Review: One Piece: Romance Dawn Nintendo 3DS

Geplaatst: 5 december 2013 17:00

Er is weer een game verschenen van de in Japan erg populaire animeserie One Piece, genaamd Romance Dawn. Deze One Piece-game is op de 3DS uitgekomen, al kan die gek genoeg niet in 3D gespeeld worden. Het is een heruitgave van een PSP-titel met dezelfde titel, en het is " tromgeroffel " een JRPG, beste gamers. One Piece: Romance Dawn is overduidelijk weer geprogrammeerd door eigenwijze Japanners die vinden dat de RPG's van twintig jaar geleden al perfect waren, waardoor alles lekker verstokt ouderwets traag speelt met gigantische lappen tekst, kale omgevingen en eindeloos veel turn-based gevechten. Omdat ik al snel wist wat dit voor game was, heb ik de game vooral laten spelen door mijn vriendin Birgit. Zij houdt van mangaseries, games en haar 3DS, maar heeft nog nooit een JRPG gespeeld. Ideale kandidaat om onbevooroordeeld de game te laten spelen! Ik heb Birgit er vervolgens wat vragen over gesteld, wat deze review dus een interreview maakt.

1. Wat is het verhaal van One Piece: Romance Dawn?

Het verhaal gaat allemaal om piraten. Echte Japanse over de top animepiraten. Aan het begin krijg je te zien hoe de hoofdpersoon Luffy een zeldzaam stuk fruit eet wat hem de eigenschappen geeft van rubber. Een side-kick van hem met groen haar vecht met drie samuraizwaarden tegelijk, waarbij hij de derde in zijn mond houdt (de andere twee "gewoon" in zijn handen). De tweede baas is een clownpiraat die al zijn lichaamsdelen als een pop kan losmaken en kan vliegen. Zo is elk character wat je speelt en tegenkomt wel uniek raar. Verder is het verhaal simpel qua opzet: op zoek naar de grote schat, waarbij je met je piratenschip de wereld rond vaart. De lol van het verhaal zit hem eigenlijk vooral in de karakters en de acties die ze uithalen.

2. Hoe speelt de game? Goed, slecht, snel, verslavend, saai of moeilijk bijvoorbeeld?

Goed. Het verhaal en de wereld is boeiend. Ik vind het daarom vooral een leuk spel, maar je moet van tevoren niet verwachten dat je de hele tijd veel te doen hebt. Vooral in het begin zit er heel veel verhaal en tekst in, het spel begint al gelijk met 23 minuten plaatjes en tekst. Vervolgens kun je een beetje rondlopen en vechten en na dertien minuten komt er weer vier minuten tekst en plaatjes, dan na vijf minuten vechten weer vijftien minuten tekst en plaatjes enzovoort. Zie het als je eraan begint meer als een interactieve manga comic. In de tijd dat je wel iets te doen hebt, loop je rond en vecht je tegen groepjes piraten die meestal op een kruising staan. Na het vechten krijg je schatkistjes met daarin items zoals een rijstbal of bijvoorbeeld een pirate wristband waarmee je je characters kunt upgraden.

3. Hoe werkt het vechten verder qua systeem?

Je vecht steeds met je crew tegen groepjes piraten. Dit kunnen er drie zijn, maar ook meer. Je eigen characters mogen om de beurt aanvallen, waarbij je kunt rondlopen en kiezen waar en wie je aanvalt. In je beurt kan je ook een item gebruiken, of een speciale ability. Verder heb je nog speciale aanvallen waar je punten voor nodig hebt die je spaart door middel van normale aanvallen. Zo heeft Luffy zijn speciale gumgum pistol attack. Als al je crewmembers aan de beurt zijn geweest, mag de vijand (of degene die er dan nog over zijn als je het goed hebt gedaan) jou aan gaan vallen. Bij gewone vijanden is de schade meestal niet zo heel erg indrukwekkend. Bazen zijn wel wat moeilijker te verslaan, en hebben altijd unieke aanvallen en vergen een unieke strategie.

4. Wat vind je van de game?

Ik vind het een leuk spel, maar ik lees dan ook graag manga's waardoor ik de stukken tekst ook niet zo erg vind. De characters vind ik leuk bedacht (lekker overdreven) en het verhaal is goed. Het vechten is leuk, maar soms toch wel wat eentonig. Je bent toch wel erg vaak bezig met vechten om je characters sterker te maken en verhaal is er dan verder ook niet, terwijl dat het enige is wat je echt drijft om door te gaan. Het vechten zelf tegen standaard vijanden is ook niet zo boeiend, al heb je gelukkig veel baasgevechten welke wel boeiend zijn. Je doet over het algemeen wel de hele tijd hetzelfde. Je loopt door een vrij lineair gebied waarbij je steeds van gevecht naar gevecht loopt.

5. Wie raad je de game aan, en wie niet?

Ik kan me voorstellen dat als je houdt van actiegameplay je het dan een minder leuk spel vindt. Maar als je van Japanse spellen en manga's houdt, is dit zeker een spel voor jou. Ook denk ik dat het niet echt een spel voor kinderen is, tenzij we het hier hebben over kinderen die heel goed Engels kunnen, snel kunnen lezen (de tekst vliegt er soms nogal snel doorheen) en veel geduld hebben, dan misschien wel.

Mijn mening over het onnodig ouderwets ontwerpen en maken van JRPG's wordt weer volledig bevestigd, doordat alle kritiek die Birgit heeft met haar eerste ervaring met een JRPG precies de kritiek is die ik al iets van tien jaar heb op deze spellen. One Piece: Romance Dawn is dankzij de leuke wereld en characters dus nog steeds wel te pruimen, maar de archaïsche gameplay kan eigenlijk gewoonweg echt niet meer. Het speelt ok', maar kan allemaal allang vele malen beter. Laten we als cijfer het gemiddelde pakken tussen wat ik geef en Birgit. Ik geef 2,5 ster, en Birgit 3,5.

• Leuke wereld
  • Leuke characters
  • Leuk verhaal