Review: Heroes of the Storm Pc

Geplaatst: 10 juni 2015 12:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:37

Ja, toen kwam het. Een dreigend gevoel van bevrediging die tot een verslaving zou leiden. Na het al eens eerder meegemaakt te hebben, kon ik het gevoel snel indentificeren, lokaliseren en proberen in te dimmen. Maar hoezeer ik ook probeerde het gevoel te onderdrukken, het wilde maar niet zakken. En dus nu " na ruim twintig uur in 'n weekend te hebben besteed aan 'n game, ben ik ervan overtuigd. Ik ben weer verslaafd.

Heroes of the Storm

Waar komt zo'n verslaving vandaan? Het begint heel simpel bij een verhaal of een concept. In dit geval zit er eigenlijk weinig verhaal in de game, maar het concept doet het gemis van een verhaal al snel vervagen. Heroes of the Storm is d' nieuwe game van Blizzard, welke overigens gratis te downloaden en te spelen is, die de meest bekende characters uit andere games van Blizzard samenvoegt in 'n game. Topidee. Daarnaast is de game een Multiplayer Online Battle Arena (ofwel MOBA) die, net als bijvoorbeeld League of Legends, diezelfde characters tegen elkaar laat vechten in een middelgrote map met verschillende elementen. Dus zoals ik al zei: het concept is tamelijk goed en zorgt zeker voor de fans van Blizzard-games voor een feest van herkenning.

Over herkenning gesproken

Nu we het over herkenning hebben: de characters in de game zijn stuk voor stuk geselecteerde characters, genaamd Heroes, die het meest populair waren onder de gamers. En daarbij zijn de omgevingen op de 'n of andere manier herkenbaar, maar toch weer totaal vernieuwend. Geen enkele map is gekopieëerd uit een andere game, terwijl er toch door de styling en door de algehele design van de game ervoor gezorgd wordt dat het erg bekend voorkomt en daarmee prettig wegspeelt. En hoewel ik het misschien niet hardop mag zeggen, maar de game riekt een beetje naar World of Warcraft.

Gratis, maar wel even betalen, graag

De game zelf is gratis, maar de mensen van Blizzard kunnen natuurlijk niet eten van het plezier van de gamers. Daar komt geld bij kijken. En daar is dat ook het keerpunt van een free-to-play-game. In de game moet je betalen (met in-game valuta of echt geld) om met verschillende Heroes te kunnen spelen. Naast dat kan je ook skins kopen, mounts en speciale pakketten, genaamd stimpacks, die je sneller doen levelen. En helaas "“ hoe kan het ook anders "“ zijn de in-game aankopen nog wel aardig aan de prijs. Ze variëren van € 3,99 tot € 9,99 en daarmee kan zo'n game al snel in de papieren lopen. Je hebt ook de mogelijkheid om de items en Heroes te betalen met in-game gold, maar per Hero heb je minimaal 2000 gold nodig en bij een slecht potje gamen verzamel je 30 gold. Het kan snel gaan, maar verwacht er niet te veel van. Gamen kost goed geld in deze game.

MOBA, zonder multiplayer

Soms heb je de wens om niet met een aantal mensen te gamen en wil je in je eentje oefenen zonder iemand anders tot last te zijn. Als je graag de game wilt proeven of proberen de feeling ervoor te krijgen, kan je heel simpel in singleplayer oefenen. Je krijgt geen experience of gold, maar kan wel wat oefenen met de game. Persoonlijk ben ik heel blij dat ze dit geïmplementeerd hebben.

Battles, levels en skills

Waar het uiteindelijk om draait in de game, zijn de intense battles. En ze kunnen echt goed intens worden. Daarbij bemerkte ik ook 'n van de weinige minpunten op in deze game: zodra alle Heroes op 'n plek zijn (vijf per team, dus tien Heroes bij elkaar), heerst er een enorme chaos en heb je werkelijk waar geen idee wat je aan het doen bent. Een getrainde gamer kan wel verschil zien tussen de Heroes en daar goed op inspelen, verwacht alleen als beginner niet dat je er veel van kan maken.

Uitendelijk, als je een potje gespeeld hebt, krijg je experience-points. Deze helpen enorm bij het levelen, en dat is iets wat je zeker moet doen om meerdere functies te unlocken, maar daarover zo meer. Bovendien zal bij een hoop levels beloningen worden uitgedeeld als gold of stimpacks en krijg je daily challenges die je nog meer experience points opleveren. Samen met de experience kan je in elk potje skills verkrijgen. Nieuwe spells, een passieve skill die je meer health geeft of juist die ene krachtige slag worden zo toegankelijk. Bij elk nieuw potje verdwijnen alle skills en moet je vanaf het begin beginnen. Maar zo heb je de mogelijkheid om andere skills te kiezen dan daarvoor en deze aan te passen aan het potje. Dit biedt een hoop diversiteit in elk potje, elke keer weer.

Maps, Hero League en Team League

Ik ga deze review afronden en het tot slot nog hebben over maps, de Hero League en Team League. De mappen in deze game zijn divers en hebben elk hun eigen element die je tijdens een potje kan activeren om zo snel verder te komen. Zo kan je bijvoorbeeld gems verzamelen en deze aan de spinnenkoningin geven zodat zij haar Webweavers loslaat voor je. Of een zwik gold verzamelen voor een piraat die zijn kanonnen afschiet op vijandelijke gebouwen. Stuk voor stuk zijn het leuke en diverse dingen om een potje net even dat kleine beetje extra te geven.

Hero League is voor degenen weggelegd die hun Hero tot level 30 hebben kunnen brengen. Vanaf dat moment mag je meedoen aan de Hero League en speel je met de grote jongens. Heel spannend, maar het duurt heel even voordat je daar bent. Team League is een soortgelijk iets, maar dan met een team van level 30. Je kan dus je eigen team maken, die uiteindelijk e-Sportwaardig kan worden, en daarmee strijden tegen andere teams die dit level hebben bereikt. Elite-opties voor de ervaren spelers en echt een aanrader voor iedereen die gek is op deze game en er alles uit willen halen met een flink stuk uitdaging.

Het eindoordeel van Boy Apfel

Zoals je ziet, kan ik niet ophouden met praten over deze game. Maar uiteindelijk moet er toch een oordeel geveld worden, dus bij deze. De game heeft een veel diepere laag dan dat je in eerste instantie zou denken. Heel veel herkenning voor gamers die andere games van Blizzard spelen, maar ook een goede game voor iedereen die dat niet heeft. Hoewel de game gratis is, zijn de in-game aankopen best prijzig en wordt de game na een aantal aankopen duurder dan een gemiddelde game. Je hebt dit zelf in de hand natuurlijk, maar het is erg verleidelijk veel te willen kopen. Dat is een minpunt. Wat nog een minpunt is, is dat de mappen erg druk worden als er meer dan zeven Heroes op 'n punt zijn. Als je wat meer ervaren bent, is dit wel te onderscheiden. Maar vooral beginners zullen er niet veel mee kunnen. Verder ben ik wel blij dat er een singleplayer in de game zit en de extra Hero League en Team League zorgen voor een goede uitdaging voor de ervaren gamer. Ik was blij verrast door de mappen, ze waren elk stuk voor stuk divers en boden genoeg uitdaging bij het verzamelen van de extra's die de game net wat spannender maken. Een MOBA wordt niet veel beter dan dit op het moment. Kortom " doen.

• Herkenbare Heroes
  • Goede mappen
  • Beginnersvriendelijk "