Review: The Centennial Case: A Shijima Story – een goede zaak PlayStation 5

Geplaatst: 14 mei 2022 10:00

The Centennial Case: A Shijima Story is een live-action avontuur dat door H.a.n.d. en Square Enix is ontwikkeld en wordt uitgegeven door Square Enix. De familie Shijima wordt al honderd jaar geplaagd door de verschillende onverklaarbare doden die schijnbaar te maken hebben met The Fruit of Youth en The Red Camelia. In dit moordmysterie moet je met logica vier moorden oplossen die in vier verschillende tijdsperiodes hebben plaatsgevonden. Persoonlijk houd ik wel van een goede detective of thriller dus ik ben benieuwd of The Centennial Case: A Shijima Story een interessante zaak wordt.

The Fruit of Youth

Voordat je met The Centennial Case: A Shijima Story begint, krijg je de keuze om je taalvoorkeur in te stellen. Je kunt kiezen uit verschillende talen zoals Engels, Frans of Japans. Ook kun je kiezen tussen Japanse en Engelse stemmen, maar de keuze voor Engels zou in dit Japanse avontuur misstaan. Al heb ik het wel even geprobeerd en is er niks mis mee, maar mijn voorkeur ligt bij het Japans. Vervolgens krijg je geen startscherm, maar word je meteen in het verhaal gegooid. Het verhaal begint met een boeksigneersessie van Haruka Kagumi. Zij is een schrijver die vooral over mysteries schrijft. Haar hoofdpersonage Hakoto Nishimari is een detective die zijn mysterieuze zaken op een logische en wetenschappelijke manier oplost. Haruka wordt door een oude kennis, Eiji Shijima, gevraagd om onderzoek te doen op het landgoed van de familie Shijima om de mysteries uit het verleden en heden op te lossen. Hij nodigt haar en haar editor Akari Yamase uit.

Eiji is de middelste zoon en wetenschapper. Hij heeft ruzie met zijn vader, Ryoei Shijima, over een mysterieus voorwerp dat al een eeuw in bezit van de familie is. De Fruit of Youth kan volgens de legende het ouderdomsproces stoppen en dus zorgen voor een vorm van onsterfelijkheid. Eiji wil dit als wetenschapper onderzoeken om de mensheid te helpen, maar zijn vader doet dit af als een fabel en wil hier niet aan meewerken. Zonder het medeweten van zijn vader wil Eiji dat Haruka hem helpt om het mysterie op te helderen en The Fruit of Youth te vinden. Daar komt nog bij dat een voorouder van de Shijima familie de ervaringen van de familie met The Fruit of Youth van de afgelopen honderd jaar in een boek heeft opgeschreven. Toevallig is er recentelijk op het landgoed van Shijima ook een onbekend skelet gevonden dat al honderd jaar oud is. De Shijima familie heeft schijnbaar meerdere mysteries die om opheldering vragen en het wordt tijd om in de zaak te duiken.

The Centennial Case A Shijima Story

Real live action

Na de boeksigneersessie die door echte acteurs wordt vertolkt, had ik verder een geanimeerd verhaal verwacht, maar het werd al snel duidelijk dat dit niet het geval is. In de volgende scene ben je op het Shijima landgoed aangekomen en maak je kennis met de bewoners van het huis. Je kijkt in principe gewoon naar een speelfilm met echte personen. De film wordt soms onderbroken, zodat je kunt reageren op een situatie. In deze proloog zit ook een korte tutorial die uitlegt hoe de game werkt. In het begin lijkt het ingewikkeld, maar het wordt snel duidelijk. Het was zeker geen straf om het verhaal te moeten volgen, want de acteerprestaties zijn redelijk goed en komen overtuigend over in plaats van dat ze je tenen doen krommen. Als je van “Who done it’s” en een spannend verhaal houdt dan zit je waarschijnlijk wel goed.

De Shijima familie kent een aantal stereotiepe personages zoals de strenge vader, vriendelijke stiefmoeder, boze oudere broer, naïeve jongere broer en de rebelse middelste broer die ruzie heeft met zijn vader. Toch is het ondanks de gespannen situatie en de moorden niet een sombere game. De personages zijn levendig en soms zeer Japans en dat maakt het soms zeer komisch. Een leuk voorbeeld is als je de verkeerde persoon als dader aanwijst alle acteurs je boos in de camera aankijken. Dat maakt de serieuze zaak toch een stuk lichter. Het verhaal bestaat meerdere verhalen in een verhaal en wisselt tussen heden en verleden via het boek. Door Haruka’s inlevingsvermogen in de tekst en personages kan ze door het boek te lezen zich verplaatsen naar de situatie in kwestie en zien we het verleden voor ons afspelen. Zo gaan we honderd jaar terug in de tijd en zien we in het oude Japan hoe de familie voor het eerst in aanraking is gekomen met de Fruit of Youth.

The Centennial Case A Shijima Story1

Cognative Reasoning Space

Om de verschillende mysteries op te lossen heb je een methode nodig die je hierbij helpt. Haruka kan in haar Cognitive Reasoning Space de zaak visualiseren om zo achter de waarheid te komen. En dat is precies wat jij moet doen. Als je het verhaal volgt, zie je soms een icoontje oplichten. Dit geeft aan dat het een aanwijzing is die je kunt verzamelen door op driehoekje te drukken en je kunt deze gebruiken tijdens je onderzoeksfase. Mocht je er eentje of een aantal missen dan worden ze toch toegevoegd als optie in je raster. Gelukkig maar, want anders zou je onderzoek vanaf het begin al gedoemd zijn om te mislukken. Je hoeft dus niet op te letten, maar als je het verhaal volgt en goed op de aanwijzingen let wordt het onderzoekgedeelte wel eenvoudiger, omdat je de gevonden aanwijzingen beter kunt plaatsen. Er staan verschillende symbolen op de aanwijzingen en mysteries die je kunnen helpen. Als er op een aanwijzing een symbool op één van de zes kanten staat dan moet deze aansluiten op het symbool dat op het mysterie staat. Net zoals bij domino en zo kun je dus verschillende aanwijzingen uitsluiten, omdat deze simpelweg niet aansluiten of passen in de hexagoon-structuur. Dat maakt het zoeken naar de oplossing eenvoudiger.

In de Cognative Reasoning Space vind je alle scenes die je in het hoofdstuk hebt gezien. Het is mogelijk om deze opnieuw af te spelen om je geheugen op te frissen. Ook zie je bij elke scene de gevonden aanwijzingen staan met een korte omschrijving. In een raster van hexagonen vind je een mysterie in het rood dat jij moet oplossen. Je kunt deze oplossen door een juiste aanwijzing te koppelen aan het mysterie om zo tot een hypothese te komen. Hierdoor komen er soms nieuwe mysteries aan het licht en kun je de overgebleven aanwijzingen koppelen. Elke keer als je een mysterie koppelt aan een aanwijzing, verdien je wat inzicht en na zes keer verdien je een Insight Point. Deze kun je inzetten waardoor je niet hoeft te zoeken naar de juiste aanwijzingen bij een bepaald mysterie, maar krijg je te zien welke je nodig hebt. Dit is dus handig als je even niet weet waar je moet beginnen, maar je kunt maar maximaal zes Insight Points verdienen dus je zal zelf ook aan de slag moeten om de andere mysteries op te lossen.

Als je eenmaal genoeg hypotheses hebt gevonden, kun je een poging wagen om de zaak op te lossen. Dit betekent trouwens niet dat je meteen de juiste conclusie hebt gevonden, want sommige hypotheses zijn wel gebaseerd op bewijs, maar lijden niet naar de juiste conclusie. Je moet dus de juiste hypotheses aan elkaar koppelen om de waarheid te achterhalen. In een confrontatie met alle verdachten a la Hercule Poirot leg je uit hoe je tot bepaalde conclusies bent gekomen. Als je dus je hypotheses gaat invullen in het verhaal en je maakt een fout dan is het klaar. Je wordt dan terug naar de Cognative Reasoning Space gestuurd om je daar te beraden. Je kunt ook een hint kopen, maar dat wordt wel van je score afgetrokken. Als je eenmaal de zaak hebt afgesloten, word je beoordeeld. Voor elke mislukte poging of gemaakte fout worden zoals gezegd punten afgetrokken. De hoeveelheid punten geven een bepaalde ranking waar S-rank het hoogste is. Ondanks twee stomme fouten kwam ik op een A-rank uit en was ik aardig tevreden, maar de volgende keer ga ik voor alle punten. Als je de eerste zaak hebt opgelost, ga je weer terug naar het heden. De vader van Eiji heeft een privédetective ingehuurd en hij heeft dezelfde naam als Haruko’s fictieve personage. Vanaf dat moment begon het echt interessant te worden, maar helaas zal je dit zelf moeten uitvinden in The Centennial Case: A Shijima Story.

The Centennial Case A Shijima Story 1The Centennial Case A Shijima Story 1The Centennial Case A Shijima Story 1The Centennial Case A Shijima Story 1The Centennial Case A Shijima Story 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

The Centennial Case: A Shijima Story is een zeer vermakelijke game en zeker de moeite waard als je tenminste van detectives en live-action games houdt. Het oplossen van de verschillende zaken met behulp van de Cognative Reasoning Space is leuk om te doen, de verhalen zijn goed geschreven en worden goed gebracht. Het acteerwerk vond ik overtuigend en soms zeer vermakelijk door de Japanse humor. Je moet alleen geen snelle actie, explosies, zombies en dergelijke verwachten, want dan word je zeker teleurgesteld. Houd je van een interessant verhaal dat door de raamvertelling in de verschillende tijden zeker niet verveelt dan zit je hier goed. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat je tot zo ver geen screenshots kunt maken om je voortgang te delen of je vrienden te helpen met een aanwijzing. Overigens is dit wel begrijpelijk, want aan het begin van de game wordt er gevraagd om de game niet te spoilen door dit te delen met anderen.

• Goede raamvertelling
  • Sterk acteerwerk
  • Japanse humor
  • Boeiende verhaallijnen
  • Het koppelen van aanwijzingen aan mysteries
  • Hypotheses koppelen om tot de juiste conclusie te komen
  • Je moet wel van "Who done it's" houden
  • Gameplay is niet heel gevarieerd
  • Geen screenshots mogelijk
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot The Centennial Case: A Shijima Story

-

Square Enix