Review: World of Warships: Legends Xbox One

Geplaatst: 27 april 2019 10:00
Aangepast: 27 april 2019 19:48

Ik werd opgescheept met World of Warships: Legends om deze te reviewen. Is de game zeewaardig in zijn consoleversie of verdient deze een zeemansgraf? Zoals altijd ben ik recht door zee met het geven van mijn mening. Gelukkig mag ik dit alleen doen en zijn er niet twee kapiteins op één schip. Zou Wargaming na het porten van World of Tanks ook oorlogsschepen met succes nieuwe wateren laten aftasten op consoles? Ik ging met World of Warships in zee, erop vertrouwend dat ik door Wargaming niet in de boot werd genomen. Ik hees de zeilen en koos het ruime sop!

Ter land, ter zee en in de lucht

World of Warships Legends is vanaf de zeebodem uniek gebouwd voor consoles, en dat zorgt voor veel betere smooth sailing zonder eindeloze patches. Wargaming heeft geen oceaan aan verschillende type games, want alles draait om online oorlogje voeren. Dit gebeurt in hun huidige drie games met tankjes, bootjes en vliegtuigjes. Ik heb menig review van World of Tanks mogen pennen, wat voor leuke online ervaringen zorgde, tank you very much. Dat ik nu met World of Warships aan de zeeslag mocht, voelde allesbehalve als van de plank moeten lopen. Al helemaal omdat we met de consoleversies van World of Warships wederom een uitgebreidere versie krijgen, waarbij tevens schoon schip is gemaakt qua bugs en dergelijke.

De basisopzet met World of Warships is oorlogje voeren in twee groepen tegen elkaar, waarbij je dan als groepje gaat bepalen wie de schrik der zeven zeeën wordt. Je hebt hierin de standaard modi van alles uitroeien of de basis capturen, wat je uiteraard bewerkstelligt met het gooien van duizend bommen en granaten. Simpel in opzet, echter erg lastig in executie, kan ik je ver-zee-keren. Als beste stuurman aan wal dacht ik wel eventjes die andere bootjes om zeep te helpen, maar na twee potjes met beginnersgeluk was dit afgelopen. Een zinkend gevoel van ineptie overkwam mij. Echter lag het niet aan mijn zeemanskunsten alleen, het lag er ook zeer sterk aan aan welk schip dat ik te water liet gaan.

Schiet mij maar lek

Als reviewer word ik door Wargaming altijd ge-zee-gend met een premium account access en ladingen dukaten. Het geld klotste gelijk al (vanaf het middendek) tegen de plinten. Dit is zodat je gelijk met wat meer de zee kan bevaren dan enkel een schoenertje met een proppenschieter aan boord. Erg tof, maar het werd ook al snel duidelijk dat ik zonder mijn premium slagschepen vooral de bodem van de oceaan ging verkennen. Geen zee is te hoog met wat je allemaal kunt vrijspelen aan schepen van de USA, Japan en Groot-Brittanië, maar het heeft allemaal een heftig prijskaartje. Qua credits verdienen om ze vrij te spelen voelde zelfs twee uur lang potjes spelen als water naar de zee dragen. Er is een eindeloos lange grind voor nodig om uiteindelijk ervoor te zorgen dat je een echt bruut opgevoerd schip hebt, laat staan alles hebt kunnen vrijspelen of kopen.

World of Warships is grotendeels allemaal gratis en je kunt nu ook tegen AI (kAIpiteins) potjes spelen waardoor je niet per se (per zee) online hoeft. Dit is sowieso goed om even de wateren af te tasten of wanneer je even geen zin hebt in online gedoe. Het blijft voor mij altijd verbazingwekkend hoe mensen online zijn. De eerste chat die tot mij kwam was een Britse moeder die haar zoontje op zijn donder gaf en een oorveeg uitdeelde. Verder is de game overigens grafisch en qua geluid en sfeer over het algemeen dikke prima, bijna om van te watertanden. Als nieuwe toevoeging kun je ook kapiteins krijgen waarmee je tactisch anders te werk kunt gaan, helaas zitten kapitein Iglo of Haddock er niet bij. Echter voelde ik mijzelf hiermee tussen het wal en het schip belanden, want dit vergt eerst wel wat meer kennis en speeluurtjes dan dat ik de tijd voor had.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Xbox One.

Wargaming vaart op veel vlakken in World of Warships de juiste koers. De controls en gameplay zijn in basis heel simpel, maar uiteindelijk vergt het veel tactiek en kennis om er echt goed in te worden. Mijn grootste kritiek is dat je er zeeën van tijd voor nodig hebt om genoeg credits en gold bij elkaar te kunnen grinden. Wat wel weer goed is, is dat bijna de gehele game gratis te genieten is en een ontzettende pick-up-and-play fun manier van spelen heeft. En ook al zie je dan een schip met zure appelen aankomen, je altijd nog credits krijgt als beloning voor je deelname.

• GRATIS!
  • Easy to play, hard to master
  • Ziet er allemaal zee(r) schoon uit