Review: Headbangers: Rhythm Royale - Aan de kant, Fall Guys! Nintendo Switch

-

Headbangers: Rhythm Royale is een indiegame die veelbelovend lijkt te zijn en destijds tijdens de aankondiging zeker mijn aandacht heeft getrokken vanwege de humor, de eenvoud en onnozele duiven die de hoofdrol spelen. De game werd onlangs uitgebracht op alle platformen en is vanaf de eerste dag beschikbaar op Game Pass, wat suggereert dat de game potentieel heeft voor een breed publiek. Is Headbangers: Rhythm Royale echter ook echt een toffe partygame?

Headbangers Rhythm Royale review

Onder iemands duiven schieten

De gameplay van Headbangers: Rhythm Royale volgt het populaire format van games als Fall Guys en het meer recent verschenen Party Animals, met een snelle eliminatiestructuur van vier rondes. De eerste ronde bestaat uit dertig spelers, waarna de beste twintig doorgaan naar de tweede ronde. De beste tien gaan door naar de derde ronde, waarna de beste vijf het tegen elkaar opnemen in de vierde ronde waar er één duif tot Master Headbanger gekroond wordt.

Of je nu wint of verliest, je personage stijgt in level, waardoor je nieuwe looks, geluiden en meer vrijspeelt. De beste outfits zijn echter verborgen achter een soort mini quests, waarbij je bijvoorbeeld een minigame een x aantal keren moet spelen of winnen om het vrij te spelen. Enorm groot pluspunt is dat Headbangers: Rhythm Royale geen microtransacties heeft en volledig draait op in-game valuta die je kunt verkrijgen door te spelen. De enige manier om de hele online winkel leeg te kopen en de vetste outfits voor je duif te scoren, is dus om lekker veel te headbangen.

Headbangers Rhythm Royale review1

Dat klinkt als muziek in mijn oren

De game bevat 23 minigames in dit eerste seizoen. Het unieke aspect van deze minigames is dat ze elk de focus op geluid, muziek en tempo leggen, wat het format interessant maakt. Deze minigames zijn vermakelijk, maar kunnen in het begin lastig te begrijpen zijn vanwege de vage uitleg. Voordat een minigame start, krijg je namelijk een paar seconden een scherm te zien met tekstuele uitleg, maar ga er maar vanuit dat je de eerste paar keren een minigame nog niet zult winnen. Naarmate je meer ervaring krijgt, worden ze echter duidelijker.

De minigames hebben allemaal te maken met muziek en geluid. Ze variëren van een op ritme gebaseerde variant van Simon Says, tot het fotograferen van dolfijnen, tot een Guitar Hero-achtige minigame op een platenspeler en het herkennen en aanwijzen van muziekgenres in een osloconfrontatie. Elke minigame heeft zijn eigen charme en speelt in op de sterke en zwakke punten van de spelers. Sommige minigames testen je vaardigheiden, terwijl andere je snelheid en reactietijden testen. Het winnen van een minigame is dus niet gebaseerd op geluk (looking at you, Mario Party). De complexiteit wordt soms vergroot door bonusrondes, waarbij je je lange nek in zoveel mogelijk rondjes moet draaien, of andere spelers die je het zicht kunnen ontnemen middels speciale vaardigheden.

Headbangers Rhythm Royale review2

Niet voor huisduiven

Hoewel Headbangers: Rhythm Royale enorm vermakelijk is, zijn er ook enkele minpunten. Het ontbreken van een offline modus is een beetje jammer. Wanneer je op console speelt, zul je dus per se ook een online abonnement moeten aanschaffen om de game überhaupt te kunnen spelen. Het ontbreken van lokale, offline multiplayer is ook een nadeel, gezien het potentieel voor hilarische couch co-op ervaringen met zulke games echt groot is. Daarentegen ondersteunt de game wel crossplay. Als je deze optie inschakelt, zul je dus, in ieder geval voorlopig, binnen no-time andere spelers hebben gevonden om tegen te spelen.

Het is bij dergelijke games belangrijk dat de game blijft evolueren en nieuwe content biedt om spelers betrokken te houden. Met de juiste updates kan Headbangers: Rhythm Royale zijn aantrekkingskracht behouden en in de voetsporen van een game als Fall Guys treden. Aangezien er in elk nieuw seizoen nieuwe minigames worden toegevoegd, is het wellicht ook mogelijk dat er een offline modus of lokale co-op modus wordt toegevoegd. Ik laat voorlopig m'n gekke duif nog even een paar rondjes met zijn nek draaien, in de hoop dat ik er online nog een paar Master Headbanger-titels uit kan krijgen.

Headbangers Rhythm Royale review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Headbangers: Rhythm Royale is een indiegame die enorm vermakelijk is voor spelers die van snelle, luchtige minigames houden die gebaseerd zijn op ritme en geluid. De minigames testen daadwerkelijk je vaardigheden en reactievermogen en na een paar keer spelen, krijg je ze al gauw onder de knie. Middels het spelen, en niet alleen winnen, van rondes speel je nieuwe outfits vrij en alles draait op in-game valuta en geen microtransacties. Het ontbreken van een offline modus of een lokale co-opmodus is een gemiste kans, maar crossplay en die domme duiven met veel te lange nekken maken veel goed. Voor twee tientjes hoef je de game niet te laten liggen.

• Goed
  • Vermakelijke minigames
  • Vaardigheden, ipv geluk