Preview: Submerged: Hidden Depths - Voelt heerlijk vertrouwd

In 2015 verscheen de indiegame Submerged van de studio Uppercut Games. De game werd toentertijd goed ontvangen op Steam en ook ik genoot ergens in 2017 van deze game. Ik vond het dan ook jammer dat er nog steeds geen vervolg was uitgebracht. Nu jaren later was ik alweer vergeten dat ik een tweede deel van Submerged wilde en kun je mijn verbijstering wel begrijpen toen ik zag dat Submerged: Hidden Depths was aangekondigd. Na zes jaar is het eindelijk zo ver! Omdat de game binnenkort al verschijnt, mocht ik aan de slag met het eerste uur van de game. In deze preview lees je dan ook wat je kunt gaan verwachten van Submerged: Hidden Depths.

Een nieuw avontuur met vertrouwde personages

Omdat ik alleen het begin van de game heb gespeeld, is het verhaal nog erg mysterieus. Wat je moet weten, is dat Submerged: Hidden Depths het vervolg is op Submerged en dat het verhaal van Miku en Taku dan ook verder wordt verteld. In het eerste deel krijgt Miku bijzondere krachten en die moet ze dit keer inzetten om een gezonken stad te redden van iets kwaads. Wat dit kwaad precies is en wat het verhaal achter deze stad is, ontdek je door middel van tekeningen die verschijnen als je een onderdeel van de main quest hebt afgerond. Je kunt dit vergelijken met een stripboek, maar dan zonder de tekstballonnen. Hierdoor blijft er altijd een soort van mysterie rondom het verhaal hangen, omdat er meerdere interpretaties mogelijk zijn. Deze manier van vertellen, werd ook al gebruikt in Submerged en ik ben blij om te zien dat het terugkeert. Het verhaal is compleet anders dan in het eerste deel. Niet alleen speelt Taku, de broer van Miku, nu een grotere rol, maar je bent dus ook bezig met het redden van de stad. In bepaalde gebouwen is er een grote plant te vinden die zwarte tentakels verspreidt. Het lijkt erop dat de plant boos is, want een onderdeel van de plant wordt gebruikt voor het opwekken van stroom. Deze grote bal moet je bevrijden en teruggeven aan de plant, waardoor de zwarte tentakels verdwijnen en de flora weer begint te groeien. Zover ik heb kunnen zien, herhaal je dit ook bij de andere gebouwen en keer je automatisch terug naar het kamp.

Hoewel Submerged: Hidden Depths een vervolg is, heb je het eerste deel niet nodig om alles te begrijpen. In het eerste deel vond ik het jammer dat ik direct teruggestuurd werd naar het kamp na het behalen van de main quest. Dit is nu weer het geval, maar wordt de pijn wel verzacht door de korte cutscenes die verschijnen. Daarnaast hebben Miku en Taku hun kamp opgeslagen in een oud gebouw en functioneert dit als een soort hub. Op deze plek kun je het bord zien met je voortgang en kun je bloemen planten in de tuin. Hoewel je dit ook kunt vinden in je dagboek, is het een leuke toevoeging dat het nu visueel te zien is in het kamp.

Rondjes varen en genieten

Submerged: Hidden Depths is een ontspannende walking simulator waarbij je met de boot een gezonken stad moet verkennen. Je kunt zeggen dat dit eentonige gameplay is, maar dankzij de muziek zorgt het juist voor een ontspannende ervaring. Het visuele aspect is daarnaast van een hogere kwaliteit dan het eerste deel. Hierdoor zien de dieren en de gebouwen er goed uit. Dat er veel tijdsverschil zit tussen het eerste deel en dit deel is dus goed zichtbaar. Vooral als je kijkt naar de twee personages en hun animaties. Tegelijkertijd voelt het nog steeds vertrouwd.

Het verkennen van de stad doe je voornamelijk met je boot, waardoor rondvaren het grootste deel van de gameplay beslaat. Naast dat je op deze manier bij de gebouwen komt die belangrijk zijn voor het verhaal, is er ook genoeg te ontdekken. Zo zijn er materialen te vinden waarmee je de boot kunt upgraden en zijn er verschillende dieren om te spotten. In de gebouwen vind je dan juist dagboeken die extra informatie geven over wat er is gebeurd met de wereld. Er zijn dus genoeg collectibles te vinden in Submerged: Hidden Depths waardoor het verkennen wordt beloond.

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Doordat ik alleen het begin van de game heb mogen spelen, valt er nog weinig te vertellen over het verhaal. Mijn eerste indruk is echter positief. Bij een tweede deel is er altijd de vraag of het beter is dan het eerste deel of dat de basis van de gameplay wordt meegenomen. Ik kan je vertellen dat dit het geval is voor Submerged: Hidden Depths. Ze houden vast aan de unieke manier van vertellen en er is weer genoeg te ontdekken. Mocht je dus genoten hebben van Submerged, dan is er een grote kans dat dit ook het geval gaat zijn voor Submerged: Hidden Depths. Doordat de game jaren na de release van het eerste deel is uitgekomen, zijn de graphics en personages ontzettend verbeterd. Het enige minpuntje dat ik momenteel kan noemen, is dat er af en toe flinke framedrops aanwezig zijn. De game is duidelijk nog niet helemaal geoptimaliseerd. Als ze dit nog weten op te lossen voordat de game uitkomt in maart, dan kan er weinig mis gaan.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Submerged: Hidden Depths

-

Uppercut Games Pty Ltd