
Trailer
Trailer: REMEDIUM Early Access datum onthuld
15 augustus 2023De Early Access releasedatum van de twin-shooter REMEDIUM is onthuld. In de trailer krijgen we meer te weten over de post-apocalyptische wereld.
Een Early Access titel beoordelen is altijd een tricky onderneming. Aan de ene kant moet je er rekening mee houden dat het nog een game in wording is, maar aan de andere kant moet men zich ook beseffen dat er al wel geld voor wordt gevraagd. In het geval van REMEDIUM begeef ik me dan ook in een impasse. Ergens levert Sobaka Studio een remedie voor de 'twinstick shooter itch', maar aan de andere kant heeft het de bijwerking dat het mijn handen juist laat jeuken.
Gedurende gamescom mocht ik reeds mijn eerste meters maken in REMEDIUM, een game waar ik alvorens ik eraan begon nooit van had gehoord. Een ietwat nerveus ogende ontwikkelaar legde mij al stoeiend met de steeds uitvallende controller uit wat REMEDIUM is, waar het om draait en wat hij ermee voor ogen heeft. In REMEDIUM dealen we met een overlevende van een apocalyptische gebeurtenis, waarin een golf van ziekte en dood de wereld teistert. Tijdens het zoeken naar grondstoffen treft het noodlot onze protagonist, waarbij zijn dagen lijken geteld. In de hoop een remedie te kunnen vinden voor zijn ontwikkelend ziektebeeld ontstaat een zoektocht naar antwoorden, alsmede entiteiten die deze mogelijk hebben.
Daarvoor dient onze bepantserde en gewapende protagonist zich wel door een wereld vol mutanten en ziekten te waden. Aan de andere kant van de beschermende stadsmuren is geen soelaas meer te vinden, alleen rampspoed en de dood, die zich in allerlei vormen presenteert. Middels het beproefde twinstick shooter concept is het aan de speler om de dodelijke wereld van zich af te houden, waarbij de toevoeging van alchemie ervoor moet zorgen dat de immer evoluerende vijand bestreden kan worden.
Ergens is dit hele verhaal lekker recht door zee. Weinig opsmuk en geen ingewikkeld plot om je druk om te maken. Sterker nog, het is dat de ontwikkelaar het me heeft uitgelegd want tijdens het spelen van de pre-release beta van REMEDIUM wordt het plot amper aan je uitgelegd. Maar goed, who cares? Als men maar uitlegt hoe alles werkt en wat je in de gaten moet houden. Dat doet REMEDIUM dan wel weer goed. Middels een beknopte tutorial legt men uit hoe je schiet, hoe je granaten mikt, hoe je kan dashen en hoe alchemie de deuren opent tot het creëren van elemental ammo en bijkomende dash perks. Zoek gewoon een crafting table en splice daar heerlijk je geplunderde grondstoffen tot brandbommen, elektrische projectielen en zuuraanvallen. Een kind kan de was doen.
Maar net als elk kind dat zichzelf wast, word je ook om de haverklap ziek. In REMEDIUM hebben we het dan niet over een chronische snotneus of de waterpokken. Nee, allerhande kwalen weten je lichaam te verzwakken en specifieke stats te beïnvloeden en zelfs een verder uiteenlopend arsenaal aan schietijzers kan daar weinig tegen doen. Tijdens je queeste is het dan ook noodzakelijk om recepten te vinden die je kwalen onderdrukken, waarbij kwik als in-game valuta dient om deze remedies te kunnen benutten, zij het tijdelijk. Een dagje ziektewet en lekker even uitzweten zit er dus niet in voor onze held. Wie dus louter tijd spendeert aan vijanden neermaaien en exploreren naar remedies als futiel beziet, beschikt al snel over meer ziektes dan een gemiddelde zwerfkat en dan ben je al snel de klos.
Je snapt het dus al, de tijd tikt en efficiënt omgaan met die tijd is dan ook een pré. Aanklooien is een no-no in REMEDIUM en schieten op alles wat zich ook maar enigszins verdacht gedraagt, is een must. Nu is het differentiëren van alles wat zich verdacht gedraagt en alles wat zich niet verdacht gedraagt makkelijk zat, want alles gedraagt zich verdacht. Het ingedrukt houden van je trekker (of linker muisknop) is dus zo goed als standaard praktijk, iets wat gewoon kan gezien je standaard ammo oneindig is. Met elemental ammo moet je overigens wel wat spaarzamer zijn. Dat je reguliere ammo oneindig is, dat is overigens mooi meegenomen gezien accuratesse niet REMEDIUMs sterkste punt is. Zowel met een controller als met de muis/toetsenbord combinatie bleek het gericht schieten op vijanden een grotere uitdaging dan wenselijk is, gezien je schoten niet altijd lijken te landen waar je ze richt. De game heeft inmiddels al diverse updates and patches gehad die het wel ietsjes beter maken - dus de dev is er zeker mee bezig - maar er is nog een weg te gaan.
En dat is best ruk, vooral wanneer REMEDIUM besluit om een hele horde aan creaturen op je af te sturen, wat veelvuldig gebeurt. Op zulke momenten dwingt de game je bijna om je zo snel mogelijk terug te trekken, je verloren armor (of in het ergste geval, health) weer aan te vullen en methodisch de horde uit te dunnen. Ook hier kan de besturing weer voor onnodige frustratie zorgen, vooral wanneer je uit het oogpunt van maximale accuratesse besluit om met muis en toetsenbord te spelen. Het besturen van je protagonist is in dat geval namelijk verre van plezierig en de WASD toetsen zullen het bij velen dan ook gaan verliezen van analoge sticks, zelfs wanneer dit ten nadele van de trefzekerheid gaat. Eén voordeel: de variatie in vijanden is bijzonder laag en van de stage bosses is er ook maar één variant. Alleen de elemental attacks zorgen voor variatie. Je hoeft dus niet heel lang te onderzoeken wat voor aanvalspatroon ze hanteren. Noem het een geluk bij een ongeluk.
Helaas houdt het daar nog niet op wat REMEDIUMs kwalen betreft. Ook hier moet ik weer benadrukken dat we met een Early Access game van doen hebben en dat we niet kunnen verwachten dat alles als een tierelier draait, maar ook REMEDIUM heeft helaas wel te lijden onder bugs en glitches die de pret wel kunnen drukken. Dat ik mezelf in het menu moet 'unstucken' - wat eigenlijk gewoon respawnen op een checkpoint betekent - omdat ik door de controls ergens in ben gelazerd waar ik niet meer uitkom, dat is één ding. Maar wanneer ik om de haverklap een crafting table niet kan gebruiken en mijn vrijgespeelde upgrades voor mijn knalijzers dus niet kan uitrusten, dan kan dat best gaan frustreren. Ook lijkt REMEDIUM nog wat last te hebben van stabiliteitsissues wanneer een lift in werking wordt gezet, waar men qua animaties ook nog het een en ander moet oppoetsen.
Ten slotte kan ik ook niet onder het einde uit, welke zich zo verschrikkelijk vroeg en abrupt aandeed dat ik mezelf afvroeg of ik een review beta aan het spelen was, of een reguliere demo. Wie zich louter focust op de gegeven doelstelling kan na ruim een uur alweer aftaaien. Even hoopte ik dat ik gewoon ergens een fout had gemaakt en dat het gewoon een YOU'RE DEAD scenario zonder bevestigende boodschap was, maar na drie extra pogingen om een ander resultaat te boeken daalde de realisatie toch in dat het gewoon klaar was. Een cutscene als cliffhanger had in ieder geval niet misstaan, maar daar doet REMEDIUM sowieso niet aan. Een uur aan gameplay welke waarschijnlijk ook nog eens zo lang was omdat ik meerdere keren moest respawnen, dat is wel een bittere pil.
REMEDIUM - of zoals de ontwikkelaar het zelf noemt: DOOM meets Diablo - hoopt de remedie te zijn tegen een eventuele twinstick shooter itch die zich wellicht bij sommigen voordoet, maar net als elk medicijn bestaat de kans op bijwerkingen. In het geval van Sobaka Studio's project zijn die bijwerkingen helaas wel van dusdanige aard dat het tricky is om REMEDIUM aan patienten voor te schrijven. Lastige WASD-controls, een ogenschijnlijk gebrek aan accuratesse en bugs/glitches kunnen niet verhullen dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Hopelijk is REMEDIUM op de korte termijn ook wat langer werkzaam dan het nu is, want met de huidige speelduur lijkt REMEDIUM wel erg snel uitgewerkt. Omdat het een Early Access game met best wat potentie betreft, geef ik het nog het voordeel van de twijfel, maar Sobaka moet wel hard aan de formule gaan werken om de huidige score te behouden of verbeteren.
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Sobaka Studio
Uitgever:
ESDigital Games
Release:
14 september 2023
Reviewscore:
Platforms: