• Ontwikkelaar Bandai Namco Studios
  • Eerste releasedatum 2 september 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Fighting , Party
  • Gameliner score

Review: LEGO Brawls - Je geld niet waard - PlayStation 5

De reeks van fantastische games binnen de LEGO-franchise is bijna ongekend. Zo behoort het recentelijk verschenen LEGO Star Wars: The Skywalker Saga tot één van de beste LEGO-games aller tijden. Het is dan ook ontzettend jammer dat deze game opgevolgd wordt door exact het tegenovergestelde. LEGO Brawls is niets minder dan verspilling van je tijd en weggegooid potentieel. Ouch, is het dan allemaal zo slecht? Je leest het in deze LEGO Brawls review!

LEGO Brawls Review

LEGO Brawls in een notendop

Ik kan deze review zo lang maken als ik wil, maar laten we het hondje gewoon bij de naam noemen. LEGO Brawls is een ontzettende teleurstelling. In de game kruip je in de plastic broek van een minifig. Deze figuurtjes kan je zelf samenstellen en zo miljoenen combinaties genereren. In de basis klinkt dat tof, maar alles zit achter een battle pass-achtig systeem waarbij je moet grinden voor nieuwe onderdelen. Dat grinden doe je in een brawler waarbij je het opneemt tegen zeven anderen. Er zijn drie varianten Brawls te bekennen. De meest prominente match is een soort king-of-the-hill, waarbij je in een team van vier een controlepunt moet zien af te snoepen van een ander team van vier. De tweede variant is een Free-for-all waarbij het ieder voor zich is. De laatste variant komt in de vorm van een soort deathmatch waarbij de eerste met vijftien kills wint.

Het brawlen zelf is op zijn best matig te noemen. Wanneer iedereen op een kluitje staat zie je haast niet wie je bent (serieus, check maar de onderstaande carrousel met promotionele afbeeldingen). Daarnaast is er geen feedback op wat je doet en is er vrijwel geen audio ondersteuning vanuit de personages zelf. De minifig die je samenstelt kan je een bepaalde loadout meegeven. Hierbij is er keuze uit een regulier wapen (zoals een zwaard), een ranged wapen (zoals een geweer) en een special (zoals een voertuig). Deze dien je op te pakken in de levels zelf en zijn beperkt houdbaar. Dit brengt nog een beetje variatie in de mix, maar daar stopt het eigenlijk wel. In de basis gebruik je namelijk één knop voor het aanvallen.

Minifigs stel je samen uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen verdien je door te brawlen. Op een gegeven moment speel je een soort Battle Pass vrij. Deze bestaat uit meerdere franchises en je dient dan ook een Battle Pass per franchise uit te spelen. Gelukkig niet tegen betaling, dat doe je immers al wanneer je veertig euro over de toonbank schuift. Deze Battle Passes omvatten allerlei verschillende LEGO-franchises, zoals: Ninjago, Pirates en Western, maar ook bijvoorbeeld Jurassic Park. Het is op zich een prima systeem en het is tof dat ze bijvoorbeeld de Jurassic Park licentie kunnen gebruiken. Maar het ontgrendelen van nieuwe onderdelen in die Battle Pass gaat zo tergend langzaam, voornamelijk omdat matches tergend lang duren. Overigens is er nog een andere modus te bekennen. Deze zogeheten “Party-modus” stelt je in staat om met vrienden in een online of offline omgeving te brawlen. Dit is gewoon een matchmaking systeem en biedt weinig anders dan wat ik hierboven heb beschreven. Gelukkig wel in een cross-play setting, maar dat was het eigenlijk wel een beetje. Meer kan ik er helaas echt niet van maken.

Het is jammer, maar de reeks van leuke LEGO-games is officieel voorbij. LEGO Brawls probeert wat nieuws te doen, maar had dat beter achterwege kunnen laten. De combat zelf is weinig omvattend en inhoudelijk is de game ook niet bijzonder sterk. Het is leuk dat je een vrijwel eindeloos aantal verschillende minifigs kunt samenstellen, maar de grind voor nieuwe onderdelen is gewoon niet leuk. Dat ze de licentie van bijvoorbeeld een Jurassic Park kunnen gebruiken is tof en daar maakt de ontwikkelaar op zich ook leuk gebruik van. De game is echter simpelweg niet leuk genoeg om te spelen, ook niet voor kinderen. Wellicht dat de game beter tot zijn recht komt op een Nintendo Switch, mede door zijn mobiele roots (waar de game eigenlijk had moeten blijven), maar ik betwijfel het ten zeerste.

• Pluspunten
  • Diverse licenties
  • Veel minifig onderdelen
  • Minpunten
  • Combat is bijzonder matig
  • Geen feedback op wat je doet
  • Weinig daadwerkelijke inhoud
  • Eindeloze grind voor onderdelen
  • Herhaling treedt op na dertig minuten speeltijd
Gameliner Score
Teleurstellend

Community

Score

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…