Review: L.A. Noire Pc

Geplaatst: 25 november 2011 17:30

Een lichte motregen daalt neer op de slecht verlichte steeg waarin je je bevind. Omgeven door agenten ligt daar het ontzielde lichaam van een vrouw. Ze is beklad met lippenstift en heeft weinig meer aan het lijf hangen. Gewurgd en geslagen zo te zien. Geen leuke manier om aan je einde te komen. Je oog valt op een stuk papier, waarop een adres is te lezen. Het is een begin...

L.A. Noire

Toen deze game uitkwam was ik boos. In eerste instantie zou hij alleen op de PlayStation 3 en de Xbox 360 uitkomen. Het enige dat ik kon doen was balen en hopen totdat Rockstar eindelijk mijn gebeden hoorde en de game op de pc uitbracht. Nu kon ik eindelijk ook aan de slag in deze verslindende detectivegame!

De game speelt zich, zoals sommigen al weten, in het Los Angeles van 1947. In deze periode kort na de tweede wereldoorlog begint Amerika te groeien. Maar deze groei brengt ook allemaal misdaad met zich mee. Hieraan heeft Cole Phelps een takkehekel en gaat bij de LAPD. Al snel weet hij als agent een aantal grote zaken te kraken en kan al snel aan de slag als detective. Dan begint hij, zonder het in het begin door te hebben, aan het ontrafelen van een complot dat zijn weerga niet kent.

Het onderzoek centraal

In L.A. Noire draait alles om het onderzoek. Van het vinden en doorgronden van aanwijzingen tot het aan de tand voelen van getuigen en verdachten. Alles passeert op een spannende wijze het spectrum.
Alles wordt bijgehouden in je aantekeningenboekje, wat maar goed is ook. Anders raak je al snel de kluts kwijt door de wirwar van namen en aanwijzingen. De gesprekken met getuigen en verdachten zijn hierin cruciaal en spelen de hoofdrol. L.A. Noire heeft hiervoor een uniek systeem opgezet met nog net niet levensechte gezichten waaraan je af kunt lezen of ze de waarheid vertellen of niet. Emoties zijn echt af te lezen en helpen je enorm in het vinden van de waarheid en het vervolgen van de schurken.

Nu in Technicolor achter het stuur van mijn Chevrolet

L.A. Noire ziet er erg goed uit. Het Los Angeles van 1947 komt echt tot leven door de activiteiten in de stad. Van rondrijdende auto's en trams tot hotdogverkopers op de straathoeken, de stad leeft echt. Het tijdsbeeld wordt versterkt door de grote hoeveelheid periode-specifieke auto's, architectuur, muziek en kleding, waar ik als historicus echt helemaal niks op heb aan te merken.
De grafische pracht wordt pas echt duidelijk in de levensechte gezichten die in de game zitten. Gezichtsuitdrukkingen zijn door echte acteurs uitgevoerd en soms zitten er best bekende gezichten tussen!
Qua besturing is de game wel een port. Met muis en toetsenbord is de game goed te spelen, alhoewel het sturen met auto's soms wat vervelend is. Dit omdat je als je stuurt met het toetsenbord automatisch met de volle stuuruitslag de bocht om vliegt, daar dit bij een controller de volle uitslag van een pookje zou zijn. Maar dit is, na wat oefening, niet meer dan een kanttekening.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

L.A. Noire heeft een prominent plekje op mijn harde schijf weten te bemachtigen. De sfeer in de game is verslavend goed en elke opgeloste zaak smaakt naar meer. Dat het op sommige momenten duidelijk een console-port is stoort mij dan ook niet. De prachtige, levende stad en goed doordachte verhaallijnen en plot twists zijn de drijvende kracht achter de onderzoeken die je bezig houden, waarbij elk gesprek met een verdachte een duel wordt tussen de verdachte en jouw bewijslast. De game is een heerlijke ervaring die ik elke gamer kan aanraden als je van toffe, filmische verhalen houdt. En anders gewoon voor de ervaring!

• Het onderzoek
  • De verhalen
  • Grafisch dik in orde