, net zoals dat het geval is bij het eerste deel, en dat klopt. Het heeft wel wat nieuwe elementen van de latere Halo-delen in zijn verhaal, maar verder is het losstaand, wat extra vrijheid geeft voor de makers. Het verhaal is niet slecht, maar het voelt wel als een onbelangrijk tussendoortje. Ik hoop heel erg dat ze bij een volgend deel de story arcs van Halo Wars en de standaard Halo-reeks laten convergeren, want dat zal in zijn geheel de serie beter en boeiender maken.

Creative gameplay assembled

Is er veel veranderd qua gameplay? Nee, maar dat is niet negatief, want de eerste Halo Wars heeft een verbazingwekkend goeie besturing (RTS met controller, whaaaaat?!?) en mooie afwisseling. Het is dus hetzelfde qua besturing en stijl, maar dan allemaal net een beetje verbeterd. Creative Assembly heeft goed gekeken naar hoe het eerste deel is gemaakt en speelt, en heeft hier wat aan getweakt in plaats van een roer omgegooid. Je selecteert nog steeds afzonderlijke units met de A-knop, en wanneer je deze ingedrukt houdt, wordt het selectieveld groter. Vervolgens kun je dan over het beeld heen 'brushen' en zo selecteer je datgene dat je wil op een snelle en organische wijze.

Wat als eerste erg belangrijk is om te melden, is dat er bij de storymode een enorme afwisseling zit in de missies. Dit is ook wat de originele Halo Wars zo tof maakt, want ook dit vervolg hoeft het niet te hebben van grootse legers en uren aan tactisch subtiele zetten en denkwerk. De uitdaging zit hem in de steeds afwisselende situaties en resources die je voor handen krijgt. Het is voor de die-hard RTS-fans dus wellicht een beetje simpel, maar dat wil beslist niet zeggen dat de game hierdoor te makkelijk of eentonig is. De units zijn allemaal een feest van herkenning, van ODST's tot de immer indrukwekkende Spartans. De tegenstanders zijn dit keer wel voornamelijk van het meer traditionele soort, namelijk de bekende covenant alien-mix. Het lijkt dus allemaal meer qua stijl op de oude Halo-trilogie, dan het recentere werk, en dat terwijl het juist ironisch genoeg plaatsvindt na alle delen tot op heden.

Blitz but not least

Dan heb ik het nog niet over de multiplayer opties gehad, want een RTS is niet af zonder deze functie. Je hebt twee hoofdsoorten: Blitz en Skirmish. Blitz draait om korte, snelle potjes. Geen resources of basisje bouwen, maar elkaar met kleinere teams afmaken. Dit is een originele en zeer welkome optie, want je kunt nu immers daadwerkelijk 'eventjes Halo Wars 2 spelen', in plaats van dat dit gelijk een avondvullende taak wordt. Skirmish heeft de standaard modi die algemeen bij RTS-games zitten, onderverdeeld in drie modi: Deathmatch, Domination en Strongholds. Het tofste hiervan is dat je zowel samen als tegen elkaar kunt spelen, en zoals altijd zitten de echte uitdagingen online.

The Spirit of Fire heeft weer een mooi avontuurtje samen met een multiplayer van jewelste. Of je het nu heiligschennis noemt of gewoonweg weigert te geloven: Halo Wars 2 is een game die wederom bewijst dat het wel degelijk mogelijk is een goed speelbare RTS-game uit te brengen die je bedient met een controller. De game heeft niet het een echt 'op het puntje van je stoel'-verhaal, maar zit desalniettemin vol boeiende en afwisselende missies. Halo Wars 2 speelt het wel allemaal een beetje safe wat dat betreft, maar laat dit alsjeblieft een mooie opstap voor een geniaal derde deel zijn, want dat verdient deze gamereeks echt.

• Speelt super
  • Afwisselende missies
  • Geweldige multiplayer