Review: Hitman - Episode 1: Paris PlayStation 4

Geplaatst: 13 maart 2016 14:00
Aangepast: 4 november 2018 11:42

Tijdens de E3 van 2015 is Hitman aangekondigd door Square Enix en IO Interactive. Eerst als volledige game, maar vervolgens is besloten om de game in episodes uit te brengen. Nu zijn we op het punt aanbeland dat Agent 47 weer mag doen waar hij goed in is. De kale killer heeft nog maar een keer zijn arsenaal gekeken, kocht nog wat extra munitie en stapte vervolgens op het vliegtuig naar Parijs.

Murder on the catwalk

Na het zien van de vele gameplayvideo's en het spelen van de bèta was ik klaar om met de eerste episode aan de slag te gaan. Deze episode begint met de proloog, die laat zien hoe Agent 47 zich bij de International Contract Agency aansluit. In de proloog kun je aan de slag met twee tutorial-levels, die zich afspelen op een jacht en in een Russische legerbasis op Cuba. Aangezien ik in mijn gespeeld al meer over deze levels heb verteld, houd ik het in de review bij de hoofdlocatie, en dat is Parijs. Hier vindt in een paleis een grote modeshow plaats, wat echter een dekmantel is voor de organisatie IAGO. Deze organisatie wordt geleid door miljardair Viktor Novikov (het geld) en voormalig model Dalia Margolis (het brein).

IAGO verkoopt geheimen van regeringen, belangrijke personen en organisaties aan de hoogste bieder. Uiteraard maakt dit ze niet bepaald populair waardoor Agent 47 de opdracht krijgt om Novikov en Margolis om te leggen. Verder duikt een schimmig figuur op, die meer lijkt te weten over Agent 47 en zijn verleden. Waar de tutorial-levels wat klein van schaal zijn en grafisch niet heel indrukwekkend ogen, maakt de Showstopper-missie dit behoorlijk goed. Het paleis is gigantisch qua schaal, wat wordt vergroot door de tuinen en het parkeerterrein eromheen. Het paleis bestaat uit verschillende verdiepingen waar overal wel wat gebeurt. Zo zijn de koks bezig in de keuken, worden de modellen achter de schermen opgemaakt, en vind boven een IAGO-veiling plaats. In dit level zijn honderden Npc's waaronder bezoekers, bewakers, obers en de pers. Dit alles zorgt voor veel sfeer en maakt het paleis een geloofwaardige locatie.

Hitplan

Een Hitman-game begin je altijd met het verkennen van het level. Tot welke ruimtes heb je toegang met je maatpak? Kan ik door dit raam naar binnen glippen? Wat gebeurt er als ik deze kandelaar van het plafond laat vallen? Door dit te doen breng je langzaam het level in kaart en begin je een plan te maken om de doelwitten te doden. Hitman heeft zich altijd onderscheiden ten opzichte van andere action/stealth games door de grote levels, maar ook door de vermommingen. Iedere verdieping of kamer vraagt weer om een andere vermomming. Zo hebben koks en obers toegang tot de kelder en de begane grond, maar hebben ze op de eerste en tweede etage niets te zoeken. Met een vermomming moet je echter nog steeds oppassen voor Enforcers, de chefs van elke divisie. Zo kent de chef-kok zijn keukenpersoneel en weten de bazen van de beveiliging exact hoe hun mensen eruit zien.

Sheik 47

Om je in de levels een beetje op gang te helpen, geeft IO Interactive toegang tot Opportunities en Instinct. Opportunities zijn speciale manieren om een doelwit om te leggen, en deze vereisen meerdere handelingen. Zo kun je je in de Showstopper-missie verkleden als sheik en een IAGO-veiling bijwonen, waardoor je uiteindelijk weer in de buurt komt van Margolis. Daarnaast loopt er een mannelijk model rond die verdacht veel op Agent 47 lijkt, en kun je een dodelijke cocktail voor Novikov klaarmaken als barman. Net zoals in Absolution is Instinct weer van de partij, maar deze is in dit deel een stuk simpeler gehouden. Zo kun je alleen nog maar door muren heen kijken en lichten interessante voorwerpen op. Opportunities en Instinct zijn zeer welkom voor nieuwkomers, terwijl hardcore-fans blij zijn dat beide volledig uitgeschakeld kunnen worden. Naast het doden van de doelwitten zijn er ook diverse challenges om te voltooien. Wanneer je deze challenges succes weet af te ronden, levert dat nieuwe wapens, start- en stash-locaties op. Zo is het mogelijk om verkleed als ober in de keuken of backstage als visagist te beginnen. Bij de stash-locaties kun je grote wapens laten bezorgen door de ICA. Deze wapens zijn tijdens het spelen op te halen voor wat extra vuurkracht.

Niet sluipen a.u.b.

Ondanks dat Hitman: Episode 1 je behoorlijk wat content geeft voor vijftien euro, heeft deze toch een aantal minpuntjes. Het grootste minpunt komt voort uit de A.I. die op sommige momenten perfect lijkt, maar op andere momenten steken laat vallen. De Npc's zijn alert genoeg om vreemd gedrag op te merken en tot actie over te gaan. Ren je echter in vermomming om een doelwit heen, dan vinden de bodyguards en bewakers dit niet verdacht. Wanneer je in het zicht van Npc's sluipt, zeggen ze dat ze het vreemd gedrag vinden, maar actie ondernemen doen ze vervolgens niet. Een ander minpuntje zijn de lange laadtijden van de Showstopper-missie. Het level opnieuw laden gaat gelukkig een stuk sneller. Waar de framerate tijdens de bèta erg slecht was, voelt deze in de volledige game een stuk beter aan. De framerate wil van tijd tot tijd nog wel iets zakken, maar heel storend wordt het niet. Mocht je het toch vervelend vinden, dan is de framerate vast te zetten op een stabiele dertig frames per seconde.

Een persoonlijk Contract

Alhoewel Hitman: Absolution niet in de smaak is gevallen bij hardcore Hitman-fans, heeft de game wel én tof element en dat is de Contracts-modus. Hierbij kan je een voltooid level opnieuw spelen, maar nu zelf de doelwitten uitkiezen uit alle Npc's. Contracts maakt zijn terugkeer in Hitman en komt nog beter tot zijn recht door de grote Parijs-locatie en de vele Npc's. De Showstopper-missie is én grote speeltuin en zit vol met mogelijkheden om een ongeluk te veroorzaken. Naast de standaard Contracts zijn er Escalation Contracts. Dit zijn missies gemaakt door IO Interactive, met als twist dat deze steeds moelijker worden. Zo begin je met het doden van een Russische kolonel terwijl je verkleed bent als soldaat. Vervolgens moet je ook nog eens de kluis plunderen en komt er iedere keer weer wat anders bij. Tot slot zijn er nog de Elusive Targets. Dit zijn personages die speciaal zijn gecreëerd en dus niet zijn te vinden in de standaard missies. Het leuke aan deze doelwitten is dat ze tijdelijk opduiken op de locaties en je ze niet kan zien met Instinct. De Elusive Targets moeten gevonden worden door gesprekken af te luisteren en andere hints te volgen. Mocht je tijdens een opdracht dood gaan of mocht het doelwit ontsnappen, dan is deze voor altijd verdwenen. De Elusive Targets zijn dus behoorlijk hardcore, maar geven wel toffe beloningen zoals nieuwe wapens of maatpakken van Agent 47 uit vorige games.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Hitman: Episode 1 bevat veel content en replay-value met de twee tutorial-missies en de Showstopper-missie in Parijs. Deze episode kan je langer zoet houden dan sommige full-priced games dankzij de toffe levels en challenges. Daarnaast is er de Contracts-modus, die beter tot zijn recht komt dan in Absolution en ook een stuk uitgebreider is. Er mag nog wat getweakt worden aan de A.I., wat IO Interactive hopelijk ook gaat doen. Al met al levert Hitman: Episode 1 een uitstekende start van deze episodische Hitman-game.

• Parijs-locatie
  • Grote replay-value
  • Veel sfeer