Artikel
THEATRHYTHM's overstap van 3DS naar console
9 februari 2023De besturing van de THEATRHTYHM-serie is door de jaren heen compleet veranderd. Nils duikt daarom in THEATRHYTHM's overstap van 3DS naar console.
Een aantal maanden geleden mocht de Final Fantasy-serie maar liefst vijfendertig kaarsjes uitblazen. De RPG-franchise van Square Enix heeft door de jaren heen veel iconische personages, omgevingen en muzieknummers geschapen. En wat voor betere manier is er om het jubileum van de serie te vieren dan met de wederopleving van de serie die de muziek van de populaire franchise gedenkt? Na een aantal jaren van afwezigheid maakt THEATRHYTHM de overstap van 3DS naar console en kunnen we zoals vanouds losgaan op de iconische muzieknummers uit de Final Fantasy-serie met THEATRHYTHM FINAL BAR LINE. Weet dit nieuwe deel de juiste noten te raken, of is de terugkeer van de franchise juist zo vals als een kraai? Je leest het in de THEATRHYTHM FINAL BAR LINE review!
Muziek en Final Fantasy; de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al sinds de jaren tachtig prijzen gamers de muzikale meesterwerkjes die voortkomen uit de franchise. Elf jaar geleden wist Square Enix hierop op effectieve wijze in te spelen met de uitgave van THEATRHYTHM FINAL FANTASY op de Nintendo 3DS: een ritmegame met een wagonlading aan muziek uit de Final Fantasy-serie. In deze game tikte en zwiepte je met het pennetje op het ritme van 78 muzieknummers met het doel een zo hoog mogelijke score te halen. De franchise ervoer succes, wat leidde tot meerdere nieuwe delen. Het aantal muzieknummers, speelbare personages en liefde voor de Final Fantasy-serie werd in deze nieuwe delen steeds verder uitgebreid. En dan komen we in 2023 aan.
THEATRHYTHM FINAL BAR LINE, het nieuwste deel in de serie, is evenals zijn voorgangers een mengelmoes tussen een ritmegame en een RPG. Terwijl je je weg baant door allerlei verschillende composities uit de Final Fantasy-serie, kies je een selectie van vier van de maar liefst 104 klassieke Final Fantasy-helden in FINAL BAR LINE. Iedere held heeft zijn eigen sterktes en eigenschappen die van pas kunnen komen terwijl je speelt. Als een vijand bijvoorbeeld zwak is tegen vuur, kun je in het (ietwat onoverzichtelijke) selectiemenu een held kiezen die daarin excelleert. Ook summons en speciale voorwerpen die je voor het 'gevecht' selecteert, kunnen het tij van de strijd keren. Nog belangrijker is echter je eigen bekwaamheid. Iedere keer dat je een foutje maakt, krijg je schade toegediend. Als je HP-meter op nul staat, is het game over. Een level eindigt daarentegen simpelweg wanneer het muzieknummer voorbij is. Het is aan jou om voor die tijd een speciale, optionele quest uitgevoerd te hebben en zoveel mogelijk toffe beloningen in de wacht te slepen.
De muzieklevels in FINAL BAR LINE zijn onderverdeeld in drie categorieën: Field, Battle en Event. Deze drie categorieën kennen ieder een andere gameplaystijl. In Field-levels loopt je team van Final Fantasy-personages door een iconisch gebied van rechts naar links en probeer je de juiste noten te raken die voorbijvliegen in het scherm. Battle-levels kennen soortgelijke gameplay, maar zijn toch net iets anders. Hier zijn jouw teamleden opgesteld zoals in een turn-based gevecht. Ieder teamlid krijgt een ander notenspoor waarop hij of zij de noten dient te raken. Hoe beter je de noot raakt, hoe meer schade je de vijand aan de andere kant van het scherm toedient. Event-levels zijn het meest cinematisch van alle soorten sequenties. Hier vallen de noten in vier notensporen van boven naar beneden, terwijl er zich een iconisch moment uit de Final Fantasy-serie op de achtergrond afspeelt. Er zijn niet enorm veel van dit soort levels in de game, maar als ze er zijn, zijn ze een waar genot.
Wie de eerdere THEATRHYTHM-games op de Nintendo 3DS heeft gespeeld, weet dat deze games bekendstonden om hun touchscreenbesturing. Deze besturingsmethode is echter niet aanwezig in FINAL BAR LINE; zelfs niet in de handheldmodus van de Nintendo Switch. In plaats daarvan is de gameplay geadopteerd om volledig met knoppen te werken, vergelijkbaar met de optionele knoppenbesturing uit Curtain Call, maar met enkele toevoegingen. In plaats van te tikken en zwiepen op het aanraakscherm, klik je nu de knoppen in, beweeg je de joysticks op het ritme en duw je soms één of meer joysticks een bepaalde kant op.
Hoewel de knoppenbesturing voor het grootste deel prima werkt en zich mooi vertaalt naar een console, zijn er wat ergernissen. Op enkele momenten - en met name op de hogere moeilijkheden - ontstaat het gevoel dat je een hand tekortkomt. Vooral bij de actie waarbij alle twee de joysticks een kant op bewogen moeten worden, is het makkelijk om de mist in te gaan. Gelukkig zijn er vele opties om de besturing makkelijker te maken. Vrijwel iedere knop kan gebruikt worden om een actie uit te voeren en er is zelfs een simpelere modus beschikbaar waarbij je slechts één knop hoeft te gebruiken. Helaas voelt die al snel iets té simpel aan en is hij niet direct een goed alternatief voor die verdraaide joystickbewegingen. Gelukkig drukt het de pret niet.
Als je eenmaal je weg hebt gebaand door de hoofdmodus van FINAL BAR LINE, zijn er nog vele andere modi beschikbaar om je tanden in te zetten. Zo kun je alle 385 muzieknummers in de game herspelen in de Music Stages-modus en proberen een zo hoog mogelijke score te behalen. Ook is het mogelijk om online de strijd aan te gaan in de Multi Battle-spelstand, waarin je het opneemt tegen maximaal drie andere spelers om een zo hoog mogelijke score te behalen. Lokaal spelen is tevens een optie aan de hand van de Pair Style, waarin twee spelers gezamenlijk proberen om een muzieklevel uit te spelen. Wanneer je even geen zin meer hebt om tandenknarsend de hogere moeilijkheden uit te spelen, kun je ook even pauzeren en tot rust komen in het museum. Hier kun je jouw volledige collectie aan verzamelobjecten inzien, filmpjes terugkijken en alle muziek naar hartenlust beluisteren. Er is zelfs een optie om naar de muziek te luisteren met het scherm uitgeschakeld: Super Smash Bros-stijl.
Over de muziek gesproken, daarmee zit het vanzelfsprekend wel snor. THEATRHYTHM FINAL BAR LINE bevat muziek uit zo'n beetje alle Final Fantasy-games die je je maar kunt bedenken - van de eerste Final Fantasy-game tot titels als Final Fantasy XI Online en zelfs Chocobo's Dungeon. Toekomstige DLC-pakketten voegen zelfs muzieknummers uit games als NieR, Xenogears, LIVE A LIVE en Octopath Traveler toe. Met 385 muzieknummers op launch en 104 personages om te levellen bevat de game al enorm veel content, welke tevens uiterst herspeelbaar is. FINAL BAR LINE is een game waar je gemakkelijk honderden uren in kunt pompen, mocht je dat willen; zeker als je alle quests wilt volbrengen en voor de hoogste ranks gaat. Met een simpele, maar aangename grafische stijl en een wagonlading aan Final Fantasy-magie slaagt FINAL BAR LINE er wederom in om een uitstekende viering van de populaire RPG-serie te zijn.
THEATRHYTHM FINAL BAR LINE raakt de juiste noten. Hoewel de nieuwe knoppenbesturing even wennen is voor de meeste terugkerende spelers, weet het zich prima te vertalen naar het grote scherm. Het gigantische aantal aan fantastisch klinkende muzieknummers is verbluffend en de vele opties in de game bieden een concert aan mogelijkheden. Hier en daar zijn er wat ergernissen op het gebied van de besturing, maar dat neemt niet weg dat FINAL BAR LINE een echte hit is.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Release:
16 februari 2023
Reviewscore:
Platforms: