Review: Submerged: Hidden Depths - Een mysterieuze wereld Pc

Aan het eind van februari mocht ik geheel onverwachts al aan de slag met Submerged: Hidden Depths. In de preview heb je kunnen lezen dat Submerged: Hidden Depths heerlijk vertrouwd aanvoelt. Omdat ik alleen het begin van de game mocht uitproberen, heb ik de laatste dagen het verhaal verder ontdekt. Uiteindelijk nam het een wending die ik niet aan zag komen en dat past precies bij de mysterieuze wereld waarin we terechtkomen.

Op zoek naar een nieuw thuis

In de preview was het verhaal van Submerged: Hidden Depths voor mij nog een beetje onduidelijk, maar zat ik wel in de goede richting. In het eerste deel raakt Miku besmet, waardoor ze nu de macht heeft om een stad te bevrijden van de Zwarte Plant. Zonder het gehele verhaal direct te verklappen is het de bedoeling dat je tien gebouwen beklimt en ervoor zorgt dat de bloembol niet meer gebruikt wordt voor het opwekken van stroom. In plaats daarvan geef je het netjes terug aan de plant, waardoor de zwarte tentakels verdwijnen en alles weer in bloei komt te staan. Door het lezen van de dagboeken kom je erachter dat dit idee veel gevolgen heeft gehad voor de bewoners van de stad. De dagboeken zijn te vinden op deze tien specifieke locaties, maar zijn ook verspreid over de andere gebouwen in de stad. Dit zijn dan ook de belangrijkste objecten om te verzamelen, want anders begrijp je weinig van het verhaal. Op het moment dat je vier dagboeken van dezelfde serie hebt verzameld, wordt er in twee zinnen uitgelegd wat er precies op de afbeeldingen staat. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Submerged: Hidden Depths een stuk duidelijker wordt, maar wordt het tegelijkertijd ook minder mysterieus. Voordat je alle dagboeken hebt verzameld. is er natuurlijk wel ruimte om je eigen interpretatie te creëren en te puzzelen met de afbeeldingen. Daarnaast biedt de wereld van Submerged nog steeds genoeg mysterie, omdat wij alleen het verhaal van Miku en Taku te zien krijgen in deze twee games. Hoewel het verhaal verdergaat is het wel een nieuw hoofdstuk voor de twee hoofdpersonages, waardoor je deel één niet hoeft te spelen.

Omdat Miku en Taku zich op hun gemak willen voelen in de stad, is het verkennen van het gebied een onderdeel van de gameplay. Er zijn dan ook genoeg objecten te verzamelen die hierbij moeten helpen. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik kreeg het idee dat de map een stukje groter was dan het eerste deel. Als het gaat om de gameplay zijn vooral de bootupgrades belangrijk om te verzamelen. Deze zorgen er namelijk voor dat je de motor voor een langere tijd kunt gebruiken en dus sneller op de plek van bestemming bent. De recepten voor kledingstukken en haarstijlen zijn een stuk minder interessant en zijn ook moeilijker om te verzamelen. De gebouwen die je beklimt kunnen nogal donker zijn en hoewel de recepten oplichten heb ik er toch een aantal gemist. Toch vond ik het leuk om tijdens het klimmen mijn ogen open te houden voor de recepten, want anders voelde het zo gehaast. De andere objecten die te verzamelen zijn hebben wel te maken met het kamp dat Miku en Taku hebben opgezet. De planten kunnen in de tuin worden geplant, terwijl de relieken tentoongesteld worden in een aparte ruimte. Doordat je na elk gebouw terugkomt in het kamp, is het leuk dat je hier alle verzamelde objecten kunt plaatsen, waardoor er een gevoel van voortgang zichtbaar is. Ondertussen houdt de zus dit ook bij in haar dagboek. Dus tijdens het verkennen is het altijd mogelijk om te kijken hoe ver je bent. Tijdens het rondvaren kom je ook verschillende dieren tegen die automatisch worden bijgehouden in het dagboek. Het klinkt misschien een beetje bizar, maar ik werd er altijd blij van om de groep dolfijnen naast mijn boot te zien verschijnen. Ze vergezellen je namelijk ook een tijdje. Hierdoor voelt de wereld levendig aan. Dit wordt versterkt door het dag en nacht ritme, het weer en de brokstukken die soms van gebouwen vallen. Qua sfeer zit het dus wel goed met Submerged: Hidden Depths.

Klimmen, springen en weer varen

Submerged: Hidden Depths is een avonturen walking simulator, waardoor de gameplay niet heel uitgebreid is. Het is vooral de bedoeling om je te wanen in de wereld en het verhaal op je eigen tempo te ontdekken. Hierdoor kun je de tien gebouwen op willekeurige volgorde voltooien. Het enige wat je dan moet doen is in het dagboek kijken om het verhaal op chronologische wijze te bekijken. Naast het rondvaren ben je voornamelijk bezig met het beklimmen van de gebouwen. Het pad is al voor je uitgestippeld en dit wordt netjes aangegeven met rode verf. Omdat je hier ook objecten kunt verzamelen zijn er wel wat zijweggetjes, maar over het algemeen is het vrij duidelijk waar je heen moet. Het klimmen gaat niet altijd zonder slag of stoot. In sommige gevallen moet je eerst een hendel overhalen of een steen plaatsen op een drukplaat. Na het bevrijden van de plantenbol keer je terug naar het kamp en is er een korte cutscene te zien. Eigenlijk herhaal je dit dus tien keer en dan heb je de game uitgespeeld. Als je rustig de tijd neemt om de wereld te verkennen ben je dan ook met een uur of tien wel klaar met Submerged: Hidden Depths. Dit is flink langer dan het eerste deel, want die wist ik binnen vier uur uit te spelen.

De game ziet er visueel erg goed uit en door de rustgevende muziek is het een game waar je lekker mee kunt ontspannen. Het enige nadeel van de game is de fps-drops die vooral plaatsvinden als je op volle snelheid aan het varen bent. Dit maakt het navigeren wat lastig, omdat de camera op sommige momenten opeens draait. Dit is echter het enige echte minpunt, want de game werkt voor de rest prima. Je kunt zeggen dat de gameplay nogal in de herhaling valt, maar dat is nu eenmaal onderdeel van het genre. Ik kan dit soort games op zijn dan tijd dan ook waarderen.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Uppercut Games heeft met Submerged: Hidden Depths het verhaal van Taku en Mika uitgebreid en doet dit met de charme die het eerste deel ook al had. De wereld is niet alleen mysterieus, maar ziet er viseel ook ontzettend goed uit en biedt meer dan genoeg objecten om te verzamelen. Zoals gewoonlijk bij een avonturen walking simulator is het verhaal en het verkennen van de wereld belangrijk. Omdat je alles op je eigen tempo mag ontdekken, is het een game waar je heerlijk mee kunt ontspannen. Het enige minpuntje is dan ook dat er fps-drops aanwezig zijn, waardoor het navigeren af en toe wat lastig is.

• Visueel erg aantrekkelijk
  • Mysterieuze wereld
  • Wereld is groot genoeg