Nieuws
Gesloten bèta nieuwe RollerCoaster start vrijdag
26 oktober 2015Gamers die de game RollerCoaster Tycoon World hebben gepre-orderd, kunnen dit weekend alvast profiteren van een leuke pre-order bonus. Aanstaande...
Een groot deel van mijn jeugd bestond uit het bouwen van de meest misselijkmakende achtbanen. Elke achtbaan moest hoger, sneller, en extremer. De pretparken propte ik vol attracties, winkels, en eettenten. Alle edities en bijbehorende uitbreidingen uit de franchise heb ik gevolgd, al verloor ik langzamerhand mijn enthousiasme. Uiteindelijk waren alle edities hetzelfde en veel vernieuwing vond er niet plaats. Een adempauze van ruim tien jaar was op zijn plek. Uiteindelijk kwam uitgever, Atari met Rollercoaster Tycoon World. Ik geef toe, het kind in mij raakte opgetogen. We kunnen weer even de tijdmachine instappen, maar of het een waardige opvolger is
In mei dook ik Rollercoaster Tycoon World al eens in. De titel was destijds als early acces al beschikbaar. Nu heb ik bij voorbaat al een hekel aan het concept 'early acces'. Natuurlijk kies je er zelf voor om een titel voor de officiële release aan te schaffen, maar het risico vind ik het niet waard. Je weet niet wat je uiteindelijk krijgt. Met een beetje geluk wordt er naar alle feedback geluisterd, maar in het ergste geval krijg je een gedrocht als resultaat. Rollercoaster Tycoon World is geen gedrocht, maar verdiend absoluut geen schoonheidsprijs.
Het hoofdmenu heeft een flinke oppoetsbeurt gekregen en voldoet aan alle trends. Het ontwerp is minimalistisch en plat. Daarnaast is het hoofdmenu uit tegels opgebouwd. Als je voor de verhaallijn kiest, krijg je een slingerende tijdlijn met hoofdmissies welke je lineair speelt en ontgrendelt. Het ziet er allemaal vrij strak uit. Eigenlijk was ik gewoon onder de indruk. Nu hoopte ik dat de game in zijn geheel zoén mooie oppoetsbeurt had gekregen, maar natuurlijk werd ik teleurgesteld; het was alsof ik naar de allereerste Rollercoaster Tycoon keek. De graphics en animaties zijn erg achterhaald. Nog even en je kunt de pixels tellen.
Je kunt in Rollercoaster Tycoon World kiezen voor de verhaallijn of de zandbank. Netjes zoals ik ben, ben ik direct aan de verhaallijn begonnen. Ik heb nu eenmaal (zij)missies nodig om van een game te kunnen genieten. De verhaallijn - bij gebrek aan een beter woord - is opgebouwd uit hoofdmissies en themagebieden. Je begint in het beboste themagebied en werkt lineair de missies af. Wanneer je alle tien de missies succesvol hebt afgerond, ontgrendel je het volgende themagebied. In totaal zijn er drie themagebieden met elk tien hoofdmissies. Op zich genoeg te doen, maar het eerste themagebied is in feite een uitgerekte tutorial. Je legt een straatje aan, bouwt een winkel, en klaar! Je hebt de volgende hoofdmissie ontgrendelt.
Binnen een mum van tijd heb je het eerste themagebied vrijgespeeld. Wellicht is dit niet de bedoeling van de opzet. Je kunt namelijk ook zijmissies voltooien, maar de mogelijkheden zijn gelimiteerd. Het opdelen van alle mogelijkheden (straten aanleggen, attracties bouwen, sfeer verzorgen, achtbanen bouwen, land bewerken, decoratieve gebouwen in elkaar knutselen, en meer) begrijp ik, maar Atari stelt je geduld erg op de proef. Als de game tussendoor ook nog eens tweemaal crasht, zit je grommend en snuivend voor je laptop of computer. Vanzelfsprekend kun je ook geen enkele hoofdmissie (of tutorial) overslaan waardoor je zuchtend en steunend het eerste themagebied afwerkt.
Daarnaast kan het ook gebeuren dat je een van de doelen al bereikt hebt. Aangezien Rollercoaster Tycoon World je door de tutorial heen loodst, komt elk aspect aan bod. Maar soms wil je even je eigen ding doen. Je besluit alvast een winkeltje te bouwen of schoonmakers in te huren. Prima, totdat je volgens de tutorial een winkeltje moet bouwen of schoonmakers moet inhuren. Wil je even je gebouw verwijderen en er een nieuwe neerzetten? Anders kun je dus niet verder met de tutorial en dus de game. Waardeloos. Tegelijkertijd is het ook prima om een winkel in een uithoek van je park te zetten. Dat telt dan weer wel.
Bij Rollercoaster Tycoon World draait het om het bouwen van achtbanen. Ja echt, ik verzin het niet. Helaas heb je voor het bouwen van achtbanen de tutorial nodig. Het steekt allemaal anders in elkaar. In eerste instantie is het even wennen. Je deelt je achtbanen in meerdere stukken op welke je achteraf kan aanpassen. Als een hoek te scherp of een daling te diep is, krijg je een melding. Echter krijg je geen melding wanneer je alles te dicht op elkaar bouwt waardoor het karretje volop tegen een steunpilaar ramt. Van tevoren je creatie testen, is erg aan te raden. Tenzij je benieuwd bent hoe je bezoekers met zoén ongeval omgaan.
Achtbanen bouwen blijft het leukste aspect van de game. Hoewel ik niet zonder missies of doel een game spelen kan, ben ik toch even gaan graven in de zandbak. Wanneer je de interface onder de knie hebt, bouw je moeiteloos monsterlijke achtbanen. Na een testronde krijg je een rapport waarin staat hoe extreem, snel, en wat nog meer de achtbaan is. Een mooie manier om de grenzen op te zoeken, alleen raakte ik er zelf misselijk van. Zoals vanouds kun je plaatsnemen in het karretje en de achtbaan afleggen. Snel is echt snel. Ik had al medelijden met de bezoekers. Zij moeten er ook nog eens een flink bedrag voor neerleggen.
Er zijn aardig wat attracties en achtbanen beschikbaar. Daarnaast bevat de game tal van decoratieve elementen om je pretpark om te toveren tot een oerwoud, verlaten woestijn of buitenaardse planeet. Hoe verder je in de game komt, des te meer attracties er beschikbaar zijn. Echter dien je sommige attracties aan te schaffen middels in-game credit. Ook hier krijg ik jeuk van. Dankzij de Social Hub ben je nog even zoet. Je kunt er pretparken en achtbanen van anderen bekijken en downloaden, maar je kunt ook je eigen creaties tentoonstellen. Maar helaas voelt Rollercoaster Tycoon World uiteindelijk leeg aan.
Voor mijn gevoel is Rollercoaster Tycoon World met veel haast op de markt gebracht. Er zit van alles in, maar niets werkt volledig naar behoren. Tijdens het bouwen kun je objecten niet verwijderen, want hiervoor heb je een aparte tool nodig. Je moet constant schakelen tussen allerlei tools om iets simpels voor elkaar te krijgen. Er komen beroemde mensen met volgers, maar sommigen zijn zo kieskeurig dat je ze nooit tevreden kunt stellen. Met andere woorden, er is van alles gaande in Rollercoaster Tycoon World, maar niets is fatsoenlijk uitgedacht of uitgewerkt.
Hoewel Rollercoaster Tycoon World sinds de early acces redelijk opgepoetst is, blijft het een teleurstelling. Op grafisch gebied is de game achterhaald. Ik verwacht niet elk individueel grassprietje te zien, maar dit is het andere uiterste. Zeker als je uitzoomt, lijken de bezoekers te veranderen in wandelende pixels. Daarnaast barst de game van de bugs en andere oneffenheden. Eerlijk gezegd, Rollercoaster Tycoon World lijkt zich nog in een testfase te bevinden. De titel leunt erg op de Social Hub voor content. Gelukkig verloopt het bouwen van achtbanen vrij soepel, mits je eenmaal gewend bent aan de interface en als de game tijdens het bouwen niet crasht. Wellicht komen er omvangrijke updates in de toekomst, maar tot die tijd is Rollercoaster Tycoon World geen aanrader. Planet Coaster dan maar?
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Nvizzio Creations
Uitgever:
Atari
Release:
31 maart 2016
Reviewscore:
Platforms: