Review: Triangle Strategy - Praten en vechten was nog nooit zo leuk Nintendo Switch

Triangle Strategy is eindelijk uit en om heel eerlijk te zijn, was ik wel toe aan een nieuwe tactische RPG. In mijn preview van Triangle Strategy gaf ik al aan dat ik de demo erg leuk vond om te spelen en dat ik het vermoeden had dat de volledige release nog veel meer goeds voor mij in petto had. Ik dook het continent van Norzelia in om te kijken of deze tactische game zich aan klassiekers als Final Fantasy Tactics kan meten.

Een conflict over zout en ijzer

Triangle Strategy gaat over het continent Norzelia. Dit continent is verdeeld in drie verschillende naties. Deze naties, Glennbrook, Aesfrost en Hyzante, raakten met elkaar in oorlog over de verschillende natuurlijke grondstoffen die elke natie bezit. Deze zogenaamde Saltiron War ligt inmiddels al een paar decennia achter ons en op Norzelia heerst inmiddels vrede. We volgen het verhaal van Serenoa Wolffort uit Glennbrook, die op het punt staat om te gaan trouwen met prinses Frederica van Aesfrost om te laten zien dat beide naties vrede met elkaar hebben. Deze bruiloft gaat echter niet door, daar de groep wordt aangevallen en Serenoa, Frederica en hun kompanen gedwongen worden om te vluchten.

Het verhaal van Triangle Strategy gaat dus over oorlog, onrecht en het uitvechten van conflicten waar jouw generatie niets meer mee te maken heeft. In deze tijd misschien wel een beetje te relevant, maar ondanks dat is het verhaal van Triangle Strategy zeker wel interessant om te volgen. Probleem hierbij is wel dat het verteld wordt middels cutscenes die af en toe erg langdradig kunnen zijn. Zeker in het begin van de game wordt er erg veel verteld en uitgelegd over dingen waar je zelf nog niets vanaf weet. Je bent dan ook voornamelijk door dialogen heen aan het klikken, in plaats van dat je aan het spelen bent. Dat is erg jammer, maar wordt later in de game wel beter.

Elke keuze is belangrijk

Wanneer je wel aan het spelen bent, dan is Triangle Strategy een zeer vermakelijke game. Elk hoofdstuk van het verhaal bestaat uit meerdere missies. Je hebt hoofdmissies, die het verhaal verder vooruit helpen, maar je hebt ook zijmissies die je iets meer vertellen over gebeurtenissen of personages. De zijmissies zijn compleet optioneel en kun je dus gemakkelijk overslaan. Gameplay bestaat uit twee verschillende fases. Eerst begin je met een ontdekkingsfase. In deze fase kun je vrij over de map heen lopen om met NPC's te praten, verborgen voorwerpen te verzamelen en informatie te verkrijgen over de map waar je later het gevecht uitvecht. Wanneer je deze fase hebt afgerond, dan begint het gevecht. Gevechten in Triangle Strategy maken gebruik van het grid-based tactisch gevechtssysteem. Elk personage heeft een eigen class met daarbij behorende vaardigheden en wapens. Elk personage kan om de beurt een zet doen, die bestaat uit het verplaatsen op de map en het doen van een actie, zoals aanvallen. Wat dat betreft, is Triangle Strategy wel een stuk vriendelijker voor beginners in het genre dan games als Final Fantasy Tactics. Zo heeft Triangle Strategy bijvoorbeeld geen permadeath of friendly fire en kiest de game automatisch het personage met de minste HP wanneer je een genezende spreuk gebruikt.

Een ander belangrijk aspect van de gameplay vind je buiten het slagveld. Triangle Strategy kent namelijk ook een Conviction-systeem dat bepaalt welke wending het verhaal uiteindelijk krijgt. Gedurende de game krijg je verschillende keuzes voorgeschoteld. Deze keuzes bepalen hoe Seranoa zichzelf presenteert en hoe de andere personages over hem denken. Op sommige cruciale punten moet er namelijk een keuze gemaakt worden. Elk lid van de party maakt dan een keuze, gebaseerd op de eerdere keuzes die je gemaakt hebt. Je kunt zelf nog proberen om personages over te halen om een andere keuze te maken, maar dat wil niet altijd lukken. Dit is een erg toffe mechanic, die er niet alleen voor zorgt dat je de game meerdere keren uit kunt spelen, maar die je ook extra na laat denken over de keuzes die je maakt en dialoogopties die je kiest. Elk personage heeft namelijk andere normen en waarden en elk personage heeft dus een andere aanpak nodig om te overtuigen.

Gelijk de stemmen omzetten

Het vaker uitspelen van Triangle Strategy is zeker geen straf. Naast dat de game een meeslepend verhaal heeft, is het ook een genot om naar te kijken. De game kent namelijk de HD-2D graphics, zoals we die kennen van Octopath Traveler. De omgevingen zien er prachtig uit en tijdens gevechten kun je zelfs de camera in alle richtingen draaien, zodat je echt elk detail van het slagveld kunt zien. Ook de muziek is erg goed gedaan en doet samen met de grafische stijl denken aan oude Final Fantasy-games. Het enige minpuntje op audiovisueel gebied vind ik de Engelse voice-over. De stemmen passen simpelweg niet goed bij de personages en met de hoeveelheid aan dialogen waar je, vooral aan het begin van de game doorheen moet ploegen, is het beter om gewoon de Japanse voice-over te gebruiken. Gelukkig kun je alle cutscenes wel doorspoelen of overslaan. Dit is vooral handig wanneer je de game al eens uitgespeeld hebt en opnieuw speelt om voor andere keuzes te gaan.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Triangle Strategy is een solide tactische RPG die erg geschikt is voor beginners in het genre. De gevechten kunnen complex zijn, maar niet oneerlijk. Doordat je een groot rooster aan verschillende personages met verschillende classes hebt, zijn er meerdere wegen die naar een overwinning kunnen leiden. De gevechten worden afgewisseld met free roam gameplay en verschillende cutscenes en dialogen. Dit zorgt ervoor dat de game een vrij laag tempo heeft en je vooral in de eerste paar uren meer aan het praten dan aan het spelen bent. Dit praten is echter wel een essentieel onderdeel van de game, daar het Conviction-systeem ervoor zorgt dat de game verschillende wendingen en eindes kent. Het is dus niet alleen de moeite waard om Triangle Strategy te spelen en uit te spelen, maar ook om dit vaker te doen en te zien hoe anders het verhaal afloopt als je andere keuzes maakt.

• Geschikt voor beginners in het genre
  • Meeslepend verhaal
  • Conviction-systeem