Preview: World of Warships: Legends

Geplaatst: 10 september 2018 14:00

We kunnen al een tijdje voor gratis en voor niets alles kapot knallen met World of Tanks: Mercenaries op de console. Echter krijgt deze game binnenkort concurrentie, want ook World of Warships: Legends plot zijn koers naar de Xbox One en PlayStation 4. Tijdens de gamescom nam een van de devs uitgebreid de tijd om mij te assisteren op mijn koers naar werelddominantie.

Compact en overzichtelijk

World of Warships: Legends is in grote lijnen hetzelfde als de drie jaar oude pc-versie. De game is echter wel opnieuw gebouwd met de console in het achterhoofd. Zo zijn de menu’s een stuk eenvoudiger gemaakt om doorheen te navigeren en is het aantal spelers teruggezet naar negen spelers tegen negen spelers in plaats van twaalf tegen twaalf zoals op de pc het geval is. De map waar de battle zich afspeelt is een stukje kleiner en daardoor een stuk overzichtelijker, wat in mijn ogen een goede zet is.

De ontwikkelaar heeft deze keuze bewust gemaakt, hierdoor blijft een pot World of Warships ook op bank lekker overzichtelijk en vooral leuk. Er is minder chaos op het scherm wat in mijn optiek een wijs besluit is. Wargaming mikt op 30 frames per seconden die in 4K worden weergeven op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X. Aangezien de game een redelijk slowpaced gameplay heeft en snel handelen niet strikt noodzakelijk is, heb je verder ook niet bijzonder veel baat bij 60fps. De game ziet er grafisch op en top uit, zeker wanneer een torpedo één van de vijandelijke oorlogsschepen raakt.

Tactisch steekspel

De tweede grote wijziging zit hem in de besturing van de game. Je speelt de game natuurlijk niet met een muis en toetsenbord, maar met een controller. Wargaming heeft daar speciaal een mapping voor bedacht. Ze vinden het belangrijk dat alle handelingen met één druk op de controller zijn uit te voeren. Is de toetsindeling niet naar wens? Dan is het mogelijk om de knoppen naar wens aan te passen in het menu van de game.

Door de target-lock en tracking camera wordt het een stuk eenvoudiger om een vijandelijke oorlogschip onder vuur te nemen. De pc-versie blijft echter wel een stukje preciezer wat betreft het bombarderen van je vijanden. Je moet jezelf zo over het water weten te manoeuvreren zodat de tegenstander geen kans heeft om je in te sluiten. Op het moment van de presentatie waren er drie verschillende 'soorten' oorlogsschepen beschikbaar: Battleships, Destroyers en Cruisers. Hoe groter het schip is, hoe krachtiger de uitgedeelde klappen zijn. Daar staat echter tegenover dat een kleiner schip veel wendbaarder is. Helaas lever je wel in op het gebied van bescherming. Er komt dus zeker wat tactiek om de hoek kijken.

Voorlopig oordeel Alex Zweers

World of Warships blijft natuurlijk een game voor een specifieke doelgroep. Ben je van de snelle acties en het vele nadenken, dan is de game waarschijnlijk niets voor jou. Wellicht dat je dan World of Tanks: Mercenaries kunt overwegen op de console. De ontwikkelaar doet er in elk geval alles aan om de game interessant te houden voor console-spelers. Het aantal spelers is teruggebracht naar achttien spelers en de maps zijn een stukje kleiner, hierdoor is het spel echter wel overzichtelijker. Of de game ook op console inslaat als een bom is nog maar de vraag. World of Warships: Legends is echter beschikbaar voor welgeteld 0 euro. Verlies kan je er dan ook niet aan lijden!

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot World of Warships: Legends

-

Wargaming