Review: Team Sonic Racing PlayStation 4

Aangepast: 10 juni 2019 15:01

Ooit verscheen Super Mario Kart voor de Super Nintendo Entertainment System en sindsdien wordt er met enige regelmaat een racegame met bekende figuren gelanceerd. De Mario Kart-franchise is hierin heer en meester, maar zo nu en dan verschijnt er ook een vergelijkbare game die het erg goed doet. Zo vond ik bijvoorbeeld Diddy Kong Racing voor de Nintendo 64 meer dan vermakelijk en in veel opzichten leuker dan Mario Kart 64. De lijst van racegames met Sonic in de hoofdrol is inmiddels ook al aardig gegroeid, maar de blauwe snelheidsduivel staat lang niet altijd garant voor een goede racegame. Maar Team Sonic Racing is in veel opzichten zeker groen licht.

Avonturen in de auto

Team Sonic Racing onderscheidt zich van de vele eerdere delen doordat je deze keer in teamverband racet. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Je team bestaat namelijk uit drie leden die ieder zo hoog mogelijk moeten zien te eindigen. Stel dat jij het niet zo goed doet, dan kun je dus als het ware gered worden door de goede resultaten van je medestanders. Andersom kun jij nog zo goed je best doen, maar als je twee teamgenoten onderaan eindigen, dan is al je harde werk voor niets geweest. Ieder team bestaat uit drie leden met elk hun eigen specialiteit. Ook de power-ups die je op kunt pakken tijdens een race, hangen af van de specialiteit van je racer. Tijdens de race kun je je teamleden die wat verder achter je liggen helpen door ze voorwerpen te schenken, zodat ze zich naar voren kunnen knokken. Dit geeft het racen in teamverband nog een extra meerwaarde.

Onze blauwe vriend biedt ons in deze game een aantal modi om te spelen. Team Sonic Racing heeft bijvoorbeeld een Adventure Mode en die is meteen ook het meest uitnodigend en interessant. In deze modus race je in verschillende hoofdstukken tegen de andere teams en moet je sterren en sleutels zien te verzamelen door races te winnen. Met deze sterren kun je weer verder komen in het verhaal. Het verhaal an sich stelt overigens vrijwel niks voor, maar is slechts een leeg omhulsel om je een diversiteit aan races voor te schotelen. De Adventure Mode biedt namelijk naast de reguliere races ook een aantal speciale races. Zo is bijvoorbeeld het verzamelen van zoveel mogelijk ringen belangrijk in de ene race, terwijl bij de andere race telkens de laatste rijder afvalt. Al deze verschillende races geven deze modi een welkome afwisseling.

Bezigheidstherapie

Als je eenmaal klaar bent met de Adventure Mode, dan zijn er slechts twee modi over om te spelen. Je kunt lokaal spelen tegen je vrienden of deelnemen aan time trials. Mensen die wellicht op zoek zijn naar meer competitie, kunnen terecht bij de online modus waarin je het opneemt tegen racefanaten wereldwijd. Van beide modi mag je verwachten dat ze in een game als Team Sonic Racing te vinden zijn, maar doordat het slechts beperkt is tot Adventure Mode, lokaal en online heeft de game in dat opzicht maar weinig te bieden. Zoals gezegd zijn de speciale races buiten de verhaalmodus om niet te spelen, waardoor je opties na het spelen van het avontuur zeer beperkt zijn. Dit resulteert erin dat de game al snel wat saai wordt, terwijl het racen op zichzelf helemaal niet verkeerd is.

Met een keuze uit vijftien personages, verdeelt over drie teams, heb je in feite voldoende keuze. Toch voelt het ietwat karig aan, omdat de vorige Sonic racer wat meer rijders bevat. Dit is ook niet heel vreemd, immers was die game ook gericht op andere SEGA personages en in Team Sonic Racing zitten uitsluitend personages uit de Sonic-franchise. Dit neemt echter niet weg dat het toch als een stapje terug voelt. Het aanbod aan tracks is met ruim twintig verschillende banen niet verkeerd, maar als je Adventure Mode hebt dan lijken het er een stuk minder omdat je al snel dezelfde levels krijgt voorgeschoteld. Door hiervoor te kiezen voelt het dus alsof de game weinig verschillende tracks heeft, terwijl het er toch aardig wat zijn. Best zonde.

Aanpassen tot je erbij neervalt

Tijdens het racen in Adventure Mode verzamel je speciale punten die je vervolgens weer kunt spenderen aan zogeheten Mod Pods. Deze Pods kunnen speciale onderdelen voor je auto bevatten of Wisps (de power-ups die je tijdens races kunt gebruiken). Wat je krijgt is random, dus je moet er een beetje mazzel bij hebben. De verschillende onderdelen kun je gebruiken om je auto mee te upgraden en te verbeteren. Het oog wilt natuurlijk ook wat, dus is het ook mogelijk je auto te voorzien van een paint job. Dit is enigszins beperkt doordat je slechts de keuze hebt uit vier basiskleuren die je kunt combineren om tot een andere kleur auto te komen. Ook kun je stickers vrijspelen die je op je auto kunt plakken. Echter kun je niet zelf kiezen waar je deze dan plakt, dat is vooraf al bepaald.

Team Sonic Racing doet wat het moet doen. Het racen werkt lekker en ook het teamverband werkt goed. Daarnaast loopt het vrijwel overal soepel. Alleen als het echt hectisch in beeld werd, kwam ik nog weleens wat haperingen tegen. De snelheid zit er goed in, maar daardoor is het in sommige situaties een beetje lastig te volgen. Het risico met een game als deze is dat het snel lijkt op vergelijkbare games en dat is met Team Sonic Racing zeker het geval. Van het driften tot het stunten, alles wat we ook kennen van andere games zijn hierin net zo goed vertegenwoordigd. De eigen identiteit zit hem voornamelijk in het racen in teams en de personages, maar dat is wat mij betreft net niet voldoende. Overigens is de voice-acting prima en is de muziek zoals je dat van een Sonic-game mag verwachten.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Team Sonic Racing is een waardevolle toevoeging aan het genre en is leuk om te spelen. Het in teamverband racen is goed uitgewerkt en geeft het racen een extra dimensie. Daarentegen blinkt de game nergens echt in uit. Visueel ziet het er allemaal prima uit en grotendeels werkt het ook soepel. Gehoorbescherming is zeker niet nodig, want ook op het gebied van audio levert de game kwaliteit. Toch voelt de game wat kort en leeg aan. Zodra je klaar bent met de Adventure Mode heeft Team Sonic Racing eigenlijk niet veel meer te bieden en dat is erg zonde. Het is jammer dat de speciale races uit de Adventure Mode niet buiten deze modus te spelen zijn. Het customizen is aardig, maar ook daar steek je geen uren tijd in.

• Sonic
  • Ziet er goed uit
  • Racen in een team is leuk
  • Audio is prima
  • Weinig te doen
  • Lijkt teveel op de concurrent
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Team Sonic Racing

Sonic

SEGA