Review: RIDGE RACER Unbounded PlayStation 3

Geplaatst: 2 april 2012 17:30

Na al een Gespeeld en ook een preview te hebben geschreven, mocht ik afgelopen week aan de slag met de volledige game van RIDGE RACER Unbounded. De game is door een andere ontwikkelstudio gemaakt dan de vorige delen, namelijk door Bugbear Entertainment. Deze studio is onder andere bekend van FlatOut. Hebben ze van deze RIDGE RACER iets weten te maken?

Verhaaltje

Het verhaal van RIDGE RACER Unbounded wordt eigenlijk alleen in het introfilmpje verteld. Het is de bedoeling om met The Unbounded Shatter Bay te domineren. Dit doe je door verschillende events te winnen in meerdere districten.
Voor de rest moet je het verhaal zelf bedenken. Na afloop van de races zul je geen cutscènes of wat dan ook krijgen over wat er nou aan de hand is. Ik had vooral vraagtekens bij je eigen gang, want die kom je helemaal niet tegen. Je legt elke race namelijk in je eentje af tegen een aantal tegenstanders.

Driften FTW!

RIDGE RACER staat vooral bekend om het driften, wat ook in deze game van groot belang is. Door te driften krijg je namelijk punten, die je weer boost geven. Het driften in dit deel is wel een stuk pittiger geworden. Zo knalde ik vaak tegen de muren aan of slipte ik helemaal door. Als je het eenmaal onder de knie hebt, ziet het er wel erg spectaculair uit.

Explosief

De game ziet er erg vet uit! Bijna alles wat kleiner is dan je auto kan je kapot beuken: muren, pilaren, auto's enzovoort. Met je boost kan je door bepaalde gebouwen heen scheuren als afsnijroute. Je kan je boost ook gebruiken om de andere racers uit te schakelen of om gewoon wat extra snelheid te krijgen. Door al die explosies voelt de game niet echt aan als een RIDGE RACER-game. Ik vind dit echter helemaal niet erg!

City Creator

RIDGE RACER Unbounded focust zichzelf vooral op de City Creator-modus, waarin je je eigen banen kan maken. Dit onderdeel is verdeeld over een Basic en een Advanced Editor. In de Basic Editor maak je met gemak binnen een minuut een baan. Plaats wat blokken op een grid en je hebt al nette baan. Maar om echt vette dingen te maken, zal je toch echt in de Advanced Editor moeten duiken. Hier kan je helemaal losgaan met ramps, loopings, halfpipes en nog veel meer!

Wanneer je een hele vette baan hebt gemaakt, wil je die natuurlijk delen met anderen. En daar gaat het mis. Als je je baan online wilt plaatsen, kan je deze namelijk bijna niet karakteriseren. Je kan je baan een naam geven en een standaard embleempje, maar daar houdt het dan bij op. Ik had graag willen zien dat je een screenshot van je baan kon maken en ook nog een beschrijving kon toevoegen, zodat iedereen gelijk ziet wat voor een baan het is. Daarnaast is er helemaal geen ratingsysteem te bekennen, wat me wel werd beloofd op de gamescom. Hierdoor wordt het dus ook lastig om zelf een vette baan te vinden om te spelen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

RIDGE RACER Unbounded is een hele vette arcade-racer geworden. Grafisch ziet het er goed uit en vooral de explosies en crashes zijn erg spectaculair. Het verhaal moet je echter achterwege laten, want dat stelt helemaal niks voor. Met de City Creator is het een eitje om een simpele baan te maken. Voor de gevorderde gebruiker zal er nog genoeg uitdaging zijn om met de Advanced Editor een heel gruwelijke baan te maken met loopings en jumps. Wat dan wel weer jammer is, is dat deze diamantjes heel moeilijk te vinden zijn tussen al die andere banen. Al met al is RIDGE RACER Unbounded een zeer vermakelijke game.

• Ziet er spectaculair uit
  • Alles kan kapot!
  • Makkelijk een baan maken