Review: Tekken 6 Xbox 360

Geplaatst: 28 oktober 2009 11:41

Het is alweer even geleden dat ik een fighter speelde. De laatste was Soul Calibur IV, een fighter uit mijn favoriete serie. Daarmee verklap ik waarschijnlijk al enigszins dat ik geen hardcore fighter specialist ben. Het zal ook 'n van de redenen zijn waarom Tekken mij nooit echt heeft kunnen bekoren. De gameplay was mij altijd wat te traag en te stroperig. Desondanks zie ik wel in waarom Tekken zo populair is onder de pro's. Daarom zal ik deze review vanuit dat oogpunt schrijven en Tekken 6 in dat perspectief beoordelen.

Twee jaar te laat

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Tekken 6 koop je niet om de power van je Xbox 360 en de pracht van je spiksplinternieuwe HD-TV te showen aan vrienden en familie. Hoewel de omgevingen en personages kleurrijk ogen zijn er hier en daar toch wat kartelrandjes te vinden en ogen de personages niet zo gedetailleerd als we vandaag de dag gewend zijn. Ook ogen niet alle moves even soepel en laat ook de manier waarop ze aan elkaar geschakeld worden te wensen over. Op zich is dat niet zo heel erg vreemd, als je bedenkt dat Tekken 6 inmiddels al twee jaar in de arcadehallen draait. Om ervoor toch te zorgen dat we niet met een gemakzuchtige port worden opgescheept, heeft Namco er een Scenario Mode in gestopt.

Force Mode

Deze Scenario Mode is eigenlijk niet heel anders dan de Tekken Force Mode uit de vorige delen. Ditmaal kruip je in de huid van Lars Alexandersson om in Beat-'m-up stijl verschillende levels te doorlopen. Hierin word je bijgestaan door een computergestuurde sidekick, waarvan de besturing op ieder gewenst moment kan worden overgenomen door een van je vrienden. Hoewel ik moet bekennen dat deze modus me wel enigszins kon vermaken, heeft het allemaal niet al te veel om het lijf. Je doorloopt verschillende levels, waarin je achter elkaar verschillende tegenstanders, die her en der uit de lucht vallen, in elkaar trapt. Vervolgens word je geconfronteerd met een eindbaas, die je kunt vrijspelen door hem of haar te verslaan. Gaandeweg verdien je geld en items waarmee je jouw personage kunt tweaken. Allemaal leuk en aardig, ware het niet dat de besturing niet zo lekker werkt. Hoewel je op een bepaalde tegenstander kunt 'locken', sta je vaak in het luchtledige te trappen. Daarmee blijkt eens te meer dat het niet eenvoudig is om de gameplay van Tekken 6, en fighters in het algemeen, op geslaagde wijze naar een Beat-'m-up te vertalen.

Na het bittere komt het zoet

Tot nu toe is het dus helaas niet allemaal koek en ei en enkel afgaande op de bovenstaande informatie zou Tekken 6 niet meer dan een ster of twee scoren. Gelukkig is er ook goed nieuws. Zo zijn alle klassieke modi als Arcade, Versus, Time Attack, Survival, Practice en zelfs een goed werkende Onlinemodus aanwezig. Al deze modi werken zoals we ze al jaren kennen en zoals fighter liefhebbers ze ook niet anders zouden willen zien. In deze modi heb je de beschikking over maar liefst veertig vechters, waarvan zes nieuwen, waarmee Tekken nu wel zo'n beetje elke vechtstijl vertegenwoordigt. Elk personage heeft zijn unieke moves, waardoor je wel even bezig zult zijn om alle mogelijke combo's te ontdekken. Zo zijn enkele personages makkelijk op te pakken voor onbekenden met de serie, terwijl andere vechters weer om wat meer beleid vragen bij het drukken op de knoppen. Wanneer je de combo's van deze laatste groep personages eenmaal volledig in de vingers hebt, zul je zeker een bevredigend gevoel overhouden aan de tijd en moeite die je in het bemeesteren hebt gestoken. Daarmee geldt voor Tekken 6 en de hele serie als voor geen andere fighterserie: Easy to pick up, difficult to master.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Tekken 6 is geen game voor buttonbashers. De gameplay van Tekken vraagt erom om met beleid te worden beoefend. Zo zul je elke move goed moeten timen en zul je je bij elke druk op de knop bewust moeten zijn van de beweging die daarop volgt. Heb je niet het geduld om dit onder de knie te krijgen, dan kun je beter aan de slag gaan met games als Soul Calibur of Dead or Alive, die wat dat betreft een stuk vergeeflijker zijn. Ben jij wel iemand die uren wil zwoegen om de moves van een personage volledig te masteren, dan is Tekken 6 jouw ding. De game is een evolutie van zijn voorganger en kent daarmee nog meer moves, meer personages en meer diepgang. Toch blijft het jammer dat we zo lang hebben moeten wachten, waardoor de game niet overdonderend oogt. Ook aan de Scenario Mode valt nog genoeg te sleutelen voor een volgend deel in de serie. Tot het zover is, heb je alle tijd om elk personage in Tekken 6 te masteren.

• Ouderwets diep
  • 40 speelbare vechters
  • Grafisch wat achterhaald