Review
Review: THEATRHYTHM FINAL BAR LINE - Successymfonie Nintendo Switch
14 februari 2023Vier vijfendertig jaar aan Final Fantasy-muziek met THEATRHYTHM FINAL BAR LINE. Maar slaat de game de juiste snaar? Je leest het in deze review.
Menig Nintendo 3DS-eigenaar heeft ooit wel van de THEATRHYTHM-serie gehoord. Deze ritmegame gebaseerd op de Final Fantasy-serie was zeer aanwezig op de tweeschermige handheld van Nintendo. Of je nu in aanraking bent gekomen met de franchise door de demo's in de Nintendo eShop, door die ene vriend die meer dan honderd uur in de games wist te stoppen of simpelweg door je affiniteit met de Final Fantasy-serie - op de een of andere manier had je als 3DS-eigenaar wel van deze franchise gehoord. Na enkele jaren van absentie maakt de serie dit jaar zijn debuut op consoles met de release van THEATRHYTHM FINAL BAR LINE op de Nintendo Switch en PlayStation 4. Hoe is de overstap van deze gameserie - bekend om zijn accurate touchscreenbesturing - naar consoles verlopen? Je leest het in dit artikel.
Op 6 juli 2012 verscheen THEATRHYTHM FINAL FANTASY hier in Nederland op de Nintendo 3DS. In de game bestuurde de speler een groep Final Fantasy-personages uit allerlei hoeken en gaten tijdens een ritmisch avontuur. Terwijl je je reisde door allerlei iconische werelden, gevechten en evenementen uit de populaire RPG-serie van Square Enix, tikte en zwiepte je mee op de muziek via het aanraakscherm van de Nintendo 3DS. Hoe beter je de timing van een handeling op het bovenste scherm wist na te bootsen, hoe hoger je score werd aan het einde van het nummer. Enkel met een perfecte score en een flinke portie ritmegevoel kon je de beruchte SSS-ranks binnenslepen.
Het succes van THEATRHYTHM FINAL FANTASY op de 3DS leidde tot een vervolg in de vorm van THEATRHYTHM FINAL FANTASY Curtain Call, welke op 19 september 2014 in de Nederlandse winkelschappen verscheen. Alhoewel de gameserie gemaakt werd met het aanraakscherm van de Nintendo 3DS in het achterhoofd, werd de mogelijkheid om de game met knoppen te besturen in dit vervolg voor het eerst toegevoegd. Uiteindelijk berustte je keuze voor de besturing op voorkeur, maar de grootste THEATRHYTHM-fanaten zweerden bij de touchscreenbesturing. Dit had grotendeels te maken met het feit dat het gehele aanraakscherm van de Nintendo 3DS gebruikt kon worden om alle acties uit te voeren. Wie met knoppen speelde, moest telkens van knop wisselen en de vingers verplaatsen, wat kon leiden tot het maken van meer fouten. Het was in ieder geval fijn om de optie te hebben om beide speelstijlen te gebruiken.
Het succes van de THEATRHYTHM-serie op Nintendo's handheld betekende dat een debuut op het grote scherm niet lang op zich liet wachten. Toch sloeg de serie een iets andere hoek in dan je wellicht zou verwachten. THEATRHYTHM zou namelijk nog niet direct de overstap naar consoles maken, maar betrad in 2016 de Japanse arcadehallen. Op 27 september 2016 konden de eerste mensen in het land van de rijzende zon aan de slag met THEATRHYTHM FINAL FANTASY: All-Star Carnival: de arcadeversie van de populaire ritmegameserie.
De arcadeversie van THEATRHYTHM bracht de serie naar glorieus HD en bood enkele nieuwe personages en muzieknummers. Maar de belangrijkste wijziging vond plaats op het gebied van de besturing. In plaats van een traditioneel touchscreen, gebruikte de All-Star Carnival-arcadekast twee grote knoppen en joysticks. Daarmee zei de serie in 2016 eigenlijk al vaarwel tegen de traditionele touchscreenbesturing die de eerste twee delen kenmerkte. De verschillende handelingen in de arcadegame werden vertaald naar diverse acties met de joysticks en knoppen. De rode knoppen waarvoor je op de 3DS op het touchscreen moest tikken, konden nu bijvoorbeeld geactiveerd worden door één van de centrale knoppen aan te raken, terwijl de gele slide-triggers in de arcadehal geactiveerd konden worden door één van de twee joysticks in de door de game aangegeven richting te flippen. Hoewel de besturing niet zo elegant was als die van de originele games, bleef de essentie van THEATRHYTHM intact. Misschien was een consoleversie toch niet zo ver weg?
De Nintendo Direct-presentatie van 13 september 2022 bracht eindelijk het nieuws met zich mee waar THEATRHYTHM-fanaten al jaren op wachtten. Deze maand maakt de THEATRHYTHM-serie dan toch eindelijk zijn debuut op consoles. THEATRHYTHM: FINAL BAR LINE bevat maar liefst 385 muzieknummers uit de hele Final Fantasy-serie en brengt deze in hoge defintie naar de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Natuurlijk staan er ook weer nieuwe iconische personages op de speler te wachten en zijn er nieuwe modi om te ontdekken.
Maar misschien nog wel interessanter is hoe de besturing van de nieuwste game in de serie zich heeft vertaald naar een consolespeelstijl. Net als in All-Star Carnival ontbreekt de iconische touchscreenbesturing volledig - ook in de handheldmodus van de Nintendo Switch. In plaats daarvan is de knoppenbesturing, zoals je die nog wel kent uit Curtain Call en de arcadehal, terug van weggeweest. De verplichte knoppenbesturing betekent dat veel doorgewinterde THEATRHYTHM-spelers voor het eerst moeten overschakelen van het zwiepen en tikken op het touchscreen naar het inklikken van knopjes en het flippen van de joysticks, waarmee enige accuraatheid verloren gaat. Om de overstap wat prettiger te maken, is er enorm veel vrijheid in de knoppen waarmee je acties uitvoert - evenals in Curtain Call. Wanneer er bijvoorbeeld twee verschillende knoppen aan beide kanten van de controller ingedrukt moeten worden, kun je ook de twee schouderknoppen gebruiken, wat voor velen fijner aanvoelt voor de handen. Het is niet altijd even makkelijk en de overstap van een touchscreenbesturing naar een traditionele knoppenbesturing is beslist niet vlekkeloos, maar als je eenmaal de nieuwe besturing onder de knie hebt, haal je binnen een mum van tijd weer SSS-ranks. THEATRHYTHM is back, baby!
De geschiedenis van THEATRHYTHM - en dan met name van de manier waarop de besturing door de jaren heen is aangepast - is een interessante. Ben je benieuwd naar hoe de game nu bestuurt en of dit bij jou past? Download dan vooral even de gratis demo van de Nintendo eShop of PlayStation Store en kijk of alles voor jou klikt. Zo ben je beter voorbereid als THEATRHYTHM FINAL BAR LINE op 16 februari verschijnt op de Nintendo Switch en PlayStation 4.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Release:
16 februari 2023
Reviewscore:
Platforms: