Trailer
Trailer: Hardspace: Shipbreaker heeft een releasedatum
16 april 2022Hardspace: Shipbreaker heeft een releasedatum bekendgemaakt. Ontwikkelaar Blackbird Interactive kondigde het nieuws aan met een trailer.
De meeste studenten zijn er wel bekend mee om schulden te hebben, maar meestal los je dit op door te gaan werken. Op die manier wordt de schuld in ieder geval minder. Nou, zo werkt het blijkbaar niet altijd. In Hardspace: Shipbreaker krijg je te maken met schulden van een paar miljard en nog eens dagelijkse huurtarieven, doordat je bent gaan werken bij een bedrijf. Dit zorgt voor een bijna levenslange verbintenis aan het bedrijf waar je gevaarlijk werk voor moet opknappen. En laat dat nu net voor rustgevende gameplay zorgen.
In Hardspace: Shipbreaker ben je een werknemer bij het bedrijf Lynx. Een bedrijf dat veel moeite steekt in zijn werknemers door goede apparatuur te leveren. Daarnaast kun je niet sterven in de ruimte, dankzij de technologie van Lynx. Het contract is bindend dus je komt er niet meer onderuit, maar het klinkt niet heel slecht om wat schepen in de ruimte te ontmantelen. Al snel blijkt dat alle kosten die gemaakt zijn niet worden vergoed door Lynx, maar betaald moeten worden. Het is geen schuld van een paar duizend, maar eerder van een paar miljard. Zelfs de zeer dure gebruiksaanwijzing voor het klaarmaken van maaltijden wordt meegerekend. Naast de hoge schulden krijg je elke dag te maken met allerlei andere kosten, want de spullen leen je van het bedrijf. Oftewel Lynx probeert er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat je de schulden niet kunt afbetalen.
De andere werknemers, waarmee je via de intercom en mail in contact komt, zijn het hier absoluut niet mee eens. Er worden dan ook ideeën uitgewisseld om een vakbond op te richten. Om op deze manier de schulden te schrappen en betere rechten te krijgen. De personages hebben allemaal hun eigen problemen met het bedrijf en dromen van een andere toekomst. Hierdoor voel je je een stuk minder alleen in de ruimte. Maar het verhaal voegt verder weinig toe aan de game en de focus had beter kunnen liggen op de gameplay.
Als werknemer heb je een klein onderkomen in bezit. Hierin staat niet alleen je bed, maar ook een werkbank. Op de werkbank moet je regelmatig je gereedschappen repareren. Wanneer je genoeg Lynx Tokens hebt, kun je ze ook verbeteren. Dit betalingsmiddel is te verdienen door bepaalde milestones te halen tijdens het werken. Daarnaast moet je ook nog een specifieke rang hebben. Op rang zes ben je een Junior Apprentice en kun je de Lynx Tokens inruilen voor een betere zuurstoftank. De gehele gameplay draait dan ook om het ontmantelen van schepen in de ruimte, zodat je de gereedschappen kunt upgraden en je schulden kunt afbetalen. Doordat Lynx bepaald heeft dat een werkdag maar vijftien minuten duurt, ben je zoveel geld kwijt aan de extra kosten dat dit ontzettend langzaam gaat. Door de Lynx Tokens en verschillende rangen heeft Hardspace: Shipbreaker een sterk progressiesysteem. Je wordt namelijk elke keer beloond met nieuwe schepen en upgrades.
Wanneer je de werkdag begint kun je beslissen of je verder wilt werken aan het schip van de vorige dag. Of dat je wilt beginnen aan een nieuw schip. Elk schip heeft vijf milestones die je kunt bereiken, maar het honderd procent ontmantelen van een schip is lastig. Je kunt namelijk per ongeluk onderdelen van het schip beschadigen. Soms is het dan ook handig om gewoon met een nieuw schip te beginnen. Het beschadigen van de onderdelen zorgt namelijk niet alleen voor minder winst, maar komt ook op jouw rekening te staan. Omdat je bezig bent in de ruimte, heb je ook benzine en zuurstof nodig waardoor je tijdens het werken altijd wel een keertje terug moet naar de basis om dit te kopen. Lynx is namelijk een fantastisch bedrijf dat na het contract niets meer regelt. Gelukkig zijn er in sommige schepen nog zuurstoftanken en EHBO-dozen te vinden. Dit voelt dan ook elke keer als een cadeautje. Als je een beetje voorzichtig doet, dan verdien je aardig wat per werkdag. Maar voorzichtig doen is nog niet zo heel simpel.
Het echte werk is in de ruimte zelf. Al rondvliegend probeer je te kijken hoe je het beste het schip kunt ontmantelen. Hierdoor heb je op een gegeven moment niet meer in de gaten wat nu precies boven en onder is. Zo belangrijk is dat ook niet in de ruimte. Het enige wat belangrijk is, is dat je de onderdelen naar de juiste plek brengt. Er is een oven waar onderdelen in moeten die gewoon vernietigd kunnen worden. Een plek waar elektronische of herbruikbare voorwerpen in moeten vallen en een processor waar materiaal in gegooid kan worden voor de recycling.
Met de grijphaak kun je onderdelen lostrekken, maar dat werkt vaak alleen met banken, computers en stoelen. De rest zul je eerst los moeten snijden. Dit wordt duidelijk aangegeven in de game en er is een speciale scanner die precies toont uit welke materialen het schip bestaat. Het is gevaarlijk werk, want als je te hard aan een bank trekt en de bank vliegt tegen je helm aan, dan sterf je. Lynx kopieert je gedachten en gevoelens gewoon weer in een nieuw lichaam dus er wordt niet veel tijd verspild. Probeer vooral niet in de oven te vliegen, zoals mij al meerdere keren is overkomen, want dat overleef je ook niet. Het is nog best lastig om een schip effectief te ontmantelen, want onderdelen zijn snel beschadigd. Daarnaast wil je natuurlijk zo snel mogelijk werken, zodat je maar twee werksessies voor een schip nodig hebt. Het echte gevaar ligt bij de schepen zelf. Wanneer je een rang omhooggaat, krijg je toegang tot schepen met een hoger risiconiveau. Hierin vind je elektrische kabels en benzinetanks die gevaarlijk zijn als je snel wilt lassen. Daarnaast krijg je te maken met decompressie, de luchtdruk in de kamer kan ervoor zorgen dat een gedeelte van het schip wordt opgeblazen.
De gameplay van Hardspace: Shipbreaker is rustgevend, maar tegelijkertijd moet je echt wel nadenken over de juiste aanpak. Als je dit liever niet wilt, is er de Free Play waarin je gewoon een schip kunt ontmantelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de schulden, tijd en zuurstof. Het is dan ook jammer dat de ontwikkelaars niet hebben gezorgd voor meer variatie in de schepen. Al gauw ben je dezelfde schepen aan het ontmantelen en is alleen het risiconiveau van het schip hoger. Door de hoge schulden moet je flink wat schepen ontmantelen en dat was leuker geweest met meer variatie. Dit is dan ook het grootste minpunt van de game. De gameplayloop zit namelijk best goed in elkaar. En de verschillende modi passen bij de verschillende manieren waarop je de game wilt spelen. Zo is er ook een hardcore modus met een maximaal aantal levens. De game wordt wel geplaagd door wat bugs. Sommige kleine onderdelen gaan door het schip heen en ik moest opnieuw beginnen met de campagne, omdat ik geen nieuw schip meer kon kiezen.
Door de gameplay en muziek is Hardspace: Shipbreaker een rustgevende game. Zolang je tenminste niet nadenkt over de gigantische schulden en de meest effectieve manier om een schip te ontmantelen. Doordat een werkdag vijftien minuten duurt, is het ook een game die je lekker tussendoor kunt spelen. Het is jammer dat er weinig verschillende schepen zijn, want hier draait juist de gameplay om. Hoewel het afbetalen van de schulden buiten je bereik lijkt te liggen, zorgt het progressiesysteem er wel voor dat je telkens toegang krijgt tot betere upgrades van je gereedschappen. En betekent een hogere rang ook dat je schepen krijgt met een hoog risiconiveau. Hardspace: Shipbreaker is dan ook een prima simulatiegame, maar het mist variatie.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Blackbird Interactive
Uitgever:
Focus Entertainment
Release:
16 juni 2020
Reviewscore:
Platforms: