Review: Rogue Legacy 2 - De opvolger der opvolgers Pc

Eenieder die Rogue Legacy heeft gespeeld, weet dat het een van de beste indie roguelike platformers is. Nu is er een vervolg op die game uitgekomen, die nog beter en nog uitgebreider belooft te zijn. Rogue Legacy 2 heeft geruime tijd in Early Access doorgebracht en is nu eindelijk uit. In die tijd is de game flink uitgebreid en werd er veel naar feedback van fans geluisterd. Weet Cellar Door Games de verwachtingen voor Rogue Legacy 2 uiteindelijk waar te maken?

Doe het voor je kinderen

De gimmick van Rogue Legacy was dat het een roguelite was waarbij elk nieuw personage het nageslacht van het vorige personage was. Zo krijg je elke run een beter en sterker personage, waardoor je elke keer weer een stukje verder kunt komen. In Rogue Legacy 2 is dat ook weer het geval. Elke keer als je dood gaat in een run, krijg je de keuze uit drie verschillende kinderen als opvolger. Elke opvolger heeft bepaalde statistieken, speciale vaardigheden en een of meerdere karaktertrekken. Deze karaktertrekken kunnen van invloed zijn op je gameplay. Zo zorgen sommige karaktertrekken er voor dat je bijvoorbeeld meer goud ontvangt, maar kunnen er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je scherm in een sepia Instagramfilter gehuld wordt of dat je vijanden niet zichtbaar zijn, maar je alleen hun silhouet ziet. Vaak zijn de negatieve karaktertrekken wel vervelend, maar weegt dat niet op tegen het extra goud dat je verdient.

Dat goud speelt namelijk een belangrijke rol in Rogue Legacy 2. Met het goud dat je tijdens een run verdient, kun je namelijk je eigen kasteel verder uitbreiden. Dit is een soort Skill Tree waarmee je permanente verbeteringen kunt vrijspelen. Zie het als een soort erfenis die je aan je kinderen nalaat. Deze permanente verbeteringen komen in de vorm van meer HP die elk volgende personage krijgt, maar bijvoorbeeld ook het vrijspelen van nieuwe Classes of het vrijspelen van de smidse die wapens en uitrusting voor je personages kan maken om ze nog sterker te maken. In Rogue Legacy 2 is het dus helemaal niet erg om dood te gaan, want dat zul je ontzettend vaak doen, maar is het meer een manier om een sterke bloedlijn op te bouwen en je voor te bereiden op die ene nakomeling waar je de game mee uit gaat spelen. Dat maakt het spelen van Rogue Legacy 2 ook zo leuk. Het grinden voelt niet als grinden, maar meer als een investering in de toekomst van je personages. Daarnaast loont het meer om de boel te verkennen en op zoek te gaan naar schatkisten, dan rauw te grinden voor XP.

Rogue Legacy 2 review

Rogue Metroidvania Legacy

Rogue Legacy 2 kent een verhaal. Dat verhaal wordt verteld door middel van dagboeken die je her en der in verschillende levels tegen kunt komen. De dagboeken vertellen meer over de verschillende eindbazen en het koninkrijk waar de game zich afspeelt. Dat koninkrijk bestaat namelijk uit zes verschillende gedeelten, die elk hun eigen thema hebben. Dit thema uit zich in hoe de levels eruitzien, maar ook welke vijanden er te vinden zijn en welke speciale vaardigheid je nodig hebt om verder te kunnen komen in dat gebied. In elk gebied kun je namelijk een Heirloom verzamelen. Dit is een speciaal voorwerp dat je alleen kunt krijgen als je de speciale kamer hebt gevonden. In elke run is dat weer op een andere plek, daar de verschillende kamers in elk gebied procedureel gegenereerd worden. Heb je eenmaal de juiste kamer gevonden, dan moet je een uitdaging voltooien om de Heirloom te mogen ontvangen. De Heirloom geeft al je volgende nakomelingen een speciale nieuwe vaardigheid. Dit is bijvoorbeeld een Double Jump of een Air Dash. Hierdoor krijgt Rogue Legacy een soort Metroidvania-stijl gameplay.

In elke run kun je, naast de Heirlooms die je aankomende runs makkelijker moeten maken, ook voorwerpen vinden die je huidige run moeten vergemakkelijken. Sommige kamers bevatten namelijk Relics. Deze Relics kosten een deel van je Resolve om te kunnen gebruiken, maar hebben wel een bepaald effect dat je enorm kan helpen tijdens je run. Als je geluk hebt, kom je verschillende Relics tegen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je, wanneer je Resolve onder de 100% komt, je maximale HP wordt verminderd. Het is dus goed opletten en afwegen of een Relic de moeite waard is. Ook kun je soms nieuwe wapens vinden die je speelstijl drastisch veranderen. Elke run in Rogue Legacy 2 is dus steeds weer anders en elke run, hoe kort ook, is weer nuttig voor de komende runs. Hierdoor heeft de game een heel hoog nog-een-keertje-dan-gehalte en zit je voor je het weet tot in de late uurtjes door te spelen.

Rogue Legacy 2 review1

Hakken, slaan en schieten

In Rogue Legacy 2 draait het dus voornamelijk om het verkennen, maar dat is natuurlijk niet zonder gevaren. In het koninkrijk kom je verschillende soorten vijanden tegen en combat is dus een essentieel onderdeel van de gameplay. In Rogue Legacy 2 kun je kiezen uit verschillende Classes die je kunt spelen, die elk hun eigen speelstijl hebben en ten opzichte van elkaar ook uniek aanvoelen. Zo begin je met de Knight, die een zwaard gebruikt om aan te vallen, maar kun je bijvoorbeeld ook de Barbarian, Ranger, Mage, Bard, Chef, Valkyrie en nog veel meer Classes vrijspelen. De ene class is sneller of sterker dan de andere, maar andere classes hebben bijvoorbeeld weer meer HP. Zo is er voor iedere soort speler een Class te vinden die bij zijn of haar speelstijl past. Hierdoor heeft de game wel een redelijk hoge leercurve. Doordat je zo veel verschillende Classes hebt die je pas vrij kunt spelen wanneer je al heel wat rondjes erop hebt zitten, moet je best wel vaak weer een nieuwe Class leren spelen om zo uiteindelijk de Class te vinden die het beste bij je past. Ook zijn er enorm veel verschillende Spells en Relics, waardoor je best wel een tijdje bezig bent om alles te leren en de meest optimale Build zien te vinden.

Wat combat betreft, is de combat in Rogue Legacy 2 erg vloeiend en uitgebreid. Zo heeft elk personage een aanval die, afhankelijk van zijn of haar Class, een melee-aanval is, of juist eentje op afstand. Daarnaast heeft elk personage een Talent, die wordt bepaald door zijn Class. Zo heeft de Knight een schild waarmee hij een deel van de inkomende schade kan blokkeren, maar heeft de Chef een kookpot waarmee hij soep kan maken die HP herstelt. Ook krijgt elk personage een Spell mee, die willekeurig wordt gekozen. Elk personage heeft dus meerdere verschillende middelen om zijn vijanden te lijf te gaan. Daarnaast heb je ook veel mobiliteit. Aanvankelijk heb je een Jump, een Dash en een Spin Kick om door de levels heen te navigeren, maar als je de juiste Heirlooms verzamelt, krijg je later nog meer mogelijkheden voor mobiliteit. De actie in Rogue Legacy 2 is dus snel en voelt vloeiend aan. Nooit heb ik het idee gehad dat ik door een vijandelijk projectiel geraakt werd doordat de game niet goed reageerde op mijn inputs. Ook het richten van projectielen en het stoppen van animaties gaat erg soepel en dat is iets dat cruciaal is bij een platformer die op zijn tijd vrij hectisch kan worden.

Rogue Legacy 2 review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Rogue Legacy 2 is een waardige opvolger van de bekende indie-hit Rogue Legacy. Doordat je met elke run investeert in je volgende personges, voelt het grinden en steeds opnieuw beginnen niet aan als een karwei, maar als een nuttige investering in je uiteindelijke personage waarmee je de game uit gaat spelen. De game is met zes verschillende werelden erg uitgebreid en kent daarnaast een uitgebreid scala aan unieke Classes, wapens, Relics en Spells. Dit zorgt er enerzijds voor dat je niet snel uitgespeeld raakt, maar het kan daarnaast ook vrij overweldigend aanvoelen, gezien je zo veel te leren hebt in deze game. Dat kan de pret echter niet drukken, want verder voelt de besturing erg soepel aan en reageert je personage goed op alle inputs. Rogue Legacy 2 is dus zeker een game waar je tot in de late uurtjes zoet mee zult zijn. Een game die draait om opvolgers had geen betere opvolger kunnen krijgen.

• Uitgebreid
  • Heeft een verhaal
  • Hoog nog-een-keertje-dan-gehalte
  • Metroidvania-stijl
  • Roguelite in de vorm van nakomelingen
  • Fijne besturing
  • Hoge leercurve
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Rogue Legacy 2

-

Cellar Door Games