Review: LocoRoco Remastered PlayStation 4

Geplaatst: 14 mei 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:14

In 2006 verscheen er een hele bijzondere game voor de PlayStation Portable. Het was LocoRoco, een 2D platformer met schitterende levels, een unieke besturing en een geweldige sfeer. Na een vervolg en twee spin-offs komt het origineel nu terug naar de PlayStation 4, maar dan wel volledig geremastered.

Rol LocoRoco! Rol!

In LocoRoco wordt de vreedzame planeet van de Barbapapa-achtige LocoRoco bedreigd door de buitenaardse wezentjes van de Moja Corps. Aan de speler om de LocoRoco in veiligheid te brengen. Dit doe je echter niet door de LocoRoco te besturen, maar hun planeet. Door op L1 te drukken kantel je de wereld naar links waardoor de LocoRoco die kant op rolt. Druk je op R1, dan kantelt de wereld naar rechts en rolt de LocoRoco die kant op. Door beide knoppen tegelijkertijd in te drukken, laat je de LocoRoco springen. Er kan ook gekozen worden voor de motion-controls van de DualShock 4-controller, maar persoonlijk vind ik de standaard controls een stuk prettiger werken. De unieke besturing is in ieder geval even wennen, maar voor je het weet rol, glijd en stuiter je de LocoRoco door de kleurrijke levels. Naast obstakels en andere hindernissen kom je in de levels zo nu en dan een vijand tegen. De vijanden zijn vrij makkelijk te verslaan door tegen ze op te stuiteren, terwijl de grote vijanden hierdoor tijdelijk versuft zijn.

Aan het begin van ieder level ben je een kleine LocoRoco, maar het duurt niet lang voor je groeit. In de levels zijn namelijk bessen te vinden, die een belangrijke functie hebben. Als de LocoRoco in aanraking komt met een bes eet hij deze op en wordt een beetje groter. Hierdoor komt deze uit meerdere LocoRoco te bestaan, die je uiteindelijk red uit de klauwen van de Moja Corps. Een simpele druk op de cirkel-knop zorgt ervoor dat de LocoRoco zich van elkaar scheiden, wat van pas komt bij nauwe doorgangen. Door de cirkel-knop ingedrukt te houden worden ze weer 'n grote LocoRoco. In totaal zijn er zes kleuren LocoRoco waar mee je kan spelen, maar helaas zijn er geen grote verschillen. Het enige wat anders is, is hun stem en de achtergrondmuziek die je hoort.

Helemaal zen

De planeet van de LocoRoco bestaat uit vijf werelden met ieder acht levels. De levels zagen er op de PSP al goed uit en zijn nu nog scherper en kleurrijker dan ooit. Daarnaast zijn ze ook nog eens zeer afwisselend. Zo rol je de LocoRoco door bossen, besneeuwde landschappen, en zelfs door de maag van een reuzenkikker en pinguïn. Een level duurt gemiddeld tussen de vier en acht minuten, maar door de vele geheimen en collectibles nodigen deze uit om meerdere keren gespeeld te worden. Door de kleurrijke levels en niet al te hoge moeilijkheidsgraad geeft LocoRoco je een zen-gevoel, wat wordt versterkt door de vrolijke muziek. Nieuwe content bevat de remaster niet, maar wel een aantal extra's zoals demo-levels, mini-games, en een Loco-huis om te bouwen. LocoRoco Remastered is absoluut een hele leuke en originele game , maar toch merk je dat dit oorspronkelijk een handheld-game is. De gameplay kan namelijk wat repetitief worden en komt dan ook het beste tot zijn recht in korte sessies.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

LocoRoco heeft met deze Remastered-versie niets van zijn charme verloren. Ook op de PlayStation 4 komt de game prima tot zijn recht dankzij de unieke besturing, kleurrijke levels en de vrolijke muziek. LocoRoco Remastered kan wel wat repetitief worden, maar door elke keer een paar levels te spelen, zorg je ervoor dat je terug blijft komen naar de vrolijke wereld. Mocht je op zoek zijn naar een origineel en vrolijk platform-tussendoortje, dan is LocoRoco Remastered een absolute aanrader.

• Unieke besturing
  • Kleurrijke en afwisselende levels
  • Vrolijke muziek