Review: Hard West 2 - Bovennatuurlijk wild en goed Pc

Geplaatst: 4 augustus 2022 17:00

Hard West 2 is het vervolg op de strategiegame Hard West die in 2015 verscheen. In deze franchise combineert CreativeForge Games het Wilde Westen met een flinke scheut magie en het bovennatuurlijke. Hoewel het eerste deel verschillende hoofdstukken en hoofdpersonages kent, volgen we in Hard West 2 vooral het verhaal van Gin Carter. Met mijn cowboyhoed op en revolver in de hand betrad ik het Wilde Westen om te kijken of Hard West 2 niet alleen een goede strategiegame is, maar ook een interessant verhaal heeft.

hard West 2 intro

Een verrassend begin

Hard West 2 wist mij tijdens de tutorial al te verbazen. Je begint namelijk als Gin Carter die samen met drie andere outlaws een trein wil overvallen. Het schijnt dat deze trein amper wordt bewaakt en dat er veel goud aanwezig is. De mensen noemen het ook wel de Ghost Train en laat dat nu net een waarschuwing zijn. Al rijdend op je paard probeer je de trein bij te houden en de bewakers neer te schieten, zodat je eenvoudig aan boord kunt klimmen. Nadat de Ghost Train een tunnel doorgaat komt de aap uit de mouw. De trein die eerst nog normaal leek, verandert opeens in een trein met spinachtige poten. Hier ontmoet Gin Carter onze antagonist genaamd Mammon. Door een potje te pokeren hoopt Carter dat zijn groep de trein levend kan verlaten. Mammon heeft echter een link met de duivel en probeert na het potje alsnog de zielen van het team te verslinden. Flynn weet net op tijd zichzelf en Carter weg te teleporteren. De andere twee moet het zelf maar uitzoeken, maar al snel vind je Laughing Deer in de handen van de sheriff. Je krijgt er zelfs een extra lid bij, want de Ghost Train wekt alle doden weer tot leven. Onze grote vriend Bill wordt dan ook door Carter opgegraven en hij besluit om bij het team te blijven. Hiermee start dan de zoektocht naar de Ghost Train die niet eenvoudig is. De game kent dan ook vijf hoofdstukken met ieder hun eigen gebied en hoofdmissies, waaronder het overvallen van een bank. Ondertussen vecht je niet alleen met mensen en de ondoden, maar ook met wendigo's.

De vallei levert wel wat problemen op, want je kunt er door alle sneeuw niet meer uit. Aan de linkerkant van je scherm krijg je dan ook te zien welke missies je moet voltooien om verder te komen. Als je zijmissies aanneemt, worden deze in het groen getoond, zodat je weet dat ze optioneel zijn. Wanneer je uiteindelijk het gebied verlaat en de zijmissies nog niet hebt voltooid, dan faal je deze automatisch. Je kunt namelijk niet meer terug naar de vallei. De zijmissies zijn wel belangrijk, want op deze manier ontvang je meer geld en dat heb je in deze game wel nodig. Daarnaast zijn de missies leuk om te doen en krijg je meer inzicht in de wereld. Hard West 2 weet sowieso het verhaal goed over te brengen. Bij het kampvuur kun je met je bondgenoten praten en krijg je meer te weten over hun verleden. De personages geven ook commentaar tijdens de missies of wanneer je bijvoorbeeld een huis ontdekt op de map. Ik moet zeggen dat de personages interessante achtergrondverhalen hebben en ze goed passen bij het Wilde Westen.

Hard West 2 review wereld

vriendschappen ontstaan niet zomaar

Wat Hard West 2 dus erg sterk doet, is het vertellen van het verhaal. Dit wordt niet gedaan door cutscenes, maar stukken tekst met daarnaast een tekening. Het enige nadeel hieraan is dat niet alle alinea’s zijn ingesproken. Ik ben er nog steeds niet achter of dit een bewuste keuze is geweest. Dit is jammer, want de stemmen van de personages passen goed bij hun karakters en het geeft net wat meer kleur aan de situatie. Aan de andere kant geeft dit wel meer ruimte voor je eigen verbeelding. Lezen is niet het enige wat je op deze momenten moet doen. Sommige gebeurtenissen vereisen een reactie en dan moet je bepalen wat de beste zet is. Laat je Laughing Deer bijvoorbeeld een amulet uit een vervloekte boom halen of gebruik je de teleport-vaardigheid van Flynn. De uitkomst hiervan bepaald weinig voor het verhaal, maar in de meeste gevallen zorgt de keuze ervoor dat de relatie met de personage beter wordt. Daarnaast krijg je allerlei handige items.

Dit vriendschappensysteem kent vijf niveaus, waarvan het laatste niveau betekent dat je echt boezemvrienden van elkaar bent. Voor het kampvuur betekent dit dat je toegang hebt tot nieuwe dialogen, maar ook op de map geeft dit opties om een gebeurtenis anders aan te pakken. Daarnaast krijg je toegang tot nieuwe vaardigheden. Het uniekste aan Hard West 2 is het poker-systeem, wat gekoppeld is aan deze vaardigheden. Door zijmissies te voltooien, de wereld te verkennen of gewoon het verhaal te volgen, krijg je kaarten. Elk personage heeft ruimte voor vijf kaarten, waardoor je de kaarten strategisch moet inzetten. Een kaart geeft namelijk ook een passieve bonus, zoals extra geluk of meer gezondheid. Het is echter de combinatie van kaarten die ervoor zorgt dat je meer vaardigheden krijgt. Die combinaties zijn gekoppeld aan de bekende termen van poker, zoals een full house of een flush. Er zijn ook simpele combinaties mogelijk, zoals twee koninginnen of twee negens. Omdat je al snel zes personages tot je beschikking hebt, kun je niet iedereen van allerlei kaarten voorzien. Wat je wel kunt doen is het personage twee wapens geven, twee bruikbare items en een token. In het begin zijn er niet zoveel verschillende wapens, maar is het wel handig om ze meerdere opties te geven. Het ene wapen besteed namelijk twee zogenaamde Action Points, terwijl een ander wapen er juist één of drie gebruikt. Bij de bruikbare items moet je denken aan verband, whisky of dynamiet die telkens eenmalig te gebruiken zijn. In de winkels op de map kun je deze items dan ook kopen voor een klein bedrag. Totdat je alles opkoopt, want de winkels worden niet bevoorraad.

Hard West 2 review Pokersysteem

Hou de whiskey en revolver bij de hand

Aangezien Hard West 2 een strategiegame is, zijn er nog twee belangrijke gameplay-elementen over. Buiten de gevechten om beweeg je voornamelijk op de map. Vanaf bovenaf zie je je team dan galopperen naar de dorpjes. Je mag op je eigen tempo elk gebied verkennen, maar verwacht geen grote mappen. Daarnaast kun je niet terug naar de eerdere gebieden en heb je voor sommige locaties bepaalde voorwerpen nodig. Deze zijn altijd te vinden in de winkels of te behalen via een zijmissie. Je kunt er ook voor kiezen om direct de hoofdmissie te doen, maar dan ben je wel wat zwakker. Op grafisch gebied is de map niet hoogstaand, maar het is goed genoeg om de verschillende gebieden van Amerika te tonen. Het tweede aspect is het vechten zelf. Zoals elke turn-based strategiegame heeft elk personage drie Action Points. Hoe je deze besteed tijdens een zet is geheel aan jou. Het gebruiken van je wapen kost twee tot drie Action Points, maar het gebruiken van een vaardigheid of verband kost vaak één Action Point. Als je wilt lopen, bepaal je zelf hoeveel punten je gebruikt, want je krijgt een raster te zien. Om ervoor te zorgen dat je niet direct geraakt wordt, kunnen de personages bukken. Op deze manier eindig je direct de ronde voor dat personage. Hard West 2 maakt geen gebruik van de bekende Overwatch-strategie, waarbij je vijanden in je gezichtsveld neerschiet wanneer ze langslopen. Tijdens de eerste gevechten moest ik dan ook eventjes wennen, want Overwatch speelt vaak een belangrijke rol in mijn plan van aanpak.

Wat wel aanwezig is, is het gelukssysteem. Dit soort strategiegames geven tijdens het vechten altijd het slagingspercentage van je actie aan. Wanneer je personage op een cruciaal moment alsnog een schot mist, dan zorgt dat eventjes voor frustratie. Vooral wanneer het slagingspercentage hoog was. Het had je de overhand kunnen geven, maar dat gebeurt dan niet. Ik heb in Hard West 2 dan ook vaak genoeg een oude save moeten herladen. Het missen van je schoten of het incasseren van schade is niet direct rampzalig, want hierdoor krijg je extra geluk. Dit betekent dat je de volgende ronde, als je dit selecteert, meer kans hebt om raak te schieten. Wanneer je besluit om een vijand die verscholen is neer te schieten, dan zorgt het geluk ervoor dat de kans van vijfentwintig procent naar vijftig procent gaat. Daarnaast heb je ook nog te maken met Bravado dat getriggerd wordt op het moment dat een personage een vijand vermoordt. Je krijgt dan direct alle Action Points terug en je kunt dit blijven herhalen. De combinatie van het gelukssysteem en Bravado zorgt ervoor dat agressiviteit wordt aangemoedigd en beloond. Ik kan je dan ook vertellen dat Bravado nogal bevredigend aanvoelt, vooral als je op deze manier drie vijanden achterelkaar elimineert. Tijdens het spelen werd de revolver al gauw mijn favoriete wapen, want hiermee kun je op een ander manier de vijand bereiken. Op de map staan verschillende metalen voorwerpen. Denk hierbij aan tonnen of kruiwagens. Met de revolver kun je eerst op de ton schieten en dan bepalen waar de kogel heengaat. Dit kan nog een metalen voorwerp zijn of een vijand die je eerst niet kon verwonden. De omgeving geeft namelijk best veel dekking. Via een schildje wordt er aangetoond of je volledig verdekt bent opgesteld of maar gedeeltelijk. In sommige gevallen kun je de deksel van een kist omhoog zetten of een tafel omgooien voor extra dekking.

Hard West 2 Map

Het ruige gedeelte van het Wilde Westen

Tot nu toe ben ik erg positief geweest over Hard West 2, maar niet alles is even rooskleurig. De game kent een aantal minpunten die ervoor zorgen dat het geen perfecte game is. Er zijn wat kleine bugs aanwezig, maar die hebben weinig invloed op mijn speelsessies gehad. Wat vooral vervelend is, is dat de camera tijdens de gevechten zorgt voor onduidelijkheid. Dit komt voornamelijk door de verdiepingen die aanwezig zijn. Het is daarnaast lastig om te zien of een vijand jouw personage nu wel of niet kan raken. Dit zorgt er soms voor dat je onnodig schade oploopt, omdat je van tevoren niet wist of de dekking voldoende was. Een groter probleem is de moeilijkheidsgraad van de game. In het begin ging ik er relatief fluitend doorheen, maar bij het laatste gedeelte van hoofdstuk één piekte de moeilijkheidsgraad. Opeens kreeg ik twintig vijanden voor mijn neus, mocht niemand sterven en kreeg ik te maken met een maximaal aantal zetten. Ondertussen was dezelfde missie weer te eenvoudig, toen ik de moeilijkheidsgraad omlaag zette. Op de een of andere manier kent Hard West 2 alleen de makkelijke, moeilijke en nachtmerrie moeilijkheidsgraad en dat zorgt ervoor dat de balans mist. Dat de moeilijkheidsgraad omhoog loopt is niet erg, maar dat het zodanig piekt aan het einde van het eerste hoofdstuk wel. Vooral omdat je dan nog minimaal vier hoofdstukken te gaan hebt.

Hard West 2 Review 1Hard West 2 Review 1Hard West 2 Review 1Hard West 2 Review 1Hard West 2 Review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Het was een aangename verrassing om aan de slag te mogen met Hard West 2. De game weet het Wilde Westen goed te combineren met bovennatuurlijke krachten en biedt een interessant verhaal. Hoewel je veel aan het lezen bent zijn de tekeningen erg mooi en tonen ze voornamelijk de gebeurtenissen in de wereld. Hard West 2 heeft daarbij een vriendschappensysteem dat in combinatie met de pokerkaarten zorgt voor de vaardigheden. Ook de bondgenoten zijn interessant en staan hun mannetje tijdens het vechten. Het is lastig om vernieuwend te zijn met het strategiegenre, maar de Bravado en de weerkaats-techniek via de revolver zorgen ervoor dat het turn-based gevechtssysteem anders aanvoelt. De enige minpunten die Hard West 2 kent zijn dan ook de camera, wat kleine bugs en dat de moeilijkheidsgraad opeens piekt. Hier had iets meer balans in gemogen. Ondanks deze ergernissen is Hard West 2 een game die goed scoort op meerdere punten en is daardoor zeker de moeite waard.

• Interessant verhaal
  • Interessante personages
  • Wilde Westen gecombineerd met magie