Het is alweer een jaar geleden dat ik de review van Star Trek: Bridge Crew schreef. De game beviel mij erg goed en ik speelde dan ook nog aardig wat potjes weg na de review. Hoewel het allemaal positief klinkt, stortte het aantal actieve spelers snel in en moest je zelfs op specifieke tijdstippen inloggen om een volledige crew aan spelers te vinden. Ik stopte met spelen, totdat er afgelopen week een code van de eerste DLC van Bridge Crew in mijn mailbox verscheen. Ik startte meteen de download, met de angst dat ik deze review solo moest gaan uitvoeren, want wat als de community nog steeds afwezig is?
de D van druk
Als iedereen afwezig is, dan heb je dikke pech, maar daar doet Devin natuurlijk niet aan! Het is mij dan ook helemaal ontgaan dat de game sinds december 2017 ook zonder VR te spelen is en tel daar dan de komst van een nieuwe DLC bij op en je hebt menig trekkie wel in je playerbase zitten.
De nieuwe DLC brengt zoals de naam al doet vermoeden het “The Next Generation-tijdperk” naar Star Trek: Bridge Crew en dat betekent onder andere dat de U.S.S. Enterprise NCC-1701D, vanaf nu voor het gemak Enterprise D genoemd, in de game zit! De Enterprise D is net zoals de Aegis en de originele Enterprise in zijn volle glorie en detail te bewonderen. Het brengt de bijhorende crew-outfits met zich mee en je kan er nu ook voor kiezen om als Android door het leven te gaan. Het schip bevat torpedos en phasers die zowel vooruit als achteruit geschoten kunnen worden, daarnaast kunnen de torpedos zowel als homing worden afgevuurd of als proximity door de ruimte zweven. Dit wil zeggen dat de torpedo het doelwit volgt, of functioneert als mijn.
Van hot naar her
De Enterprise D gooit de bekende posities van de crew wel behoorlijk door elkaar. Tactical is nu te vinden achter de Captain met rechtsvoorin Helm en linksvoorin Operations. Juist dat hoor je goed, geen Engineer in de Enterprise D, maar wel een nieuw-type crewlid. Als deze nieuwe rol moet je net als de Engineer de stroom toevoer naar je verschillende systemen bepalen en aanpassen, de Warp-coils opladen en de transport beheren. Met Transport kon Tactical je altijd uit de brand helpen, maar die functie is in de Enterprise D niet meer bij Tactical aanwezig. Hier houdt het echter niet op voor de rol als Operations, je moet namelijk ook de overige NPC-bemanning op het schip aansturen. Zo verdeel je het personeel over de ruimtes waar je ze nodig hebt. Als je bijvoorbeeld meer personeel in de phasers-ruimte zet, dan zijn je schoten accurater en herlaad je sneller, maar stuur je iemand naar de scanner, dan voer je sneller scans uit.
Klinkt niet erg boeiend, maar de rol van Engineer die toch altijd wat leegjes was, wordt hier toch mooi mee opgevuld. Het bepalen waar je het personeel nodig hebt is erg hectisch, vooral wanneer er echt stront aan de knikker is. Overigens is het dan ook nog eens zo dat je maar vijf man tot je beschikking hebt en je ook nog eens moet opletten wat de specialiteit van je bemanning is. De Enterprise D is aardig groot, dus je bemanning van A naar B laten rennen kost tijd. Is de Transporting-room in een evacuatie missie geraakt, dan zal je toch echt je personeel die kant op moeten sturen om die ruimte te laten repareren, want anders kan je met geen mogelijkheid de missie voltooien. Om er nog een schepje bovenop te gooien, je bemanning kan gewond raken wat als gevolg heeft dat je ze voor een korte tijd richting de “sickbay” moet sturen om te revalideren. Zoals je misschien al doorhebt, heb je al gauw je handen vol met operations.
De Rubiks Cube
Met de DLC maakte ik als “niet-trekkie” ook meteen kennis met een aantal nieuwe vijanden. Zo leerde ik de Romulans kennen, een uitdagende tegenstander die zich sneller beweegt en moeilijker neer lijkt te gaan dan de Klingons en kwam ik een Planet Killer tegen die zeer voorzichtig benaderd moest worden. Toch is zonder twijfel de meest indrukwekkende toevoeging de Rubiks Cube, uhm ik bedoel de Borg. Deze kubus heeft zelfs zijn eigen game mode gekregen, genaamd: Resistance. In deze modus word je continu achtervolgd door een Borg. De confrontatie direct aangaan is als vragen om de dood, dus dat is geen optie. Je moet een drietal prototype onderdelen verzamelen om de Borg te kunnen verslaan. De battle tegen de Borg komt eigenlijk neer op lichtelijk aanvallen, door warpen naar de objectives, de Borg na zijn repair weer jouw kant op zien komen en het proces herhalen. Een belangrijk punt is wel dat de Borg zich aan jouw speelstijl aanpast en het dus steeds lastiger wordt om de Borg te slim af te zijn. Resistance is dan ook een mode waar je de echte uitdaging kunt vinden!
Naast de Resistance modus is er nog een tweede modus toegevoegd, namelijk: Patrol. In Patrol ga je zonder direct doel de ruimte in en kom je onderweg vanzelf in verschillende situaties terecht. Over die verschillende situaties gesproken, ik heb zeker enkele keren nieuwe random events gehad. Zo kwam ik na een warp in een soort ruimte explosie terecht en kwam er een gigantische kracht golf op ons af die enorm veel schade aan het schip achterliet. Ook had ik een situatie met wat meer geluk, waarin er een Borg achter ons aan zat en we tegelijkertijd een stel Pirate Ships van voor ontvingen. Deze waren alleen meer geïnteresseerd in de Borg, waardoor deze met elkaar in gevecht raakte en wij de tijd kregen om een objective uit te voeren en weg te warpen.
Het eindoordeel van Devin de Groot
Met The Next Generation-DLC krijgt Bridge Crew een mooie update die zeker toffe elementen bevat. De Enterprise D ziet er weer onwijs goed uit, de Operations-rol is er een die zeker interessant is en de Borg is een te gekke vijand die uit een onverwachtse hoek je hele missie ondersteboven kan gooien. Toch voegt de DLC naar mijn idee niet genoeg toe om een prijskaartje van vijftien euro te bezitten. Het is er een die net zo goed een gratis uitbreiding had kunnen zijn in plaats van een betaalde, maar als echte fan zal je ongetwijfeld sneller deze aankoop doen en aangezien de game vrijwel uit een en al trekkies bestaat, begrijp ik heel goed dat Ubisoft er een prijs aanhangt. Daarnaast vond ik het een hele verassing dat deze DLC is verschenen, want wie had verwacht dat er überhaupt DLC zou komen en kunnen we nu nog meer uitbreidingen verwachten? De toekomst zal het leren!
- Operations-rol is een mooie vervanger
- De nieuwe type vijanden voegen echt wat toe
- Resistance is echt uitdagend
- Ruimte leeft wat meer door nieuwe random events
- Voelt niet als een volwaardige DLC aan