Review: Orcs Must Die! Xbox 360

Geplaatst: 27 oktober 2011 17:00

Wat is er nou niet leuker/grappiger dan slechteriken op een grappige manier om te brengen? En wat in de wereld zou dat nou nog leuker kunnen maken dan dat het al is? Juist, als de slechteriken orcs zijn. Hele simpele, standaard orcs.

Bijna geen verhaal

Mijn verwachtingen van het verhaal in Orcs Must Die! waren erg laag. En mijn verwachtingen werden ook waargemaakt toen ik de game op had gestart. Een oude tovenaar verdedigde al jaren lang de portalen die toegang geven naar verschillende werelden. Maar op een dag let de oude tovenaar even niet op en sterft hij. Nu ben jij aan de beurt om alle portalen te verdedigen en te zorgen dat de orcs niet bij de portalen raken.

Wat je moet doen

Als je eenmaal aan een level begint heb je even de tijd om de verschillende items neer te zetten voordat de boel losbarst en de orcs op je af komen rennen. Voor elke orc die je doodt krijg je punten. Hiermee kan je in de volgende ronden nog meer items kopen, zodat je de orcs nog steeds sneller dood kan maken. Als het level afgelopen is en je alle orcs hebt weten tegen te houden, krijg je een beoordeling in schedels. Deze schedels kan je weer gebruiken om upgrades mee te kopen.

Verschillende items en wapens

Je krijgt verschillende wapens en items tot je beschikking om de vervelende groene orcs te vermoorden. Zo heb je vele items die ijzerachtige punten omhoogschieten als er een orc overheen loopt. Sommige items kun je alleen op de zijkant van een muur plaatsen, zodat als er een orc langsloopt hij doorzeeft wordt door de ijzeren punten. Naast de standaard ijzerdingen heb je ook nog teer die de orc vertraagd als hij er overheen loopt. Hierdoor heb je dus langer de tijd om de orcs neer te knallen met je pijl-en-boog of zwaard.

Upgrades

Zoals je hierboven had kunnen lezen krijg je schedels aan het einde van elke ronde. Hiermee kun je upgrades kopen. Zo kun je bijvoorbeeld de tijd verkorten van de ijzerachtige punten die omhoog schieten. Zo kun je meer orcs vermoorden in een kortere tijd. Ook bestaat de mogelijkheid om een upgrade te kopen voor het teer-item. Hierdoor gaan de orcs nog langzamer lopen, waardoor je nog meer tijd hebt om de orcs kapot te knallen. Deze upgrades zijn dus zeker je hardverdiende schedels waard.

Helaas geen multiplayer

Op een gegeven moment kom je bij levels waar orcs van verschillende kanten komen aangerend en kan het aardig chaotisch worden. Je moet namelijk meerdere fronten tegelijkertijd in de gaten houden. Op dat moment vroeg ik me meteen af of er een soort van co-op/multiplayer-modus in zat, maar helaas, die zat er niet in. Het lijkt me namelijk reuze vet om dit met je vrienden te spelen.

Het eindoordeel van Vincent van der Linden

Orcs Must Die! is een van de leukere arcade-titels die ik heb gespeeld. Voordat ik het wist had ik er alweer wat aantal uurtjes in zitten en nodigt de game mij ook uit om nog een paar potjes extra te gaan spelen. De game knalt heerlijk weg. Je hoeft niet echt supergoed na te denken om de levels te behalen, maar soms wel. Dit is exact de juiste balans die ik zoek in dit soort games als Orcs Must Die!

• Knalt lekker weg
  • Muziek
  • Diversiteit