Review: LEGO Bricktales - Voor jong en oud Pc

Geplaatst: 11 oktober 2022 14:00

Als kind was ik helemaal gek van LEGO en de plastic kratten staan nog steeds op een schap in mijn studeerkamer. Die plastic blokjes boden nu eenmaal ontzettend veel plezier en creativiteit. Met de Harry Potter of Star Wars LEGO-sets kon je de verhalen naspelen of zelf de raarste bedenken. Niemand hield je tegen als je de blokjes van de verschillende franchises bij elkaar gooide en op die manier nieuwe bouwwerken verzon. Als je het eenmaal had gebouwd en weer af wilde breken dan was het een hel om alle blokjes weer netjes in de juiste bak te plaatsen. Maar ja, anders moest ik de volgende keer eerst weer vier bakken op de kop zetten, omdat een aantal blokjes voor het kasteel nergens te vinden waren. Alle nostalgie terzijde, de game die ik mocht reviewen heeft de naam LEGO Bricktales en daarin draait het allemaal om het bouwen. Gewoon lekker achter de computer, terwijl je de muis gebruikt. Geen zooi om op te ruimen, maar je bent er wel net zo lang mee bezig.

LEGO Bricktales woestijnwereld

De charme van LEGO

Er zijn games die geen grote en prachtige werelden bieden. Die geen diepgaande verhalen hebben met personages die een groei doormaken. Waarbij het niet uitmaakt of je speelt op een beest van een pc of eentje van tien jaar oud, want ook op grafisch gebied wordt er weinig bereikt. Dat betekent niet dat die games niet vanuit een ander standpunt uitstekend zijn. Uniekheid en creativiteit zijn namelijk net zo belangrijk en laat LEGO Bricktales dat nu net tonen. Net zoals veel andere LEGO-games zit het verhaal vol met de typische humor en allerlei stereotypes. De zinnen en letters van de reacties van de personages veranderen ook. Wanneer er een aardbeving is schudden niet alleen de poppetjes zelf, maar ook hetgeen wat ze hebben gezegd.

Je grootvader is een verstrooide professor die geen idee heeft wat hij doet. Hij woont dan ook in een verlaten pretpark dat een doorn in het oog is van de plaatselijke burgemeester. Als het pretpark niet snel wordt opgeknapt dan moet het sluiten. Gelukkig komt zijn verloren gewaande oude maatje, de robot Rusty, weer terecht in zijn wereld. Samen met hem stap je in het portaal om op die manier in verschillende werelden terecht te komen. In het oerwoud is een vliegtuig neergestort, terwijl het water in de middeleeuwse wereld is vergiftigd en een draak de schuld krijgt. Door de mensen in deze werelden te helpen, krijg je toegang tot een gelukskristal waarmee je de onderdelen van het pretpark weer tot leven kunt brengen. De werelden zijn eigenlijk verschillende diorama’s die compleet van LEGO zijn gemaakt. Hierdoor oogt alles kleurrijk en een beetje komisch. Een lieveheersbeestje is namelijk gewoon een plat steentje dat af en toe beweegt. De muziek verandert met de wereld mee en versterkt op die manier de sfeer.

LEGO Bricktales Winkel van Boo het spook

Verken en ontdek de werelden

Elke wereld heeft zijn eigen verhaal, waardoor je de opdrachten moet voltooien om het gelukskristal te verkrijgen en weer terug te keren naar het pretpark. Dat is echter niet het enige wat je in de werelden moet doen. Ze zitten vol met allerlei dieren zoals konijnen, lieveheersbeestjes en kameleons. In het begin loop je ze eenvoudig voorbij en zijn ze vaak ook nog eens verborgen. Ze zijn dan ook niet belangrijk voor het verhaal. Wil je de gehele game voor honderd procent uitspelen dan zul je toch moeten zoeken, want de dieren zijn wel gelinkt aan de zijmissies. In elke wereld loopt er wel een personage rond dat op zoek is naar twintig beestjes en jij moet ze bij hem of haar inleveren. Daarnaast ben je ook bezig met het vinden van schatkistjes die vol zitten met beloningen. Wat je krijgt verschilt per wereld, want het zijn eigenlijk een soort munteenheden. In het oerwoud zitten de kistjes vol met bananen, terwijl de middeleeuwse wereld kippenpoten oplevert.

Nee, je kunt dit niet zelf oppeuzelen, maar moet je het inleveren bij Boo het spook. Hij reist net als jij naar de verschillende werelden om zijn waren te verkopen. Bij hem kun je nieuwe outfits voor je personage kopen of juist meer blokken voor de sandboxmodus aanschaffen. Elke wereld geeft vier verschillende kleurensets en een LEGO-set die bouwonderdelen uit de wereld zelf geeft. Denk aan bloemen en planten uit het oerwoud, terwijl de woestijn toegang geeft tot katten en slangen. Als je geen idee hebt hoe je dit moet toepassen in de game zelf dan zijn er ook nog de wat normalere blokken. Het oerwoud kent namelijk ook ruïnes met daarbij behorende stenen. De kleurensets zijn altijd hetzelfde, maar telkens in een andere kleur. Deze zijn een stuk eenvoudiger te gebruiken tijdens de opdrachten en kun je inzetten om je bouwwerk wat fleuriger te maken. Ik laat het nu heel eenvoudig klikken, maar dat is in de praktijk niet het geval. Dankzij onze robotvriend Rusty heb je toegang tot speciale vaardigheden. Om plantenstengels, die in de weg staan, te verwijderen moet je stampen. Dit is dan ook de eerste vaardigheid die je krijgt, omdat je deze moet gebruiken in het oerwoud. Door het verhaal te volgen krijg je toegang tot een totaal van vijf vaardigheden. Wil je dus alles verzamelen dan zul je aan het eind nogmaals de werelden moeten bezoeken. Sommige dieren en kistjes zitten nu eenmaal verstopt op plekken waar je nog geen toegang tot hebt.

LEGO Bricktales verzamelen

Bouw er op los

Het mooiste en beste onderdeel van LEGO Bricktales is uiteraard het bouwen, maar eenvoudig is dit niet. Het bouwen in de eerste wereld is vooral gericht op het bouwen van structuren waarmee je obstakels kunt overwinnen. Denk hierbij aan bruggen, trappen en platformen. In de derde wereld ben je vooral bezig met het bouwen van structuren zoals een waterput, balkon en een troon. Elke keer dat je in het bouwmenu terechtkomt, zie je de steentjes die je mag gebruiken, de specifieke doelen en waar je moet bouwen. De steentjes mogen niet uit het vak steken, waardoor je in de lengte, breedte en hoogte wordt beperkt. Je zult dus aardig moeten puzzelen met de steentjes die je krijgt. Soms voelt dit als een beperking, maar het zorgt er ook voor dat het bouwen genoeg uitdaging biedt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je bent met LEGO en of je de juiste inzichten hebt. Met het ene project ben je dan ook langer bezig dan met een ander. Zo moest ik in het oerwoud flink wat tijd besteden aan het bouwen van een helikopter, omdat het mij niet lukte om hem recht omhoog te laten gaan. Elke keer was een kant net te zwaar, waardoor hij naar beneden stortte. Het bouwen van een marktkraam en een waterpunt ging mij dan weer een stuk beter af.

Als het gaat om het bouwen dan is er genoeg variatie aanwezig. Wanneer je een bouwwerk hebt afgemaakt en alle doelen hebt behaald, roep je een robot op. Deze robot test of alles stevig genoeg is en of hij naar de overkant kan. Als dit gebeurt, krijg je de mogelijkheid om de sandboxmodus te activeren. Op deze manier kun je de LEGO-sets gebruiken die je hebt vrijgespeeld en het bouwwerk wat mooier maken. Ondanks dat er wat beperkingen aanwezig zijn, biedt de game toch nog genoeg vrijheid en creativiteit. Er zijn daardoor meerdere manieren om een opdracht te voltooien. Vooral in het begin is de besturing even wennen. Het plaatsen van de blokken is niet lastig, maar je moet wel geduldig zijn. In de meeste gevallen is het dan ook beter om eerst de doelen te bereiken, want als het werkt dan moet je er gewoon van afblijven. Niet alles hoeft mooi te zijn. Gelukkig kun je onbeperkt de zetten ongedaan maken. Al dit bouwen heeft natuurlijk een doel. Nadat je het groene licht hebt gekregen en het bouwmenu uitstapt, verschijnt je bouwwerk in de wereld. Hierdoor kom je verder en krijg je te zien hoe je creatie eruitziet in de wereld. Tenzij je het te lelijk vindt dan kun je gewoon weer het bouwmenu instappen en het nogmaals proberen. Wanneer je met een gelukskristal terugkeert naar grootvader, wordt een gedeelte van het pretpark opgeknapt. Vervolgens moet je weer aan de slag, want de zitjes van de achtbaan en de bootjes in het water worden niet uit zichzelf gebouwd.

LEGO Bricktales 1LEGO Bricktales 1LEGO Bricktales 1LEGO Bricktales 1LEGO Bricktales 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

LEGO Bricktales is een game voor jong en oud en zit vol met de typische LEGO-humor. De werelden, wat eigenlijk diorama’s zijn, zijn kleurrijk en volledig van LEGO gebouwd. Met je eigen personage kun je deze werelden verkennen om dieren en kistjes te vinden. Op deze manier krijg je toegang tot nieuwe blokken en outfits. Het hoofddoel is om de vijf werelden te redden om vervolgens het vervallen pretpark weer op te bouwen. De verhalenlijnen zijn bizar en de structuren die je moet bouwen zijn ontzettend divers. Doordat je zoveel met die steentjes moet puzzelen en bouwen, vergeet je even de tijd. Het is alleen jammer dat de game geen uitgebreide sandboxmodus heeft en je soms in je vrijheid wordt beperkt. Maar daardoor biedt de game ook wel wat denkwerk en bouw je er niet gewoon eventjes op los.

• Typische LEGO-humor
  • Lekker bouwen en puzzelen
  • Genoeg te verzamelen
  • Soms nog best lastig
  • Diorama’s zien er goed uit
  • Tijd vliegt voorbij
  • Bouwen is even wennen
  • Mist een uitgebreide sandboxmodus

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot LEGO Bricktales

-

Thunderful Publishing