Review: Section 8 Pc

Geplaatst: 25 september 2009 16:24

Het is de nachtmerrie van elke ontwikkelaar. Hoe maak je nu een online shooter, die zich kan onderscheiden van de rest, van al het andere geweld dat al aanwezig is op de markt? Sommige ontwikkelaars denken slim te zijn door alleen wat unieke wapens te introduceren, maar daar kom je natuurlijk niet zo ver mee. Timegate Studios, de ontwikkelaar van Section 8, probeert met haar eerste volwaardige game precies dat originele element te vinden.

Lekker snel en heel hoog

Section 8 laat je de avonturen beleven van een soldaat uit de 1st Recon Squad, genaamd Corde. Jij hebt als taak om een planeet vrij te maken voor grotere troepen die in de toekomst moeten landen. Je krijgt bijvoorbeeld de opdracht om alle tegenstand van de kaart te vegen, of om alvast strategische punten in te nemen, zodat je een voorsprong hebt op je tegenstander. De game speelt zich af in de toekomst, en dat heeft zo zijn uitwerkingen op de gameplay. Zo heb je de beschikking over een futuristisch pak, waarin twee handige functies verstopt zitten. De eerste heet 'Overdrive', en zorgt ervoor dat je tijdelijk een supersprint in kunt zetten. Altijd handig natuurlijk om je vijanden letterlijk te snel af te zijn. Het andere snufje betreft een soort van jetpack, die je voor enkele seconden hoog de lucht in kan lanceren. Hierdoor kun je makkelijk over lastige obstakels of op daken springen, om je vijand vanaf een verrassende plek onder vuur te nemen.

Multiplayer de baas

Na een paar uurtjes spelen zul je merken dat het in Section 8 niet bepaald draait om het avontuur in de singleplayer. Na een uurtje of vier spelen ben je daar namelijk al klaar mee, maar dan begint het grote avontuur in de multiplayer, waar de game uiteindelijk voor het grootste deel op is gebaseerd. De singleplayer is dus helaas niet veel meer dan een vrij uitgebreide tutorial, die je enkel klaarstoomt voor het echte werk. Section 8 kent verschillende voorgeprogrammeerde klassen waaruit je kunt kiezen, maar het is het handiger en leuker om zelf te gaan knutselen om de ultieme combinaties te maken. Je hebt daarin de keuze uit een aantal wapens, waaronder een assault rifle, shotgun, sniper en raketwerper. Daarnaast heb je nog de beschikking over granaten, explosieven en spullen om systemen te hacken. Nadat je de wapens en andere spullen hebt gekozen, is het tijd om je te verdiepen in de armor voor je soldaat. Ook hierin heb je weer vrij veel keus. Van de sterkte van je schild tot het verhogen van de schade die je toebrengt, vrijwel alles is aan te passen.

Spawn skills

Een echte vernieuwing in Section 8 is de manier waarop je gespawnt wordt op de map. Je wordt letterlijk vanuit de lucht gedropt in het level, zodat je als een soort van komeet op de planeet af komt razen. Op die manier kun je volledig zelf bepalen waar voor jou de strijd begint. In principe is het mogelijk om midden tussen je vijanden te landen, maar je kunt ook een meer tactische plaats kiezen, zoals ergens achter je tegenstanders. Op die manier heb je dan de mogelijkheid ze te verrassen. Hierbij moet je echter wel uitkijken voor het luchtafweergeschut, dat elke basis bevat.

Afwisselende missies

Eenmaal gedropt begint natuurlijk de echte actie. Met behulp van de Overdrive en je jetpack heb je de volledige controle over je personage. Het is de bedoeling dat je met je team bepaalde controlepunten overneemt, door die te hacken. Dit lijkt een beetje op de manier waarop je in Battlefield strategische punten in moet nemen. Klinkt goed, maar het is minder leuk nieuws dat dit de enige mode is die de game kent. Gelukkig maakt Section 8 ook nog gebruik van zogenaamde 'Dynamic Combat Mission'. Zodra je een bepaald aantal punten hebt veroverd, kun je als team een opdracht krijgen om bijvoorbeeld bepaalde spullen te stelen van je tegenstander. Het is een leuke afwisseling voor de online modus, die elke match weer een nieuwe slinger geeft.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Timegate Studios heeft geprobeerd om van Section 8 iets unieks te maken, en dat is gedeeltelijk gelukt. Aan de ene kant springt de game eruit met unieke elementen zoals de Overdrive, het springen met behulp van een jetpack en de Dynamic Combat Missions, maar aan de andere kant is het ontzettend jammer dat er maar 'n modus is, waardoor het na een tijdje allemaal wat herhalend wordt. Ook de singleplayer had nog veel uitgebreider kunnen zijn als deze een beter verhaal had en er meer missies waren geweest. Nu is het niet meer dan een uitgebreide tutorial voor datgene waar het in Section 8 echt om draait; de multiplayer.

• Unieke Overdrive en jetpack
  • Dynamic Combat missies
  • Aardige graphics