Review: Might & Magic Heroes VII Pc

Voor de zevende keer sinds 1995 haalt Ubisoft Heroes of Might and Magic van stal om fans van turn-based strategy van iets lekkers te voorzien. Ontwikkeld door Limbic Studios presenteren ze ons Might & Magic Heroes VII. Echte vernieuwing was de laatste jaren niet echt aanwezig in de Heroes of Might & Magic-serie, dus ik moet toegeven dat ik een beetje bang was dat Ubisoft ons meer van hetzelfde zou geven.

Uitgebreid

Might & Magic Heroes VII speelt zich af in een middeleeuwse fantasywereld, waar magie en gevechten tussen ridders, draken en goblins goed tot hun recht komen. In MMH7 ga je aan de slag met hertog Ivan om vrede te stichten in een rijk waar alles en iedereen het met elkaar aan de stok heeft. Om te beslissen hoe hij dit aan gaat pakken, heeft hij een Raad van zes factions bijeengeroepen om hem te adviseren over zijn aanpak. Elk van deze zes factions heeft eigen ideeën over hoe Ivan dit aan moet pakken, en hier begint de game ook.

Om de campaign van de hertog vrij te kunnen spelen, zal je eerst de campaign van twee van die zes factions door moeten spelen. Elke faction heeft zijn eigen units, voordelen en nadelen. Zo heeft de Necropolis-faction veel wat zwakkere monsters die zichzelf kunnen herstellen en is de Haven-faction goed in het boosten van het moraal van zijn troepen. Hoe dichter zij bij elkaar staan, hoe hoger het moraal, des te meer je aan zet bent met je leger. Aangezien ze bij elkaar moeten staan voor de moraalbonus, zijn ze dan wel weer kwetsbaar voor aanvallen die een groter gebied beslaan. Er is dus veel diversiteit tussen deze factions. Buiten de gevechten om heb je ook opties te over. Op de world map, waar je van boven je hero en vijanden ziet rondlopen, heb je onder andere altaars voor experience en gold, huisjes om te schuilen en bruggen die je zelf kunt gebruiken of kapot kunt maken zodat je je vijand de weg verspert.

Overweldigend

Voor de beginner is het alleen iets te veel van het goede, iets te overweldigend. Aan het begin van de Necropolis-campaign heb je gelijk een stuk of twintig clickables en drie sets met portals in beeld. Je wordt na 'n beurt al in een gevecht gegooid dat zo gescript is dat je het niet kunt winnen. Dat is alleen niet gelijk duidelijk, waardoor je al snel het idee krijgt dat je er niks van bakt, en dat nodigde mij niet direct uit om verder te spelen. Wanneer je eenmaal doorhebt wat je zoal moet doen, wordt het wel een stuk beter. Je loopt met je hero over de map en verzamelt resources, waarmee je je thuisbasis en je leger opbouwt. Met het verslaan van legers verdien je experience en gaat je hero een level omhoog, met extra skill-points en bonussen tot gevolg. Dat is dan ook 'n van de kleine RPG-elementjes die MMH7 rijk is.

Grafisch dilemma

De muziek- en geluidseffecten zijn in orde, daar valt niet veel op aan te merken. Ik ben wel verdeeld over de grafische kant van de game. Het ene moment genoot ik van de world map en haar prachtige landschappen, maar dan raak je slaags met de vijand. Eenmaal in gevecht komt er gedoe met het camerawerk, waar gewoon niet overheen te kijken valt. Mijn units raakten meer dan eens buiten beeld als ze een tik uitdeelden aan een vijand en wordt er door gebouwen heen gezoomd alsof het glazenhuisjes zijn.

De scenes die het verhaal vertellen van MMH7 hebben ook matige graphics, maar de animaties van de heroes, units en de map daarentegen zijn dan wel weer goed te doen. Bij elkaar opgeteld zorgt dit een beetje voor een dubbel gevoel. Zolang je geen grafisch topvuurwerk verwacht, is het erg mooi en sfeervol, maar aan de andere kant storen sommige dingen te veel om dat mooie sfeervolle gevoel van begin tot eind vast te houden.

Voldoende replaywaarde

Al het voorgaande in mijn review heeft betrekking op de singleplayercampaign-mode, maar er is natuurlijk meer te doen dan een verhaaltje vertellen. MMH7 heeft ook een snellere singleplayer, waar je kunt kiezen uit een Skirmish of een scenario waar je soms net even wat meer achtergrondinformatie opdoet. Genoeg van het verzamelen van resources en wil je actie? Dan kun je ook kiezen om gelijk een duel aan te gaan met een AI-tegenstander. Dit is vrij standaard in turn-based strategy, maar het is als je de campaign even zat bent of uitgespeeld hebt een leuke afwisseling. Natuurlijk mag er ook geen multiplayer ontbreken en dat kan in de vorm van hotseat online of via LAN. Op dit moment zijn er online nog wat verbindingsproblemen, maar als alles werkt kun je met maximaal acht man een potje gamen. Daar zal ook vooral de replaywaarde van de game in zitten.

Het eindoordeel van Mikey Gritter

Ik ben geen diehard turn-based-strategy-fan en zonder in-game tutorial, die jammer genoeg mist in deze game, is de leercurve erg hoog voor iemand die dit genre wel eens wil proberen. Samen met het rare camerawerk doet dit af aan de kwaliteit. Aan de andere kant is Might & Magic Heroes VII wel erg lekker voor iemand die fan is van het genre, al helemaal als je de MMH-serie een warm hart toedraagt. Hoewel de graphics hier en daar wat te wensen overlaten, zag het er over het algemeen goed uit. Heb je voorgaande MMH-games gespeeld? Dan doe je met dit zevende deel zeker geen miskoop.

• Uitgebreide strategische opties
  • Grafisch niet slecht
  • Oervervelende camera