Review: Romancing SaGa - Minstrel Song - Remastered - Doet veel goed PlayStation 5

Fans van Square Enix en JRPG’s kunnen de laatste tijd in hun handen knijpen vanwege alle remasters en remakes. Zo zijn recentelijk Tactics Ogre: Reborn en Crisis Core: Final Fantasy Reunion (lees de review hier) uitgekomen. Dit zijn beide redelijk traditionele JRPG’s, maar er zijn ook andere JRPG’s die het heel anders aanpakken met meerdere protagonisten die ieder een eigen verhaal hebben dat je zelf kunt invullen. Ook kun je niet op de traditionele manier levelen en wordt grinden afgestraft. De eerste game die dit introduceerde was Romancing SaGa. Dit is een JRPG die oorspronkelijk in 1992 voor de Super Famicom (SNES) uitkwam en nooit buiten Japan is uitgebracht. In 2005 kreeg de game een remake voor de PlayStation 2 (Romancing SaGa: Minstrel Song) en werd deze naast Japan ook in Amerika uitgebracht. Deze game is opnieuw geremastered voor de huidige generatie en nu ook in Europa beschikbaar. In mijn review van Romancing SaGa - Minstrel Song - Remastered kun je lezen of het doorbreken van tradities voor een leuke JRPG heeft gezorgd.

Acht avonturiers, acht unieke verhalen

Je begint je avontuur of één van de acht avonturen met het kiezen van je protagonist. Je hebt een ruime keuze uit een gemêleerde groep. Ze hebben allen hun eigen stats en beginnen op een andere plaats in Mardias. Zo kun je kiezen voor: Jamil de dief die Estamir onveilig maakt, Aisha de nomade uit de Steppes of Galessa, Albert begint in Isthmus Castle het kasteel van zijn ouders, Gray is de avonturier die in Jelton begint, Claudia de ranger is de beschermer van het Mazewood, Sif de barbaar uit Gato verdedigt het dorp met haar leven, Barbara de danseres en zangeres bezoekt alle delen van Mardias om op te treden en Hawke is de kapitein van de Lady Luck en hij is als ethische piraat aardig populair. Ieder personage heeft een eigen intro te doorspelen, voordat je de wereld kunt gaan verkennen. Dit verschilt enorm van elkaar, want Alberts ouders worden door monsters belaagd en hij probeert snel hulp te zoeken bij bondgenoten. Gray begint daarentegen zijn avontuur rustig in Jelton waar hij erachter komt dat speciale eieren een mooie prijs opleveren en dat lijkt hem een goed plan om wat geld te verdienen.

Als je de wereld eenmaal gaat verkennen, komt ieder personage The Minstrel tegen in de taverne. Hij vertelt je over een legende die uiteindelijk de main quest zal worden en die elk personage zal moeten doen om de game uit te spelen. De legende is als volgt: The Evil God Saruin, zijn broer Death en zijn zuster Schirach namen het duizend jaar geleden op tegen de andere goden en hun kinderen. De godin Elore creëerde de Fatestones die ze aan de held Mirsa gaf om de wereld te redden. Hij verzegelde het kwaad met de Fatestones die hierdoor over de wereld verspreid werden, maar hij verloor wel zijn leven. Het kwaad begint langzaam weer terug te komen en jij moet de Fatestones zoeken om Saruin uiteindelijk te verslaan. Verder wordt er niks verteld en moet je zelf op onderzoek uit gaan om meer informatie te vinden. Het Free-form Scenario-systeem laat je zelf bepalen hoe je het avontuur wilt aanpakken en vervolgen. Hierdoor is elke playthrough uniek, tenminste als je niet steeds hetzelfde pad bewandelt, maar experimenteert. Je moet wel van een uitdaging houden en niet verwachten dat je hand wordt vastgehouden.

Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered

Hoe ga je Saruin tegenhouden?

Om een kans te maken tegen Saruin en te overleven in het harde Mardias zal je sterker moeten worden, nieuwe skills moeten leren, je team moeten uitbreiden en natuurlijk de wereld verkennen. Je kunt het team uitbreiden door in de taverne met verschillende personen te praten waarbij sommige zich vrijwillig aanbieden om te helpen. Soms moet je eerst sterk genoeg zijn of aan een andere voorwaarde voldoen, voordat ze je team komen versterken. Je kunt alle hulp gebruiken dus als iemand zich aanbiedt, is verstandig om dit te accepteren. Het is namelijk altijd mogelijk om teamgenoten uit het team te verwijderen bij The Minstrel. Door de wereld te verkennen en side quests te doen kun je sterker worden, maar elk personage kan maar naar een beperkt aantal plaatsen in Mardias reizen en hierdoor is het belangrijk om nieuwe personages te vinden die dit kunnen uitbreiden. Ook kun je niet alle side quests doen, omdat sommige mensen nog geen vertrouwen in je hebben vanwege je gebrek aan ervaring of omdat je de persoon in kwestie niet met het juiste personage aanspreekt. Tevens zijn sommige quests aan tijd gebonden en kunnen ze verdwijnen naarmate je vordert in het verhaal. Dat kan wel eens problemen opleveren, want je krijgt alleen een omschrijving van de quest, je moet zelf naar hints zoeken en is er geen pinpoint te bekennen. Soms weet je dus bij god niet wat je moet doen, maar het uitzoeken hiervan is een deel van de uitdaging.

Niet alleen dit wijkt af van de traditionele JRPG’s, want het levelen van de personages wordt op een heel andere manier uitgevoerd. Je verdient namelijk geen experience, maar wordt beloond voor het gebruiken van bepaalde technieken en hierdoor kunnen bepaalde stats verbeteren na een gevecht. Je kunt verschillende wapens, Martial Arts en Magic gebruiken. In de Mentorship Halls kun je je Proficiency voor de verschillende klassen verhogen waardoor je toegang tot nieuwe skills, wapens of magic krijgt. Dit kun je doen met de verkregen Jewels die vijanden na de gevechten droppen. Nieuwe skills leer je door hetzelfde wapen meerdere keren te gebruiken. Dit zijn de Glimmer Effects en daarnaast heb je Combo Effects die kunnen verschijnen als ieder personage dezelfde vijand aanvalt. Beide effecten zijn geheel willekeurig, want tijdens het ene gevecht leer je soms drie nieuwe technieken en op andere momenten heb je na vijf gevechten nog niks nieuws geleerd. Het is dan ook aan te raden om te saven na het vrijspelen van een techniek, zodat je deze niet meer kwijtraat. Je weet immers niet wanneer hij opnieuw tevoorschijn komt. In de winkels kun je natuurlijk items en uitrusting aanschaffen en elke keer als je dat doet, verhoog je je level (Your Clout) bij één van de drie grote winkelketens die Mardias rijk is (Crystal Cartel, Draconian Merchants en Maritime Imports). Hierdoor krijg je toegang tot nieuwe items en uitrusting. Ook kun je bij de Blacksmith nieuwe uitrusting kopen en je wapens temperen. Al heeft dit wel tot gevolg dat je de BP-punten niet meer in de Inn kunt herstellen. Tevens kun je bij de Martial Arts Shop je huidige vechtstijl veranderen en bij de Apothecary kun je nieuwe medicijnen kopen en laten ontwikkelen.

Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered1

Ouderwets uitdagend en toch vernieuwend

De gevechten zijn wel traditioneel en bestaan uit de bekende Active Time Battles die we uit de JRPG’s kennen en daar moet je wel van houden. Voor mij heeft het iets nostalgisch en ik vond het zeker niet vervelend om een JRPG met dit oude systeem te spelen. Zo is je je positie in het veld bepalend voor welke wapens je kunt gebruiken, hoeveel schade je aanricht en hoe sterk je verdediging is. Daarnaast moet je tijdens de gevechten letten op je LP (Life Points), de BP (Battle Points) en de DP (Durablity Points). Als een personage al zijn hp verliest, verliest hij of zij ook een LP-punt. En elke keer als je in deze staat geraakt wordt, verlies je weer een LP-punt. Als een personage al zijn LP-punten verliest, verlies je dit personage en als dit bij het hoofdpersonage gebeurt, is het game over. De BP-punten verdien je door te vechten en hierdoor worden sommige skills toegankelijk. Je kunt dus niet de hele tijd dezelfde speciale techniek gebruiken, want je moet de BP-punten weer opbouwen. De wapens hebben ook zogenaamde DP-punten die aangeven of je wapen bijna versleten is en daardoor zijn effectiviteit verliest. LP en DP zijn alleen bij een Inn te herstellen en hier moet je zeker rekening mee houden als je niet voor onverwachte verrassingen wilt komen te staan.

De vijanden zijn uitdagend en je kunt in principe bij elk gevecht het loodje leggen door een onverwachte aanval. Je kunt overal saven en daar is ook een reden voor, want gewone vijanden kunnen weleens met een nieuwe aanval komen en je opeens verslaan. Het is dus ook aan te raden om na elke belangrijke actie en gevecht je game te saven. Als je verliest, is het namelijk game over en kun je vanaf je laatste save weer opnieuw beginnen. En hoe goed je je ook voorbereidt, je komt al snel vijanden tegen die onverwacht sterk zijn en je zullen decimeren. Na het halen van een event of na het winnen van veel gevechten, stijgt je Battle Rank. Dat klinkt goed, maar je vijanden levelen ook met je mee en hierdoor kunnen bekende vijanden je opeens verrassen met een nieuwe (dodelijke) aanval. Het is daarom af te raden om te grinden en hierdoor is het soms schipperen tussen het met je bestaande skils oplossen of nieuwe skills zien te leren zonder je BR teveel te verhogen, want dat levert nog sterkere vijanden op. De eindbazen zorgen helemaal voor een uitdaging en zullen af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen. Toch voelt het goed als je hen eenmaal hebt uitgeschakeld na de verschillende pogingen.

Romancing SaGa  Minstrel Song

De geremasterde remake biedt veel

Romancing Saga - Minstrel Song – Remastered ziet er goed uit, maar de game heeft wel heeft een unieke grafische stijl en is zeker niet voor iedereen aantrekkelijk. Zelf moest ik ook even wennen aan de grafische stijl die een beetje chibi-achtig is en soms geschetst lijkt, maar ik begin het steeds meer te waarderen. Toch zou ik bij een remake van Romancing Saga 2 of 3 toch voor een strakkere en serieuzere stijl kiezen. De muziek die wordt afgespeeld tijdens de scenes is prachtig en prettig om naar te luisteren. Kenji Ito heeft weer prachtig werk afgeleverd. De remaster brengt naast betere graphics en nieuwe muziek ook nog een paar nieuwe voordelen zoals vijf extra speelbare personages. Zo kun je nu met Aldora spelen en krijgt ze eigen aflevering. Ook is het is mogelijk dat Schiele je vergezelt tijdens je avontuur en zijn Marina, Monica en Flammar te rekruteren. Je kunt ze ook wel gebruiken, want er zijn dertien nieuwe en verbeterde eindbazen (met nieuwe soundtrack). Ook kun je de tijd versnellen waardoor je veel sneller loopt en sneller kunt vechten. Dat houdt de vaart erin en dat is prettig, omdat je toch aardig vaak aan het rondlopen en vechten bent. Gelukkig word je enigszins geholpen door nieuwe toegevoegde klassen, de nieuwe mini-maps, de aangepaste UI en menu’s voor een makkelijkere toegang en de New Game+ optie waarin je je status kunt meenemen naar het begin van een nieuwe playthrough.

Wat ik wel vond tegenvallen, is het ontbreken van een camera die je kunt draaien, zodat je meer van het veld kunt zien. De camera draait wel iets mee als je een hoek omgaat, maar je kunt hier zelf niks aan veranderen. Aangezien de meeste spelers hieraan gewend zijn en Square Enix dit wel vaker aan remakes of remasters toevoegt, vind ik het een gemis. Misschien wilden ze gewoon trouw aan het origineel blijven of loop je hierdoor eerder tegen een vijand aan om het spannend te houden, maar dat hoeft in zo’n uitdagende game echt niet. Het andere punt dat echt teleurstelde was dat je de JRPG niet met Japanse stemmen kunt spelen. Er is wel een mogelijkheid om de taal van de game in Japans te veranderen, maar dan wordt ook alles in het Japans gepresenteerd zelfs de teksten. En hoe cool ik dat ook mag vinden dat helpt niet bij het begrijpen van het prachtige karakterschrift. Je bent dus gebonden aan de Engelse stemmen en die zijn gelukkig redelijk goed uitgevoerd, maar met Japanse stemmen komt een JRPG beter tot zijn recht. Toch is dit een JRPG die de moeite waard is ondanks deze kleine punten. Nu maar hopen dat Square Enix in Romancing Saga 2 en 3 net zoveel liefde stoppen als ze voor deze games ooit een remake uitbrengen.

Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1Romancing SaGa  Minstrel Song  Remastered 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Romancing SaGa - Minstrel Song - Remastered ziet er goed uit, maar heeft wel een aparte grafische stijl die niet iedereen zal aanspreken. De game biedt genoeg extra content voor de fans van het origineel en is de game veel toegankelijker geworden door de verbeterde UI en de optie om de gameplay te versnellen. Het is wel een game voor fans van oude, uitdagende JRPG’s die niet hetzelfde pad bewandelen als de concurrentie en constant je hand vast houden. Je krijgt toegang tot veel verschillende klassen en kunt hierdoor genoeg nieuwe vaardigheden leren die je bij je avontuur helpen. Er zijn genoeg wapens, magic en martial arts om mee te experimenteren. Het Free-form Scenario-systeem geeft je veel vrijheid, maar je moet wel actief op zoek gaan naar informatie om de quests te voltooien en hierdoor weet je soms niet wat je moet doen. Het levelen wordt op een andere manier ingevuld en de gevechten zijn hierdoor uitdagend. Het leren van nieuwe skills via de Glimmer en Combo Effects is erg verslavend en nodigt uit om te experimenteren. Al is het soms een puzzel, want moet ik nieuwe skills gaan leren door het vechten met het risico dat mijn Battle Rank omhooggaat waardoor het nog moeilijker wordt of probeer ik het met de skills die ik al heb. De game is perfect voor fans van old school JRPG’s die de uitdaging niet uit de weg gaan.

• Acht verschillende personages
  • Free-form Scenario-systeem geeft veel vrijheid
  • Uitdagende old school JRPG
  • Vele mogelijkheden om sterker te worden
  • Glimmer en Combo Effects
  • Active Time Battles
  • Soms weet je niet wat je moet doen
  • Vijanden zijn soms erg uitdagend
  • Veel mogelijk, maar soms overweldigend
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Romancing Saga - Minstrel Song - Remastered

-

Square Enix