Review: Payday 3 - Is dit het vervolg waar we op hadden gehoopt? Pc

Geplaatst:
Aangepast: 18 februari 2024 14:08

Payday 3 is eindelijk hier en god, wat heb ik hier naar uitgekeken. Als fervent Payday 2-speler hoopte ik al jaren op een vervolg, maar dat was een lange tijd niet zeker. Jaren bleef het angstvallig stil rondom deeltje drie en even leek het er zelfs op dat Starbreeze kopje onder zou gaan. Nu kunnen we, tien jaar na de release van Payday 2, eindelijk opnieuw onze wildste fantasieën doen uitkomen, nu we in een geheel nieuwe game weer de crimineel kunnen uithangen. It's Payday, fellas!

PayDay 36

Oud en vertrouwd

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; Payday 3 is hetzelfde als Payday 2, maar dan beter en ook weer niet. Qua gameplay staat deeltje drie als een huis. De game is ontwikkeld in Unreal Engine 4 en die is in alle opzichten beter dan de verouderde Diesel Engine 2.0 waar het vorige deel in ontwikkeld is. De gunplay voelt ontzettend robuust aan, op grafisch gebied is Payday 3 in alle opzichten beter dan haar voorganger en de game draait zelfs op mijn enorm verouderde mid-tier pc als een zonnetje met alle instellingen op Ultra. Dat gezegd hebbende, had Payday 3 niet een al te beste lancering. De game kampte met netwerkproblemen tijdens de vroegtijdige toegang, drie dagen voor de officiële release, en op dat moment waren er nog niet eens zoveel spelers als nu. Op de dag van de officiële lancering lagen de servers er ook uit en waren er problemen met de matchmaking. Enorm frustrerend en ook erg jammer. Ik wil gewoon spelen!

Payday 3 lanceert met acht verschillende heists. Nu zullen er veel spelers, en wellicht zelfs ook reviewers, zijn die zullen zeggen dat dit een tegenvaller is. Payday 2 lanceerde namelijk met elf heists en heeft er, na tien jaar aan updates, inmiddels in totaal nu bijna tachtig. Hoewel acht inderdaad minder is dan elf moet ik wel zeggen dat het er niet weinig zijn. Deze "slechts" acht heists hebben namelijk wel een stuk meer substantie dan de heists waar we in Payday 2 mee begonnen zijn. De heists zijn allemaal bekende Payday-stijl heists, zoals het beroven van een kleine bank, of een overval op een nachtclub. Ondanks dat het oude vertrouwde heists zijn, voelen ze toch vernieuwend. Ze zijn stuk voor stuk namelijk een stuk complexer. Zo heeft elke heist verschillende fases waar je doorheen moet en is er op elke locatie een side objective te vinden die je extra buit op kan leveren. Als Payday 3 daarnaast net zo lang wordt ondersteund als haar voorganger, kunnen we de komende jaren alleen nog maar meer van dit soort plezier verwachten. Als je alle heists in chronologische volgorde uitspeelt, ontgrendel je ook een zestiental cutscenes. Deze stukjes leren je meer over hoe het de Payday Gang in New York vergaat. Hoewel je Payday natuurlijk niet voor het verhaal speelt, viel het me toch een beetje tegen dat de cutscenes zo summier waren. Ze bestaan uit stilstaande afbeeldingen met een voice-over. Als de cutscenes volledig geanimeerd waren geweest, of als het live action cutscenes waren, had ik het verhaal wat boeiender gevonden. Nu had je ze net zo goed weg kunnen laten.

Payday 3 review1

Rondsluipen met nieuwe speeltjes

Wat betreft de gameplay is Payday 3 er enorm op vooruitgegaan. De kern is hetzelfde gebleven: je kiest een heist uit, je wordt gebriefd over wat de bedoeling is, je kiest je loadout en eventuele extra's die je voor de missie nodig denkt te hebben, je gaat de missie in, je probeert zo veel mogelijk buit te maken en tot slot moet je zonder kleerscheuren met je buit zien te ontsnappen. Deze enorm vermakelijke gameplay loop is ook in Payday 3 weer enorm sterk neergezet. Het grote verschil is wel dat elke heist nu in fases gespeeld wordt. Je begint namelijk als gewone burger, zonder je masker op te zetten. In deze zogeheten Mask-off Phase kun je de omgeving verkennen, verschillende belangrijke punten als camera's en bewakers observeren en zelfs sloten kraken om bijvoorbeeld de bewakers ruimte in te gaan. Stealth speelt in Payday 3 dus een veel grotere rol en zo goed als elke heist is volledig in stealth uit te spelen. De strategie om de heist in stealth te voltooien, is in Payday 3 ook anders dan in het vorige deel. Dit zorgt ervoor dat je, wanneer je bijvoorbeeld tijdens stealth per ongeluk toch gespot wordt door een camera of een bewaker, van tactiek moet veranderen om de heist loud te voltooien. Dit zorgt voor extra herspeelbaarheid, daar er dus verschillende manieren zijn om een heist te voltooien. Overigens kan ik je wel aanraden om elke heist minstens één keer loud te doen, daar de Assault-nummers van componist Gustavo Coutinho stuk voor stuk enorme bangers zijn die je adrenaline flink oppompen. These songs slap harder than a Cloaker!

Ook zijn er een aantal nieuwe dingen toegevoegd aan Payday 3. Zo heb je nu toegang tot een zogeheten Overkill Weapon. Als je het juiste aantal kills wilt maken, gebruik je één van de twee gewone wapens uit je loadout. Heb je echter helemaal geen respect voor de politie en wil je alles en iedereen omver blazen? Dan gebruik je het Overkill Weapon. Dit enorm krachtige wapen kun je met je smartphone aanvragen wanneer je genoeg kills hebt gemaakt om het speciale metertje vol te maken. Het Overkill Weapon is een leuke manier om wat extra chaos te creëren wanneer je eenmaal loud bent gegaan. Totaal onnodig, maar wel enorm vermakelijk. Ook kun je gijzelaars nu met de politie ruilen voor wat ademruimte. Als je er een aantal hebt weten te nemen, kun je ervoor kiezen om er eentje vrij te laten en dan wacht de politie een paar extra minuten met hun Assault. Dit geeft je wat tijd om bijvoorbeeld op je boor te wachten of op zoek te gaan naar meer buit. Daarnaast zijn er ook speciale nieuwe Tools, zoals de Microcam, wapens en modificaties voor je wapens, en een heleboel nieuwe Skills in de Skill Tree. Dit zorgt ervoor dat je je personage nog meer kunt specialiseren binnen een speciale rol in het team. Je moet er wel wat voor doen om de nieuwere Skills, wapens en Tools vrij te spelen. Je wordt zo dus extra aangemoedigd om meer te spelen.

Payday 3 review2

Het lijkt wel erg stil

Het is echter niet alleen goud dat blinkt. Daar waar Payday 3 enerzijds aanvoelt als een verbetering van de oude vertrouwde formule, mist dit deel wel een aantal quality-of-life verbeteringen die in de afgelopen tien jaar aan het tweede deel zijn toegevoegd. Als je in Payday 3 namelijk een potje wilt spelen, moet je namelijk kiezen welke van de acht heists je wilt doen en op welke van de vier verschillende moeilijkheidsniveaus je die wilt doen. Je wordt daarna in een wachtrij gezet voor specifiek de heist en de moeilijkheidsgraad die je hebt uitgekozen. Er is geen Quickplay-functie waarmee je je bij een willekeurige heist kunt aansluiten, zodat je gelijk een volle party hebt. In Payday 2 was dit beter opgelost door middel van CrimeNet, waarbij je verschillende lobby's te zien kreeg waar je je bij kon aansluiten. Nu zul je veelal samen met je vrienden spelen en zal matchmaking niet per direct een probleem voor iedereen zijn, maar als je geen vrienden hebt om mee te spelen, of je wilt een keer spelen en ze zijn niet online, kan het dus wat langer duren voordat je een party gevonden hebt, zelfs al heb je crossplay ingeschakeld. Zeker wanneer de game straks al een tijdje uit is en spelers hebben uitgevogeld welke heist je het meeste geld oplevert, vermoed ik dat je erg lang kunt wachten voordat je een volle lobby tegenkomt als je één van de niet-meta heists wilt spelen. Ook zit er geen offline-modus in de game om heists in je eentje te doen met drie bots.

Ook vind ik het erg jammer dat er geen ingebouwde voice chat in de game zit. Bij een game waarbij samenwerking centraal staat, is het cruciaal dat je goed met elkaar kunt communiceren. Je kunt met een druk op de knop wel een ping plaatsen of iets als een camera of bewaker aanwijzen, maar soms wil je complexere instructies aan je teamgenoten geven. Dit kan middels de gewone chat, maar praten is nog altijd sneller dan typen. Ook hier zullen de meeste mensen waarschijnlijk samen met vrienden spelen en via Discord of een andere manier met elkaar kunnen communiceren, maar ik vind het een beetje raar dat het geen standaard onderdeel van de game is.

Payday 3 review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Payday 3 is een enorm goede Payday-game en een waardig vervolg op haar voorganger, maar geen goede next-gen game. Het overstappen naar Unreal Engine 4 heeft ervoor gezorgd dat de game moderner en soepeler aanvoelt dan ooit tevoren en dat is natuurlijk een enorm pluspunt. De heists, ondanks dat het er nu niet zoveel zijn, zijn complex, uitdagend en hebben allemaal echt dat Payday-gevoel. Er zijn een aantal nieuwe dingen toegevoegd die het bouwen van je personage wat meer diepgang geven en dat is natuurlijk ook een welkome verbetering. De matchmaking is echter enorm belabberd en een flinke achteruitgang op CrimeNet dat we in het vorige deel hadden. Ook het ontbreken van een in-game voice chat, wat ik best wel essentieel vind voor een dergelijke game, is een gemis. Gelukkig heeft Starbreeze in het verleden wel laten zien dat ze er geen problemen mee hebben om hun game jarenlang te onderhouden en regelmatig te voorzien van updates en verbeteringen waar de fans om vragen. Met dat in het vooruitzicht kan ik eenieder die een groep vrienden heeft om mee samen te spelen wel aanraden om de game op te pakken. Roofovervallen plegen is immers leuker met maten.

    Voldoende
  • Het echte Payday-gevoel
  • Toffe heists
  • Meer diepgang in gameplay
  • Goede gunplay
  • Nieuwe Skills
  • Zieke soundtrack
  • Crossplay
  • Serverproblemen
  • Afschuwelijke matchmaking
  • Geen in-game voice chat
  • Nutteloze cutscenes
  • Geen offline-modus
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot PAYDAY 3

Series

-

Uitgever

Prime Matter

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

21 september 2023

Ontwikkelaar

Starbreeze Stud.

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord