Review: The BIGS Nintendo Wii

Geplaatst: 14 november 2007 00:53

Als je de naam van deze Wii-game hoort, "The Bigs", heb je waarschijnlijk geen idee wat de inhoud van het spel is. Het vermoeden dat het een sportgame zou zijn is dan al helemaal niet aanwezig. Toch staat The Bigs vol van de sport honkbal. Alle Wii-bezitters zullen meteen een d'jà  vu krijgen, genaamd Wii Sports, maar alle honkbalkenners zullen toentertijd al alle teams uit de Major League hebben gemist.

'

Hit me baby one more time'

Bij Wii-games is het altijd weer gissen hoe het met de Wii-Mote en Nunchuck zal werken, zeker bij een van de eerste sportgames voor deze Nintendo-console. Laten we daarom maar bij het slaan beginnen. Dit verschilt eigenlijk niet zoveel van het kleine broertje, Wii Sports. Je geeft gewoon een flinke mep als de bal je nog net niet is gepasseerd. In The Bigs kun je echter ook een beetje bepalen welke kant je uit wil slaan. Dit doe je met de Nunchuck. Dit brengt een raar tafereel met zich mee: je moet dan namelijk 'n de Wii-Mote 'n de Nunchuck meenemen in je slaande beweging. Dit lijkt op het eerste gezicht een beweging die alleen personen uit de Jostiband maken, maar went na verloop van tijd toch wel.

Rennen en niet achterom kijken

Na een slag moet er natuurlijk gelopen worden. Sprinten doe je door heftige bewegingen met je Wii-Mote te maken en met je Nunchuck stuur je spelers naar het goede honk. Als er meerdere spelers over de honken manoeuvreren kun je hiertussen wisselen met de Z-knop, die op de achterzijde van de Nunchuck bleek te zitten. Ben je hier echter nog geen held in en heb je drie uit, dan wordt je de veldpartij. Bij het pitchen komt er een metertje in beeld, waarbij je een bepaalde knop op het juiste moment los moet laten. Dit kennen we natuurlijk al van eerdere arcade sportgames. Je kunt echter ook wat effecten meegeven aan de bal, zoals ook al in Wii Sports het geval was, maar hier heeft het ook echt invloed op de komende slag. Voor de slechte pitchers onder ons, de wijdbal zit er ook in. Slaat de slagman je bal toch raak, dan dien je de bal zo snel mogelijk te vangen of naar een honk te gooien. Dit gooien naar honken vergt veel geduld, omdat dit de eerste spelsessies totaal niet lijkt te werken. Als je je er echter wat meer in verdiept, moet het wel te doen zijn. Ik haakte door dit aspect helaas al snel af bij het singleplayer gedeelte van de game, dat overigens een interessante modus bevat omtrent het opvoeden van jouw eigen honkballertje.

Multiplayer

De gamers die over geringe honkbalkennis beschikken zullen al gauw hun weg naar de multiplayermodi van de game vinden, simpelweg omdat sportgames gewoon het beste tot hun recht komen als je het tegen vrienden of vriendinnen speelt. De in het begin krakkemikkige besturing van de game zorgt voor onwijs veel gieren en brullen, maar naarmate spelers het spel beter onder de knie krijgen ontstaan er echt spannende potjes. Ben je het keer op keer spelen van langdurende honkbalwedstrijden echter een beetje beu, dan kun je het ook nog tegen elkaar opnemen in een heuse 'homerun-derby'. Degene die de meeste homeruns slaat, wint uiteraard het spel.

And she's out!

Dit slaan van een homerun geeft voldoening. Niet alleen omdat je hiermee meteen 'n of meerdere punten scoort, maar ook omdat je een speler, net als in het echt, op zijn gemakje van zijn slagpositie ziet vertrekken, inclusief een gebalde vuist. Deze spelers zien er trouwens aardig uit, maar niet meer. Dit komt natuurlijk door de Nintendo Wii. Op de andere consoles, waarop het spel later nog uit zal komen, gaat het er naar verwachting toch wel wat beter uitzien. Alle mannen uit de Major League zitten er natuurlijk in en deze zijn goed neergezet. Als je het spel een poos speelt zul je ook ontdekken dat sommige spelers bepaalde dingen beter kunnen. Dit maakt het toch ietsjes dieper, hoewel het spel toch blijft steken op waardering 'arcade'.De soundtrack is trouwens niet iets om de game voor te kopen. Hij is aardig hard en past niet echt in de setting. Dit is in mijn ogen een misstapje, dat waarschijnlijk voor velen onopgemerkt zal blijven. Geen zorgen dus, maar slaan!

Het eindoordeel van Ruud Oomens

In je uppie honkballen is eigenlijk alleen voor honkbalkenners een blijvertje. Voor alle andere gamers, die van niet al te diepgaande sportgames houden, is de multiplayer zeker een terugkerend onderdeel tijdens de indrinkpartijen op zaterdagavond. Als de besturing wat minder krakkemikkig was tijdens de eerste uurtjes, dan was ook de singleplayer een heel leuke bezigheid geweest. Dit is dus een negatief puntje, maar als je kijkt naar de prijs van de game, veertig euro, dan kunnen zeker de honkballiefhebbers onder ons hier niet om sukkelen!

• Multiplayer
  • Details voor honkballiefhebbers
  • Besturing tijdens eerste uurtjes tikkeltje krakkemikkig