Review: Race 07: The Official WTCC Game Pc

Geplaatst: 6 november 2007 22:30
Aangepast: 12 januari 2020 00:39

De vernieuwde versie van de gelijknamige racesim van vorig jaar brengt vernieuwde graphics, nieuwe bolides en nieuwe banen met zich mee. Een behoorlijke vooruitgang op het laatste deel dus, wat al geen slechte game te noemen was. Race- en touringcarfans kunnen hun hart weer luchten door de toevoeging van verschillende nieuwe klassen en de mogelijkheid om je eigen tournament samen te stellen. Uiteraard zit het volledige WTC 2007 seizoen in de game en seizoen 2006 op de koop toe. Dit is dus geen game om credits te verdienen en de volgende baan of auto te unlocken, maar een realistische weergave van een 'touringcarchampionship'.

Muis als stuur?

Hoewel er aan is gewerkt de game toegankelijk te maken voor de minder enthousiaste coureur, blijft het spel draaien om de geweldig goede weergave van de realiteit. Alles kan kapot aan de wagens, en alle dingen die kapot gaan hebben weer een effect op de prestaties.
Ook is geen enkele wagen hetzelfde. Je kunt dan een Alpha Romeo in recordtijd om Zandvoort heen hebben gestuurd, dat geeft nog geen garantie dat het je in een BMW ook gaat lukken. Het spel is daarom stukken minder geschikt voor de 'casual gamer' die gewoon een paar rondjes wil scheuren in een snelle bak. Zelfs op de laagste 'realism'-stand moet je moeite doen om je bak op de baan te houden en kun je niet zomaar vol gas door de bochten.

Race 07 komt de arcaderacers wel tegemoet door middel van een goede besturing met de muis. Deze is makkelijk onder de knie te krijgen en biedt een redelijk precieze besturing, mits men op de minder realistische instellingen speelt.

Voor diegenen die nieuw zijn tot simulaties biedt het spel echter wel een goede leerschool. Dit is voornamelijk te danken aan de grote hoeveelheid opties die men hiervoor krijgt in het spel. Bijna alles kan apart worden aangepast: van de AI-moeilijkheid, remhulp en stabiliteitscontrole tot het uitschakelen van het schademodel.

Levensechte AI

Voor de ervaren racer biedt het spel echter nog veel meer leuks. Buiten de twee WTC seizoenen die men kan spelen is er ook een optie om zelf een toernooi samen te stellen.
Bijna alles is mogelijk en het uitproberen van verschillende combinaties met daarin verschillende klassen auto`s levert spannende races op. Er valt te kiezen uit de standaard WTC-klassen, maar ook bijvoorbeeld uit 'Formule 3000', 'Radical', 'Mini' en 'Caterham'. De totaal verschillende rijeigenschappen hiervan voegen veel toe aan de levensduur van Race 07. Tel hierbij op dat iedere auto helemaal aan te passen valt onder de motorkap: van 'camber' tot de 'gearratio's'. Je bent dan waarschijnlijk ook wel bezig alles uit te proberen tot het volgende deel in 2008 zal verschijnen.

In de race zelf doen de tegenstanders serieuze moeite om jou (en elkaar) van de eerste plaats af te houden. Ze zullen niet schromen elkaar een duwtje te geven of de ander hard af te snijden vlak voor een bocht. Ze maken echter ook fouten. Ze vliegen soms ongegeneerd hard van de baan af of raken net voor jou in een spin, waardoor jij als speler snel moet reageren om een crash te voorkomen. De verschillende weersomstandigheden doen hier nog een schepje bovenop. Zo zal regen iedere bocht een hele nieuwe uitdaging maken.

De enige manier om jouw auto nog op de baan te houden bij dergelijke instellingen is het gebruik van een 'force feedback racestuur'. De 'force feedback' is hierbij geen luxe. Doordat je voelt wanneer je grip verliest, kun je op tijd reageren om de race succesvol af te ronden.

2D-toeschouwers en gierende motoren

Een ander nieuwigheidje is de helmcamera, die de realiteit zo dicht mogelijk benadert, omdat het lijkt alsof men echt in een open cockpit zit. Helaas is de binnenkant van de helm een statisch plaatje dat over de monitor lijkt geplakt, maar in een race is er toch geen tijd om je daarop te concentreren. Jammer genoeg is dit niet het enige aan het spel wat er slecht uitziet.
Het algemene niveau van de graphics is op zijn hoogst gemiddeld te noemen. En hoewel de auto`s en het wegdek er goed uitzien, in de verte zijn de toeschouwers dezelfde 2D-plaatjes als voorheen. Ook de afwerking van het circuit is statisch en blokjesachtig. Voeg hier nog de lege pitstraat aan toe en het moge duidelijk zijn dat de engine aan vernieuwing toe is. Het geluid daarentegen is mooi, vol en goed gepositioneerd. Geen enkele wagen klinkt hetzelfde, de ruis van de wind zwelt aan bij hogere snelheden en heb je een 5.1-setje dan kun je de Caterham achter je horen grommen om je voorbij te scheuren.

WTCC naar het WWW

Leuk om te weten is dat je met Race 07 ook tegen coureurs van vlees en bloed kunt rijden. De races kunnen online of over een LAN gespeeld worden, met een maximum van 25 auto`s in een race. Hoewel de servers online een goede snelheid bieden en lag tijdens een rondje dus weinig tot niet zal voorkomen, zijn de servers helaas bijna altijd leeg. Echt veel tegenstand zul je online dus niet vinden.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Race 07 is een erg goed in wat het moet doen: een realistische touringcarsimulatie neerzetten. De extra auto`s en goede tegemoetkoming qua moeilijkheid en besturing maken het interessant voor arcadespelers en nieuwkomers in het genre. De graphics mogen echter behoorlijk opgepoetst worden. Maar die grafische kwaliteit mag de pret niet drukken. De bedoeling van de game is racen zo realistisch mogelijk te laten voelen en dat doet het dan ook gewoon erg goed.

• Rijeigenschappen van de auto`s
  • Geluid
  • Alles is aan te passen
  • Graphics
  • Geen tegenstanders online
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Race 07: The Official WTCC Game

-

Bandai Namco