Review: Percy Jackson & the Lightning Thief Nintendo DS

Geplaatst: 20 februari 2010 12:13

De afgelopen tijd is de trailer van de film Percy Jackson & The Lightning Thief wel honderd keer voorbij gekomen om tv. De film heb ik echter nog niet gezien, maar bij deze film hoort uiteraard wel een game. Dit wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de game net zo'n succes wordt als de film. Het is namelijk altijd nog maar de vraag of een game gebaseerd op een film ook goed is. Of de DS-versie van de game goed is ga ik hieronder uit de doeken doen. Ik was zelf in ieder geval erg verrast.

Percy Jackson

Het verhaal draait natuurlijk om de jongen Percy Jackson. Hij zou namelijk de bliksemschicht van Zeus hebben gestolen. Ze zijn moeder wordt daardoor bedreigd, omdat Hades graag de bliksemschicht in zijn macht willen hebben. Helaas voor Percy heeft hij de bliksemschicht helemaal niet. Hij gaat dan ook met een aantal vrienden op pad om de echte dief te vinden, zodat hij zijn moeder en de wereld kan behoeden voor een oorlog tussen de Griekse goden. Deze oorlog zou namelijk de ondergang van de wereld betekenen.

Zo op het eerste gezicht lijkt het verhaal niet erg bijzonder, maar de game bevat wel degelijk een goed en leuk verhaal. Helaas wordt dit naar mijn menig op een enorm slechte manier overgebracht. Elk poppetje heeft namelijk maar 'n afbeelding. Wanneer ze iets vertellen zie je dus altijd het zelfde plaatje. Alle emoties en handelingen worden dan ook omschreven. Nou zou je denken zo erg is dat toch niet, maar daar kun je je in vergissen. De grahics van de game zijn namelijk niet bepaald geweldig en dan kijk je ook nog eens steeds tegen hetzelfde aan.

Vechten, meer niet?

Qua gameplay maakt de game gebruik van een landkaart. Je hoeft alleen maar op de kaart aan te klikken waar je heen wil en waar je ook heen gaat, je belandt altijd in een gevecht. Rondlopen in het level zit er dus niet bij. Dit is echter niet meteen per definitie slecht, want ondanks dat je alleen hoeft te vechten is de game qua gameplay enorm goed.

Hoe verder je in de game komt, des te meer nieuwe aanvallen en upgrades je unlockt. Je kunt dus vele verschillende technieken toepassen om je tegenstanders zo snel mogelijk neer te halen. Daarbij bevatten de gevechten kleine opdrachtjes. Zo moet je binnen een bepalen tijd een Griekse letter tekenen om een nog krachtiger aanval te creëren of moet je op het juiste moment je schild activeren om zo weinig mogelijk schade op te lopen. Ze hebben de gameplay dus erg goed in elkaar gezet, waardoor je toch blijft doorspelen, ondanks dat het grafisch niet geweldig is.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Ondanks dat de meeste games die gebaseerd zijn op films niet altijd even leuk zijn, vond ik Percy Jackson & The Lightning Thief een verrassend leuke game. De graphics mogen dan niet echt bijzonder zijn, het verhaal en de gameplay waren echt enorm goed. Je moet echter wel affiniteit met RPG's hebben om deze gameplay leuk te vinden, anders kun je er beter niet eens aan beginnen.

• Goed verhaal
  • Leuke gameplay
  • Veel variatie in vechtstijlen