Review: PGA Tour 2K23 - Mist identiteit PlayStation 5

Golf is al lang geen sport voor de elite meer. Iedereen kan een balletje afslaan, maar toch heerst er nog altijd een stigma dat de sport niet toegankelijk genoeg is. Hoe mooi is het dan ook dat 2K het spreekwoordelijke golfballetje oppakt om zo de gaming community te voorzien van een golfgame die de sport nog toegankelijk maakt. Tenminste, dat zou de bedoeling van PGA Tour 2K23 moeten zijn. Helaas is dat echter niet de realiteit. Benieuwd naar wat die realiteit dan wel is? Lees nu onze PGA Tour 2K23 review!

PGA Tour 2K23 Review

PGA Tour 2K23, wat is er nieuw?

Het is veel gamers waarschijnlijk niet eens opgevallen, maar afgelopen jaar is er geen PGA Tour 2K22 verschenen. Nee, we maken een sprongetje van PGA Tour 2K21, naar PGA Tour 2K23. Een jaartje pauze zou dan ook moeten betekenen dat de game een flink aantal elementen rijker zou zijn. En dat klopt, er zitten best wat nieuwe dingen in deze game. Echt game changing zijn ze echter niet. Laten we beginnen met de beste toevoeging, het 3-click swing mechanisme. Het is niet langer enkel mogelijk om gebruik te maken van de sticks voor de swing. Nu is er namelijk een mogelijkheid om alles met de X-toets te doen. Houd deze ingedrukt voor de kracht, laat los wanneer je in de optimale range zit, druk deze in bij het bepalen van de koers en druk deze een laatste keer in om af te slaan. Een simpel, doch effectief systeem. Ik heb er weinig op aan te merken, af en toe lijkt er wat delay in te zitten, maar over het algemeen doet het swing mechanisme precies wat je mag verwachten.

Dat gezegd hebbende, daar houdt het eigenlijk wel een beetje op met de echte innovatie in gameplay. PGA Tour 2K23 lijkt verdomd veel op diens voorganger. Ja, het ziet er wat beter uit, maar de kern is vrijwel hetzelfde. Dit keer doen we wederom mee met de FedExCup. Er zitten een aantal bekende courses in, maar er ontbreken ook een flink aantal echt bekende locaties. Dat wil echter niet zeggen dat deze locaties nooit in de game zullen komen. Sterker nog, op het moment van schrijven zijn er al een aantal beschikbaar. Deze courses zijn niet gemaakt door de devs zelf, maar door de gebruikers. Ja, ook de Course Creator is terug. Gebruikers zijn wederom in staat om diverse locaties helemaal zelf te maken en delen deze dan ook graag met de wereld. Verder kent de game een competitive modus en een Topgolf-modus. Deze laatste modus is voornamelijk multiplayer georiënteerd waarin je het in een hectische match tegen maximaal drie anderen kunt opnemen.

PGA Tour 2K23 Review1

Focust voornamelijk op de singleplayer

Alhoewel er voldoende multiplayer opties zijn, focust ook dit deel zich op de singleplayer. Wederom dingen we naar de titel van FedExCup-kampioen. Dat doen we natuurlijk tegen allerhande professionals die meedingen voor diezelfde titel. Deze zijn prima nagemaakt, maar ook hier ontbreken er toch een aantal grote namen. Niet per se heel erg, maar het valt wel op. Afijn, MyPlayer is de meest prominente modus en bevat verreweg de meeste opties. Tijdens het spelen van diverse rondes, ontgrendel je nieuwe sponsoren die ieder een eigen tier-systeem hebben. Bereik je de volgende tier, dan speel je dingen vrij. Bijzonder diepgaand is het niet en je kunt er maximaal drie gelijktijdig selecteren. Deze vrij gespeelde voorwerpen zijn echter niet enkel van cosmetische aard. Je speelt namelijk ook regelmatig nieuwe onderdelen voor je golfset vrij. Deze onderdelen zijn toe te passen in ruil voor dollars die je verdient tijdens het spelen. Deze “mods” verbeteren de kit waardoor je in essentie ook beter zou moeten spelen. Daar stopt het RPG-element echter niet. Ook jouw speler is te voorzien van skill points, waardoor je bepaalde perks vrijspeelt wanneer je een bepaalde doelstelling voltooid. Het is niet bijzonder diepgaand, maar geeft net genoeg opties om een bepaalde speelstijl te creëren.

Als ik zo even het internet afspeur, dan zie ik behoorlijk wat negatieve reviews van gebruikers. Hierin gaat het vooral om de microtransacties die PGA Tour 2K23 bevat. Het is een beetje de ziekte van 2K-sportgames, maar in PGA Tour 2K23 vind ik het persoonlijk best wel meevallen. Toegegeven, een betaalde Battle Pass in een game van ruim zestig piek is onzin, maar er zit geen pay-to-win concept achter. Ik kan het dus een soort van door de vingers zien, aangezien het geen afbreuk doet aan de ervaring. Echter, voegt het ook geen fluit toe en hang je bepaalde updates achter een onnodige paywall. Afijn, terug naar de game. Golf wordt gezien als elitair en PGA Tour 2K23 zou daar een verandering in teweeg kunnen brengen. Helaas doet dat het niet, want naast de suffe menu’s, suffe kleding en stijve animaties, beschikt de game niet over de over-the-top onzin die bijvoorbeeld een NBA 2K23 wel bevat. De soundtrack is minimaal, de emotes/ animaties zijn niet bestaand en customisation is te beperkt. Jammer, want hierdoor blijft het een beetje een saaie bedoening. Oké, Michael Jordan en Steph Curry zijn als speelbare personages toegevoegd, maar dat is het dan ook wel. Daar moet toch wel meer mee te doen zijn?

PGA Tour 2K23 Review Jordan

PGA Tour 2K23 is vermakelijk, maar toont bij lange na niet de vooruitgang die ik na een jaar afwezigheid had verwacht. Toegegeven, de toevoeging van het 3-click swing systeem is erg fijn, maar verder is er verdacht weinig nieuws te bekennen. Het ziet er allemaal wat beter uit en de MyPlayer-modus is iets aangepast, maar dat is het dan ook wel. De microtransacties vallen wel mee, zeker wanneer je dit naast een NBA 2K23 legt, maar kansloos zijn ze wel. Het voegt niets toe aan de daadwerkelijke game waarvoor je reeds zestig piek hebt afgetikt. Dat gezegd hebbende, de daadwerkelijke 2K-charme waar een NBA 2K23 wel over beschikt, ontbreekt nog in dit tweede deel binnen de PGA Tour-franchise. Jammer, want er is zoveel meer mee te doen. Soms zie je pogingen om de echte televisie-ervaring op de speler over te brengen, maar de eindeloze stroom aan nutteloze replays is op dit moment niet bijzonder waardevol. Het laden hiervan duurt veel te lang, voegt weinig toe en onderbreekt de immersie. Golf verdiend een game die de sport interessant maakt voor het jonge publiek. Wellicht een leuk aandachtspuntje voor PGA Tour 2K24?

• Golf voelt goed
  • Course creator staat voor eindeloos veel locaties
  • 3-Click Swing Systeem