Review: Tiny Troopers Pc

Geplaatst: 21 september 2012 19:30

Het is de vooravond van 15 september, 2012. Samen met mijn maten Tommy en Chief zit ik hier in een helikopter, klaar om middenin het slagveld te worden afgezet. We krijgen nog snel een briefing van onze commandant. We moeten de drie leden van een patrouille in de frontlinie zien uit te schakelen. Met de Almighty Mouse kies ik nog snel voor de hoogste moeilijkheidsgraad: drie sterren. We gaan natuurlijk niet tegen watjes vechten! Snel nog even wat extra gear toevoegen (voor de zekerheid), waarna we worden afgezet. Tijd om die tegenstanders eens een poepie te laten ruiken!

Touchscreen taferelen

Nou ja, afgezet... Tommy en Chief mogen het slagveld op om het vuile werk op te knappen terwijl ik mooi in de heli mag blijven zitten om ze met mijn muis aan te sturen. Het aansturen van de manschappen gaat simpel, doch onhandig. Met de linkermuisknop kan je de manschappen naar een bepaalde locatie sturen, net zoals in een aantal RTS'en. Door de rechtermuisknop ingedrukt te houden, kan je de kleine soldaatjes laten schieten. Zij zullen dan in de richting van de muisaanwijzer mikken. Als je de Ctrl-toets ingedrukt houdt, kan je ook een variatie aan explosieven schieten en/of droppen. Hoewel dit er op papier misschien goed uitziet, blijkt dat het in de praktijk soms nog erg onhandig gaat. Voornamelijk in drukke gevechten is het door de besturing erg moeilijk om de kogelregen van de tegenstander te ontwijken, wat soms best vervelend is. De besturing lijkt daarom ook meer alsof die was geoptimaliseerd voor een touchscreen en niet zozeer voor een muis. En dat werkt vanzelfsprekend niet zo heel fijn op een pc...

Mamma, mia! Mario was het redden van prinsessen zat geworden, dus besloot hij zich voor de verandering eens bij het leger in te schrijven.

Foutje, bedankt!

Gelukkig luistert de ontwikkelaar maar al te graag naar dit soort feedback. Dat wordt tijdens het schrijven van deze review wel duidelijk. Er was namelijk nog snel een update uitgebracht die de een optie toevoegde om de kleine soldaatjes ook met de WASD-knoppen te besturen. Dat bleek een hele uitkomst, want hierdoor speelde het spel gelijk wat fijner weg omdat je nu niet meer met het probleem van de ietwat onhandige originele besturing zat. Echter, de muis bleef maar verdwijnen bij een klik op de rechtermuisknop. Na wat rommelen in het optie-menu bleek dat de Hardware Cursor moest worden uitgeschakeld. Vrij verrassend dat deze optie stond ingeschakeld, omdat die optie er voor de update nog niet was en hierdoor even voor een probleempje zorgde. Gelukkig was het snel verholpen en speelde de game daarna weer als een zonnetje.

Snel de bazooka oppakken, want daarmee is die vijandelijke auto een stuk makkelijker te verslaan.

Droppen die handel!

Je soldaatjes worden niet zomaar op het veld gezet. Je kan voor elke missie namelijk met Command Points de kleine schietersbazen nog voorzien van extra armor, een grotere shooting range en kogels die extra schade aanrichten. Je kan zelfs units vrijspelen die je helden tijdens een ronde kunnen assisteren bij het behalen van de missie. Eenmaal op het slagveld kan je altijd nog extra hulp van het HQ oproepen door middel van droppings van bijvoorbeeld een Medic Pack of een aantal granaten. Dit kan worden gedaan via het Commando menu. De zon gaat echter niet voor niets op, want ook deze droppings kosten je Command Points. Deze punten kan je verdienen door tegenstanders uit te schakelen, voorwerpen te vinden en missies te halen. Voor de speurneuzen zijn er ook medailles in de levels verstopt. Met deze medailles kan je trainingen vrijspelen voor je soldaatjes. Tof!

Die vijandelijke kadet had allang op bed moeten liggen, Sesamstraat is al lang afgelopen!

Schietvoer

Je soldaatjes kunnen levelen, maar dit gaat erg langzaam. Wat wel geinig is, is dat wanneer een soldaatje sneuvelt tijdens een missie deze dan ook echt dood is. Zijn rang zal verloren gaan en zijn lijst komt op de gevallen soldaten-lijst in de credits te staan. Wat minder tof hieraan is, is dat je praktisch een oneindige sloot aan andere soldaten hebt die dit klusje maar al te graag overnemen, waardoor het uiteindelijk toch niet zo'n enorme ramp is dat er een soldaat sneuvelt. Tenminste, als je genoeg medailles verzamelt voor die trainingen, want die zorgen er uiteindelijk voor dat alle nieuwe soldaten op een iets hoger niveau zullen starten. De levels zijn voornamelijk bedoeld voor de wat kortere potjes, waardoor het verzamelen van Command Points en nieuwe medailles toch op een lekker tempo kan gebeuren. En ook zodat je snel tijdens een lunchpauze eventjes kort met je soldaatjes wat schietvoer kan neermaaien.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Tiny Troopers is een guitige kleine game geworden die leuk is voor tussendoor. Het is jammer dat het concept waarschijnlijk bewust zo simplistisch is gehouden, want de game had redelijk wat potentie om echt interessant te worden indien het verder was uitgewerkt. Ook is het een groot gemis dat er geen scorelijsten of tijden van de levels worden bijgehouden, omdat dit de levensduur flink had kunnen opschroeven. Nu is het een game geworden die je misschien 'n keertje doorspeelt en daarna hooguit op de hogere niveau's haalt om hem vervolgens links te laten liggen, wat best zonde is.

• Leuk voor tussendoor
  • Leuke gameplay ideeën
  • Veelal repetitief