Review: Red Dead Redemption PlayStation 3

Geplaatst: 9 juni 2010 12:00
Aangepast: 5 augustus 2018 19:02

De rand van mijn hoed en de druppels zweet in mijn gezicht trachten de warmte te verminderen. De lucht is zo droog hier, je zal haast soms naar adem willen happen. Al is dit niet aan te raden hier, voor je het weet zitten je longen vol stof. Wat is het hier mooi, maar ook zo gruwelijk warm. Ik rijd op mijn paard langs de rivier, het water schittert als diamanten. Het nodigt uit tot een frisse duik, maar helaas kan ik niet zwemmen. Een man wordt achterna gezeten door wolven, ik besluit hem te helpen. Met uiterste precisie verander ik de beesten in dode karkassen, klaar om gefileerd te worden. De man bedankt me en stopt me geld toe, en ik pak mijn mes tevoorschijn om de wolven te fileren. Dat wordt smullen vanavond.

Een hoop bende uit het verleden

Dit is zomaar een gebeurtenis uit de game die je tijdens het reizen te paard kan overkomen in de prachtige wereld van Red Dead Redemption. Jij bent John Marston, een stoere cowboy met een niet al te best verleden. John Marston hield er vroeger nogal al van om de beest uit te hangen in een bende, maar hij wil dit leven nu graag achter zich laten. Samen met zijn vrouw en kinderen start hij een nieuw leven op de boerderij, maar al snel komt de overheid hier een stokje voor steken. Die willen dat John letterlijk afrekent met zijn verleden en zijn schulden aflost en stuurt hem terug naar zijn vroegere leefomgeving. Eenmaal aangekomen wordt John al gauw door zijn oude maatje neergeschoten, maar gelukkig is er een mooie jongedame die hem weer oplapt. Tijd voor wraak op zijn oude bende!

Kauwboy

De eerste missies zijn om warm te draaien en fungeren gelijk als een leerschool voor de cowboy groentjes. Al meteen valt de enorme hoeveelheid details op; het is duidelijk dat de haast goddelijke touch van Rockstar overal aanwezig is. Ieder mens en dier doet zijn eigen ding en de wereld om je heen is enorm levendig. Zomaar een rit op je paard maken is nooit saai. Overal gebeuren er dingen om je heen, en sommige dingen kunnen de dood tot gevolg hebben. Ook de droogte en de hitte is bijna voelbaar, het Western gevoel is geniaal overgezet in deze game. Ook de weer- en lichteffecten, zoals onweersbuien en het maanlicht dat weerspiegelt in de plassen water op de grond, zijn adembenemend mooi. Het verhaal ontvouwt zich zoals in de meeste Grand Theft Auto games. Je gaat van letter naar letter op je kaart en speelt steeds nieuwe gebieden vrij. De missies zijn afwisselend en door handige checkpoints nooit te frustrerend. Ook de vele 'random' gebeurtenissen onderweg of zijmissies bieden enorm veel plezier en zijn een waardige toevoeging. Daarnaast kun je jezelf klem zuipen aan de bar, poker, blackjack, dobbelgames of andere games spelen of gewoon gaan jagen.

Zoals een cowboy zijn pruimtabak kauwt en spuugt, moet er natuurlijk ook nog wat kritiek gespuugd worden. Zo is het paardrijden wel realistisch maar ietwat irritant. Je moet namelijk steeds een balk in de gaten houden en steeds weer afremmen, versnellen, afremmen, enz. Dan zijn er nog momenten waarop het verhaal wat langzamer verloopt en de boel gerekt wordt. Op zich wel logisch, anders zou het spel veel te snel klaar zijn. Gelukkig hebben deze punten niet zo'n bittere nasmaak als pruimtabak.

Cowboytje online spelen

Dan de online modus, deze heb ik een paar uurtjes uitgeprobeerd. Je start in een free roaming modus waarin je vrij rond kan lopen. Samen met anderen kun je een posse vormen en de andere spelers afmaken of naar gang hideouts reizen. In deze hideouts kun je korte missies spelen tegen npc's. Vanuit free roaming kun je allerlei spelmodi joinen, alleen of met je posse. De wereld is online ook prachtig en je kan overal heen, vooral de besneeuwde bossen bij een grote rivier is een prachtige plek. Wel lopen er heel weinig npc's rond die hun ding doen, wel jammer. Ook gaat free roaming vervelen na een uurtje of twee. Je hebt dan wel andere modi, zoals free for all en capture the bag, maar die zijn vrij standaard. Ook een minpunt is dat je niet met een posse bijvoorbeeld een bank of trein kunt beroven of echt verhaal gedreven missies kunt doen. Zelfs samen een potje pokeren is niet mogelijk, toch een gemiste kans. Je kan stijgen in rang om zo betere wapens en paarden te krijgen. Jammer genoeg had ik te veel het gevoel dat je te weinig kon doen online. Hopelijk verfraaien ze de multiplayer nog met downloadbare content in de toekomst. Al met al een grappige doch standaard multiplayer waar veel meer in had gezeten.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Zelfs al ben je niet zo'n fan van Westernfilms, Red Dead Redemption zal je niet onberoerd laten. Het verhaal is boeiend, grafisch is de game fenomenaal en met de singleplayer kun je zeker zo'n dertig uur vooruit. Rockstar heeft zichzelf overtroffen en ze hebben zelfs de nare nasmaak van de laatste Grand Theft Auto weg weten te spoelen. Online houd je wel even zoet, maar gaat al gauw gewoontjes aanvoelen. Je zult nog liever de singleplayer opnieuw spelen, aangezien de tweede speelbeurt eventueel te verrijken is met de vele cheats die je kunt gebruiken. Kortom, koop de game, wat dikke sigaren en een lekkere, dure fles Whiskey en laat je onderdompelen in de wereld van Red Dead Redemption. Eindelijk weer eens cowboytje spelen, net als vroeger, maar dan op een volwassen manier.

• Geweldig mooie graphics
  • Levendige wereld
  • Voor het eerst de sfeer van het Wilde Westen goed overgezet