Review: Steel Fury: Kharkov 1942 Pc

Geplaatst: 6 december 2008 11:19

Wat stel je je voor als je aan tanks denkt? Rupsbanden die modder omploegen, brullende motoren, kanonnen die andere tanks tot schroot reduceren. Kortom, de koningen van het slagveld. In de werkelijkheid was het toch ietsjes anders, al helemaal in de tweede wereldoorlog. Stabilisatoren voor de kanonnen waren er niet, de motoren waren vaak te licht voor het gewicht van de tanks, en in modder zaten ze meestal meteen vast. Zo ook in Steel Fury: Kharkov 1942 (SFK).

Door het luikje turen

Op het moment dat je SFK voor het eerst opstart als tank-leek merk je het meteen; een spel dat niet voor de massa`s is gemaakt. Dit is een sim en het zal hem niets uitmaken hoe het menu aangekleed is. Helaas geldt dit ook voor de in-game ervaring. De graphics zijn opzich nog wel in orde, maar doen wel behoorlijk kaal aan. De tanks en andere voertuigen zelf zien er wel erg goed uit, de kleinste details zijn zelfs goed uitgewerkt. Het geluid daarentegen is erg schel en goedkoop, de omgevingen zijn bijvoorbeeld helemaal stil, geen vogeltjes, briesje of wat dan ook. Mocht je denken dat dit toch niet boeit omdat je tankmotor met prachtige diepe brom alles overstemt, dan zal je van een diepgevroren kermis thuiskomen. Je motor klinkt als een dozijn lege blikjes die door een blender worden gehaald terwijl het afgrijselijke roestige gepiep van je tank-tracks je hersenen binnen een kwartier (ongeveer de tijd die je nodig hebt om de contactsleutel te vinden.) in migraine-pap veranderen. Echter na een tripje youtube blijkt dit dus ook wel exact het authentieke geluid van de tank in kwestie te zijn.

Volle kracht voo.....achteruit?

De gameplay verdiept zich maar in 'n ding; realisme. Het gaat hierin zover dat echt overal aparte controls voor zijn. Zo heb je een toetsencombi voor motor starten, luikje kijken, toeteren, luikje sluiten, commando`s geven, laden, schieten, neuspeuteren etcetera. Dit werkt allemaal ontzettend lastig. Was hier nou gekozen om de binnenkant van de tank interactief te maken, dan was het realisme nog eens veel hoger geweest en de instapdrempel stukken lager. In totaal blijken er zo`n 250 verschillende toetsencombinaties te zijn om alle acties te bewerkstelligen. Deze kun je ook nog eens niet tijdens het spelen opzoeken in de controls, om het feest compleet te maken. Het tankrijden zelf is ook realistisch. Realistisch kut. Ik heb na een kwartiertje stoeien met mijn Mathilda 2 maar een filmpje van een echte bekeken, en deze bleek zich zo mogelijk nog lomper voort te bewegen dan mijn exemplaar.

Beestjes

Helaas kent SFK ook nog een paar bugs, zo komt het wel eens voor dat je tank niet meer voorruit wil, de loop opeens alleen nog maar omhoog kan, of je tracks er spontaan afdonderen. Hoewel deze hinderlijk zijn komen ze niet al te vaak voor en zijn ze met de eerste de beste patch waarschijnlijk wel verholpen. Hopelijk doen ze dan ook iets aan de AI zodat je teamgenoten er niet uitzien alsof ze demolition derby aan spelen zijn.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

Steel Fury: Kharkov 1942 is een tanksim zonder concessies. Het is duidelijk dat het ontwikkelteam vooral erg blij werd van detaillering op authentieke WWII voertuigen, en niet van een (gameplay)technisch proper spel. Fans die niet terugschrikken voor een hoge instapdrempel/moeilijkheidsgraad en verzot zijn op WWII tanks kunnen met deze game hun hart ophalen. Val je echter buiten deze groep, dan is Steel Fury: Kharkov 1942 alleen aan te raden als je gezondigd hebt, en boete moet doen.

• Voertuigen volledig historisch correct
  • Uitgebreide info over de slagen
  • Controls slaan nergens op