Review: NieR Replicant - must-have voor de JRPG-liefhebbers PlayStation 4

Onlangs ben ik aan de slag geweest met NieR Replicant ver.1.22474487139. Een hele mond vol als je de titel moet uitspreken, maar zoals creative director Yoko Taro zelf al aangaf, moet je er niet teveel bij nadenken. Waar het werkelijk om draait, is versie 1.22 van NieR Replicant, een ge-upgrade versie van het origineel dat in 2010 voor het eerst werd uitgebracht op de PlayStation 3 en Xbox 360. De game was destijds een culthit en is opnieuw gereleased in verband met het tienjarig jubilieum van NieR Replicant. Vorig jaar heb ik de sequel NieR: Automata, ook een groot succes van Square Enix, met veel plezier gespeeld en ik was dan ook ontzettend benieuwd naar de prequel van de game. Dat Replicant destijds een culthit was is zeker niet overdreven, want NieR Replicant is werkelijk een pareltje voor de JRPG-liefhebbers en ik ga jou vertellen waarom dat zo is!

De magische wereld van NieR

NieR Replicant is een Japanse actie-RPG die haar setting vindt in een duistere, apocalyptische wereld met magische krachten. In deze wereld kruip je in de huid van de protagonist, een kalme en tegelijkertijd roekeloze jongeman, en ben je op zoek naar een geneesmiddel voor je zusje Yonah. Yonah is verdoemd met de Black Scrawl, een zeldzame ziekte die in verband staat met de monsters in de wereld. Tegelijkertijd is de wereld aan het vergaan door de Shades, schaduwachtige monsters die elke vorm kunnen aannemen en lichamen van mensen kunnen overnemen. Samen met Grimoire Weiss ga je op zoek naar de Sealed Verses, een lijst van magische aanvallen die je nodig hebt om Shades te verslaan. Grimoire Weiss is een pratend boek dat ooit een legende was, maar nu tot leven is gebracht. Hij geeft je de kracht om deze Sealed Verses te gebruiken (daarover later meer).

Waar het allemaal begint, is in het dorp waar je bent opgegroeid. Vanaf hier reis je naar verschillende locaties, die één voor één verrassend uniek zijn. Het ene moment bevind je je in een exotische handelsstad en het andere moment in een verlaten woestijn met mysterieuze ruïnes. Ook de inwoners per locatie zijn ontzettend uniek. Sommige van hen geven jou quests met een beloning in geld, wapens of items. Deze side quests zijn allemaal verschillend en variëren van makkelijk, zoals het op zoek gaan naar een persoon of object, tot moeilijk, zoals het verslaan van bepaalde monsters. Ik raad dan ook zeker aan om deze te doen, want hierdoor ontdek je nog veel meer van de wereld van NieR Replicant en leer je de personages beter kennen. Daarnaast is een extra wapen en meer geld altijd handig om te hebben. Wat ik dan weer minder vond, is dat je vaak in een laadscherm komt wanneer je naar een andere locatie gaat. Het laden duurt gelukkig niet lang, maar kan soms storend zijn in een game waar je zo gemakkelijk in verdwaald.

Prachtige wereld met muziek om kippenvel van te krijgen

De wereld van NieR Replicant is vermakelijk en de graphics zien er ook nog eens erg goed uit. Eigenlijk is het niet eens te zien dat het om een game uit 2010 gaat. De vernieuwde versie heeft een upgrade gekregen die loopt op 4K-resolutie met een mogelijkheid tot 60fps op de consoles. In combinatie met de setting is het een prachtige game om er alleen al maar naar te kijken. NieR Replicant wordt bijgestaan met muziek van de componist Keiichi Okabe, die al eerder de muziek van NieR: Automata heeft gecomponeerd. Wat een genie is dat zeg! De verschillende soundtracks in de game hebben mij een paar keer kippenvel gegeven evenals in NieR: Automata. Wel een minpuntje is dat je geen fast travel hebt, terwijl je soms lange afstanden moet afleggen, maar de achtergrondmuziek en de setting van de game compenseren dat voor mij helemaal.

NieR Replicant heeft een aantal cutscenes die dieper ingaan op het verhaal. Deze hebben mij een paar keer op emotioneel vlak goed geraakt. Ook krijg je cutscenes te zien na het verslaan van bazen. Hier zie je de laatste aanval op de baas nog even in alle details en hoe de Shade tot in stof verandert. Ook deze zijn erg tof gemaakt! Wat ook erg bijzonder is, is het gebruik van de camera. De game verloopt voornamlijk in 3D, maar verandert naar 2D en soms zie je de wereld van bovenaf. Dit maakt de gameplay uniek, doordat je de game vanuit andere hoeken bekijkt. Dit gebruik van de camera kwam ook al voor in NieR: Automata, waar het goed uitpakte. Erg leuk en nostalgisch om dat weer terug te zien. Naast de nostalgie naar NieR: Automata in het gebruik van de camera en de muziek van Okabe, wordt er meer uitleg gegeven over bepaalde personages en situaties uit Automata. Een leuke aanvulling dus voor degenen die bezig zijn geweest met de prequel.

Vecht tegen Shades met wapens en magie

In NieR: Replicant kom je regelmatig Shades tegen die je kunt verslaan om meer experience points te krijgen. De combat die wordt toegepast, is een combinatie van hack-and-slash en het gebruik van magie vanuit de Sealed Verses. In totaal zijn er 33 wapens te verzamelen en kun je vechten met een one-handed weapon, two-handed weapon of spears. De wapens hebben hun eigen unieke statistieken die bestaan uit damage power, magic power en het gewicht. Afhankelijk van jouw vechtstijl en de Shades waar je tegen vecht, gebruik je het wapen dat jij het fijnste vindt. Tussen de gevechten door kun je altijd wisselen van wapens. Naast het gebruik van wapens, kun je twee Sealed Verses vastzetten op je controls. Zelf heb ik bijna de gehele game gebruikgemaakt van Dark Lance, een magische speer die met hoge snelheid een vijand neerhaalt, en de Dark Whirlwhind, een bal die om je heen draait en zich vermenigvuldigt na verloop van tijd. De Sealed Verses kun je zelfs tijdens de gevechten door vervangen. In totaal zijn er acht Sealed Verses te verzamelen en het is helemaal aan jou welke jij fijn vindt om te gebruiken. In het begin is het even puzzelen hoe je deze combat-stijl moet hanteren, maar je went hier al snel aan en dan verloopt het heel soepel.

Het verslaan van Shades geeft je naast experience points ook af en toe items, zoals een potion, maar wat je het liefst krijgt zijn words. Dit zijn magische spreuken die je kunt toepassen op je wapens, Sealed Verses en vaardigheden (rollen en ontwijken). In totaal zijn er honderdtwintig words te verzamelen, die je sterker maken in combat of jou meer experience points en items geven. De gevechten kunnen in het begin moeilijk zijn, maar naarmate jij weet welke wapens en Sealed Verses goed werken tegen bepaalde Shades verlopen ze heel gemakkelijk.

NieR Replicant ver.1.22474487139 wordt op 23 april 2021 uitgebracht voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Het eindoordeel van Celine Man

Ik ben er meer dan overtuigd dat je NieR Replicant gespeeld moet hebben als je van JPRG's houdt. De game zit goed in elkaar en is een leuke aanvulling op NieR: Automata. NieR Replicant is werkelijk om van te genieten zonder dat je iets hoeft te doen. De wereld is mooi en gevariëerd, waardoor het behalen van side quests even vermakelijk is als het doorlopen van de main quest. De soundtracks van de game maken dit helemaal af. Ook de combat in Replicant is erg uniek, doordat je je eigen vechtstijl kunt hanteren qua wapen- en magiegebruik. Ik kan jullie helaas niets verklappen over het verhaal, maar het verhaal is net zo uniek als de game zelf. Deze kent zelfs meerdere eindes, waarbij je de game vanuit andere perspectieven speelt. Er valt dus meer dan genoeg te ontdekken in NieR Replicant!

• Sluit goed aan op NieR: Automata
  • Unieke gameplay
  • Grote, open wereld met veel variatie