Review: Saint Seiya: Soldiers' Soul PlayStation 4

Geplaatst: 8 oktober 2015 17:00

Saint Seiya is een anime die al ruim twintig jaar loopt. Twee jaar geleden kon je bij ons een review lezen omtrent de matige voorganger Saint Seiya: Brave Soldiers. Hoewel ik niet direct de grootste anime-fan ben, geef ik nieuwe games altijd een kans. Zo ook bij Saint Seiya: Soldiers' Soul. Bij het lezen van de eerdere review zakte de moed me echter al snel in de schoenen. Gaat deze game beter zijn dan zijn voorganger? Let's find out.

Press X to win

Saint Seiya is een typisch Japanse anime-vechtgame. De personages zijn goed vormgegeven en duidelijk herkenbaar. De stemmen zijn volledig in het Japans en dat draagt goed bij aan de sfeer. In Saint Seiya: Soldiers' Soul bewandel je het pad van Seiya. Deze jonge telg is een Bronze Saint die de strijdbijl oppakt voor godin Athena. Gedurende het verhaal strijd je samen met, of tegen diverse mythologische personages. Zoals het een echte anime befaamd, zit de serie vol ludieke plottwisten en aparte vormgeving. Goed, dat was het verder prima verhaal.

De gameplay is echter zeer matig en lijkt sterk op die van de Naruto: Ultimate Ninja Storm-serie. Op de hoogste moeilijkheidsgraad is het nog altijd mogelijk om te button bashen. Hierdoor wordt de gameplay al snel veel van hetzelfde en zeer eendimensionaal. Ieder personage bestuurt exact hetzelfde. Bepaalde personages zijn beter geschikt voor long-range-combat en andere zijn iets sneller, maar uiteindelijk maakt het geen fluit uit. Met een snelle aanval, zware aanval en energy-aanval is de variatie ver te zoeken. Wel een leuke toevoeging zijn de Big Bang Attacks. Deze schermvullende aanvallen kunnen, in de meeste gevallen, 'n keer per gevecht worden geactiveerd en richten veel schade aan. Tevens zijn deze aanvallen lekker flashy en voor ieder personage uniek.

Water zonder prik

Het leeuwendeel van de tijd gaat zitten in de verhaalmodus, genaamd Legend of Cosmo. Deze verhaallijn volgt vier story-arcs en zijn voor bekenden van de serie vast erg herkenbaar. Ik zeg bekenden van de serie, want er wordt nul achtergrondverhaal verteld. De arcs zijn opgedeeld in episodes die allemaal geïntroduceerd worden met slaapverwekkende cutscenes, als je het cutscenes kunt noemen. Deze verhalende scenes zijn zo ongelofelijk saai en monotoon, dat er werkelijk geen plezier aan te beleven valt. Alle scenes zijn in-game en bestaan veelal uit stilstaande personages die een beetje tegenover elkaar staan te schreeuwen.

Voor een titel die zestig euro kost, verwacht ik dan ook wat meer waar voor mijn geld. Waarom is er geen gebruik gemaakt van scenes uit de anime en waarom duurt iedere scene zo ontiegelijk lang? Overigens springen de scenes van de hak op de tak. Met een flits ligt een hoofdpersonage op de grond of zijn er drie kompanen aangesloten. Deze manier van storytelling kan anno 2015 niet meer. Ik moet echter wel toegeven dat de laatste arc, Hades welteverstaan, nog enigszins vermakelijk is. Eindelijk kan je aan de slag met een aantal Gold Saints in plaats van de Bronze Saints waar je al de hele game mee speelt.

Rinse and repeat

Saint Seiya: Soldiers' Soul mist diepgang op alle fronten. De combat wordt al na het eerste uur saai en repetitief. Ook het verhaal gaat snel vervelen, aangezien het een vast stramien volgt. Alle episodes zien er als volgt uit: vijf minuten durende cutscene, gevecht, tegenstander wordt sterker (en hoewel jij hebt gewonnen, heb je om de een of andere reden altijd verloren), cutscene, nog een keer vechten en vervolgens nog een cutscene. Zo word je in het ruim acht uur durende verhaal constant met vrijwel dezelfde content zoet gehouden.

De onlinefuncties van deze titel werken prima. De onlinecombat is echter net zo hol als die van de singleplayer. Tegenspelers voeren sterke moves uit en vervolgens is het hopen dat jij net iets sneller bent dan de ander. De gevechten duren overigens niet bijzonder lang. En met niet bijzonder lang wil ik eigenlijk zeggen superkort. Mijn langste gevecht heeft slechts twintig seconden stand gehouden. De store is gevuld met content. Deze content bevat nieuwe levels, kostuums en charactermodels. De content is echter zo duur, dat je het verhaal of andere soortgelijke modi continu opnieuw moet spelen.

Saint Seiya: Soldiers' Soul is net als voorganger Brave Soldiers een titel met weinig inhoud. De brawler is ok' voor fans van de serie of voor beginnende gamers. Het hoge prijskaartje en de slechte storytelling zorgt er echter voor dat de titel beter in de schappen kan blijven liggen. Er zijn veel andere, en vooral betere, vechtgames beschikbaar voor de PlayStation 4.

• Genoeg content om vrij te spelen "
  • Japanse voice-cast
  • " maar de vrijspeelbare content is duur